Een webwinkel starten met commerciële software

Als je zelf aan de slag wilt met het ontwerpen en inrichten van je webwinkel maar niet de tijd of kennis hebt om daar open source-software voor te gebruiken, kun je er ook een commercieel programma voor aanschaffen.

Commerciële software koop je in een fysieke computerwinkel of online als download – waarbij je in feite gebruikmaakt van de diensten van een collega-webwinkel.

Kosten

De prijzen van commercieel ontwikkelde webshop-software lopen erg uiteen en hangen samen met de functies die je nodig hebt.

Voor een basispakket waarmee je een eenvoudige winkel kunt opzetten, ben je enkele tientjes kwijt, maar als je de zaken professioneler aanpakt en je onderneming uit wilt bouwen, betaal je als snel honderden euro’s voor je software.

Bij sommige aanbieders kun je een pakket huren, waarbij je per maand betaalt voor het gebruik van de licentie.

Daarmee ben je op de langere termijn veel duurder uit, maar er staat tegenover dat je geen groot bedrag ineens hoeft te investeren als je eerst een paar maanden wilt aanzien hoe het allemaal loopt.

Wensenpakket

Als je op zoek gaat naar een commercieel pakket, is het belangrijk om eerst op papier te zetten wat je wensen zijn.

De meeste aanbieders brengen verschillende versies van hetzelfde pakket in omloop, bijvoorbeeld een ‘Standaard’-pakket en een duurder ‘Pro’-pakket.

De duurdere variant biedt daarbij meer mogelijkheden met betrekking tot bijvoorbeeld voorraadbeheer en promotie-acties, of heeft de optie om meerdere talen te ondersteunen, voor het geval je ook op een klantenkring in het buitenland mikt.

In tegenstelling tot de werkwijze bij een gehuurde winkel, kun je het beheer van je webwinkel via commerciële software grotendeels offline uitvoeren.

Als je bijvoorbeeld prijzen hebt aangepast of nieuwe producten aan je winkel hebt toegevoegd, kun je de nieuwe of bijgewerkte bestanden via ftp uploaden naar de server van je provider.

Gebruiksvriendelijk

Een groot voordeel van het werken met een commerciële software is dat het doorgaans om gebruiksvriendelijke pakketten gaat.

Anders dan bij open source-software, kun je er direct mee aan de slag. De software is eenvoudig te installeren en de werking wordt vaak eenvoudig uitgelegd middels een stappenplan.

Als je serieuze plannen hebt en ervan overtuigd bent dat je webwinkel ook op de langere termijn goed zal blijven lopen, is de eenmalige aanschaf van een relatief duur commercieel pakket bovendien goedkoper dan het huren van een winkel, waarbij je tijdens de hele levensloop van je project een maandbedrag naar de aanbieder overmaakt.

Een betaald pakket is dus vriendelijk in gebruik en op termijn goedkoper dan winkelhuur, maar er zijn ook nadelen aan verbonden.

Zo kan je software meestal maar op één computer worden geïnstalleerd, wat niet handig is als je een werkplek buiten de deur hebt maar ’s avonds thuis ook nog even wilt zien hoe je winkel erbij staat.

Daarnaast moet je er zelf voor zorgen dat de software waarmee je werkt up-to-date blijft, zodat je winkel optimaal is beveiligd tegen hackers en andere kwaadwillenden.

Bij veel aanbieders zijn updates niet gratis, dit kan dus nog een extra kostenpost opleveren.