11 tips voor het beginnen van een webwinkel

Een webwinkel beginnen is in de eerste plaats natuurlijk heel erg leuk. Daarnaast is het ook nog eens makkelijker en goedkoper dan je misschien denkt. Er komt natuurlijk wel het een en ander bij kijken. Geen nood, het valt allemaal reuze mee en om je te helpen hebben wij de belangrijkste zaken verzameld in een overzichtelijk lijstje met 11 tips voor het beginnen van een webwinkel. Zo kun jij snel van start en weet je zeker dat je niets vergeet.

Webwinkel beginnen tip 1: Wat ga je verkopen?

Zoek een product waarmee je je kunt onderscheiden. Een webwinkel beginnen in een hoofdmarkt, zoals kleding, gadgets, witgoed of smartphones, is vaak geen goed idee voor een beginnende webwinkelier. Je kunt beter kiezen voor een zogenaamde nichemarkt. Je selecteert dan een specifiek gedeelte van het totale aanbod. Bijvoorbeeld ‘bamboe telefoonhoesjes voor de iPhone’ in plaats van alle soorten en maten hoesjes voor alle typen smartphones. Het voordeel is dat je doelgroep makkelijker te bereiken is en de concurrentie vaak meevalt. Je kunt later natuurlijk altijd nog uitbreiden. Kijk wel even in Google Trends of er vraag is naar deze producten.

Webwinkel beginnen tip 2: Breng de concurrentie in kaart

Doe onderzoek naar je concurrenten en bedenk hoe jij het beter gaat doen (prijs, usability, aanbod etc.). Je kunt de concurrentie eenvoudig in kaart brengen door te googelen op de producten die je wilt verkopen. Kijk ook eens goed op websites als Marktplaats en Beslist. Noteer en vergelijk alle aspecten zoals de prijs, verzendkosten, speciale aanbiedingen en wijze van presenteren. Tot slot kijk je in de zoekwoordenplanner van Google AdWords voor een indicatie van de mate van concurrentie en de advertentiekosten. Zo krijg je een goed beeld van je concurrentie en kun je afwegen of je met jouw idee een kans maakt.

Webwinkel beginnen tip 3: Een goede naam kiezen

Kies een unieke naam voor je webwinkel. De naam van je webwinkel is vaak ook meteen de domeinnaam (webadres). Kies een naam die goed weergeeft wat je verkoopt, waarvan direct duidelijk is hoe je het schrijft en die makkelijk te onthouden is. Houd er wel rekening mee dat de naam niet je groei in de wegstaat. Als je een naam als koelkasten.nl kiest en je wilt later ook magnetrons verkopen dan kun je beter een naam meer algemene naam zoals keukenapparatuur.nl kiezen.

Extra tip: op sidn.nl kun je nagaan of de gekozen .nl-domeinnaam nog beschikbaar is.

Webwinkel beginnen tip 4: webwinkelsoftware kiezen

Kies betrouwbare software voor je webwinkel. Daarin heb je verschillende mogelijkheden. Zo kun je kiezen voor open source software zoals Magento of WooCommerce. Om met deze software een webwinkel in te richten zul je een gespecialiseerd bedrijf moeten inschakelen omdat er veel technische kennis voor nodig is. De kosten zijn dan ook aanzienlijk. Een andere en voordeligere optie is online webwinkelsoftware, zoals Shoppagina of Mijnwebwinkel. Bij deze partijen betaal je een vast bedrag per maand en is het doorgaans heel makkelijk om een mooie webwinkel te maken. Kies de software die het beste aansluit bij je wensen, plannen en ideeën.

Bekijk ook de pagina: Kosten webwinkel.

Webwinkel beginnen tip 5: Schrijf je in bij de KvK

Als je geld wilt verdienen met je webwinkel ben je sinds 2008 verplicht je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Alleen als je een webwinkel hobbymatig gaat runnen is dat niet nodig. Hobbymatig houdt in dat de webwinkel meer kost dan opbrengt. Een inschrijving is gelukkig zo geregeld. Je kunt het online voorbereiden op de website van de KvK. Vervolgens maak je een afspraak bij één van de kantoren om je te identificeren en zo je inschrijving te voltooien. Je kunt ook via de KvK meteen je btw-nummer aanvragen.

