Webwinkel betaalsystemen

Je kunt een prachtige winkel hebben, een uitgebreide collectie en een indrukwekkend aantal pageviews, maar het succes van je winkel valt of staat met een goed betaalsysteem.

Zowel jijzelf als je klanten moeten er blind op kunnen vertrouwen dat het afrekenen van producten op een veilige manier gebeurt, zonder dat kwaadwillenden ‘mee kunnen kijken’ en misbruik kunnen maken van betaalgegevens.

Betaling op maat

Het is verstandig om bij de keuze voor betaalsystemen rekening te houden met de doelgroep van je winkel.

Sommige klanten worden afgeschrikt als ze moeten afrekenen op een manier die ze niet kennen.

Verkoop je producten voor consumenten waarvan je verwacht dat ze weinig ervaring hebben met betalen via internet (bijvoorbeeld senioren)?

Dan is het verstandig om traditionele betaalmethoden aan te bieden, zoals de eenmalige machtiging, de bankoverschrijving of het versturen onder rembours – al is die laatste methode erg duur.

Bedien je een doelgroep die uit professionals of ondernemers bestaat, dan is het zinvol om de mogelijkheid tot betaling via een creditcard toe te voegen.

Als je games, muziekalbums of andere producten verkoopt die vooral jongeren aanspreken, is een creditcardsysteem weer minder handig, omdat veel jongeren niet over zo’n card beschikken.

Het is in alle gevallen raadzaam om minstens één bekend internetbetaalsysteem aan te bieden, zoals iDEAL of PayPal.

Banksystemen

Het populaire iDEAL werkt erg klantvriendelijk, omdat kopers gebruikmaken van de diensten van hun eigen bank.

Zodra de koper op de iDEAL-knop van je webshop klikt, wordt hij doorgelinkt naar het internetbankieren-onderdeel van zijn bank.

Als hij vervolgens toestemming geeft voor de overboeking van het bedrag meldt iDEAL dit, zodat je het gekochte product direct kunt versturen.

Voor de winkelier brengt iDEAL enkele nadelen met zich mee. Zo is het complex om de betaalmethode aan je website te koppelen, en je betaalt er zowel een maandelijks bedrag als een bedrag per transactie voor.

Ook PayPal, ontwikkeld door een dochteronderneming van veilingwebsite eBay, is erg populair.

Bij PayPal koppelt een consument zijn of haar bankrekening of creditcard aan een account dat vervolgens als PayPal-rekening fungeert.

Voor de klant is het betalen vanaf die rekening gratis, maar bij de webwinkel wordt van het betaalde bedrag een percentage ingehouden.

Payment Service Provider

Het integreren van een betaalsysteem kan een lastige klus zijn. Als je er de kennis of tijd niet voor hebt, kun je overwegen om een Payment Service Provider (PSP) in te huren.

Zo’n PSP zorgt er voor dat je webwinkel verschillende betaalmethoden aanbiedt en hij neemt een groot deel van je financiële administratie uit handen.

Daardoor hoef je zelf niet meer te puzzelen met verschillende contracten en de bijbehorende geldstromen.

Voor deze dienst worden uiteraard wel kosten berekend. Afhankelijk van het pakket dat je afneemt, betaal je er maandelijks enkele tientjes tot honderden euro’s voor.

Daarnaast wordt er een bedrag (meestal tussen de € 0,50 en € 1,00) per transactie in rekening gebracht.

Bij creditcardbetalingen die via een PSP binnenkomen moet je uiteraard ook nog rekening houden met de eventuele kosten die de bank daarvoor doorberekent. Tegenover het gemak van een PSP kan dus een behoorlijke kostenpost staan.

  • IDEAL – Wordt steeds populairder en bekender als betaalsysteem. Met dit betaalsysteem kunnen klanten eenvoudig betalen via internetbankieren bij hun eigen bank.
  • Paypal – Bekend betalingsysteem voor veel mensen; je betaalt per verkoop een klein percentage van de transactiekosten.