Extra tip: met je inschrijving bij de KvK kun je ook direct een zakelijke bankrekening aanvragen. Dier heb je nodig als je iDEAL wilt toevoegen aan de betaalmethodes in je webwinkel.

Webwinkel beginnen tip 6: Verdiep je in het vindbaar maken van je webwinkel (SEO)

Lees artikelen over zoekmachineoptimalisatie zodat jouw webwinkel hoog in google komt. Iedereen die online iets wil kopen begint met zoeken in Google. Voor het aantrekken van klanten ben je dus flink afhankelijk van de zoekgigant en is het erg handig als je weet hoe deze werkt. Verdiep je daarin. Wanneer je webwinkel hoog in de organische (niet-betaalde) zoekresultaten van Google en andere zoekmachines staat ben je ook nog eens veel minder geld kwijt aan advertentie -en promotiekosten. Het is dus altijd de moeite waard.

Webwinkel beginnen tip 7: Wettelijke verplichtingen webwinkel

Laat je goed voorlichten over de wettelijke eisen voor het starten met een webwinkel. Online verkopen vallen onder de wet Koop op afstand. Daarin zijn hele specifieke regels en voorwaarden opgenomen waaraan je webwinkel en jij, als webwinkelier, moet voldoen. Zo geldt er een bedenktermijn van 14 dagen en moet je het modelformulier voor herroeping in je webwinkel opnemen. Voorkom problemen en zorg dat je goed op de hoogte bent van alle regels.

Meer informatie op Belasting & Wet

Webwinkel beginnen tip 8: Betrouwbare uitstraling en duidelijke informatie

Zorg dat je webwinkel betrouwbaar overkomt en wees duidelijk over prijzen en verzendkosten. Op het onpersoonlijke internet is betrouwbaarheid een heel belangrijk gegeven. Klanten moeten het vertrouwen hebben dat ze de producten die ze bestellen ook daadwerkelijk in goede orde ontvangen. Een betrouwbare uitstraling is dus heel belangrijk. Dit realiseer je o.a. door goedgeschreven teksten, duidelijke contactinformatie, goede klantenbeoordelingen, etc. Daarnaast is het heel belangrijk dat de bezoekers van je webwinkel goed weten wat een bestelling kost. Als ze namelijk bij het afrekenen worden geconfronteerd met hoge verzendkosten of extra toeslagen haken ze af en zul je weinig verkopen.

Webwinkel beginnen tip 9: Verstuur nieuwsbrieven

Bouw een relatie op met je klanten door het versturen van nieuwsbrieven met kortingen en nieuwe aanbiedingen. Zorg er dan ook voor dat klanten zich tijdens de bestelprocedure kunnen aanmelden voor de nieuwsbrief. Doe je dat niet dan mag je er ook geen versturen! Met goede nieuwsbrieven blijf je goed onder de aandacht van je klanten en zullen ze regelmatig terugkeren voor een volgende bestelling. Onthoud: het vinden van nieuwe klanten is belangrijk maar het behouden van bestaande klanten is nog veel belangrijker!

Webwinkel beginnen tip 10: Social media

Promoot je webwinkel op social media zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Google + en Instagram. Deze media bieden vaak veel manieren om zelfs gratis je shop onder de aandacht te brengen en te houden van duizenden (potentiële) klanten. De vuistregel hierbij is dat je de sociale platformen kiest die bij jou en je doelgroep passen. Beter één vlammende campagne met veel engagement op 1 medium dan 6 halfbakken campagnes op verschillende media.

Webwinkel beginnen tip 11: Blijf in beweging

Het internet is een zeer dynamische omgeving. Technische innovaties volgen elkaar in rap tempo op. Als jij een webwinkel begint ben je onlosmakelijk hiermee verbonden en zul je de ontwikkelingen op de voet moeten volgen en zorgen dat je op de hoogte blijft van de laatste online trends. Op deze manier kun je er snel en soepel op inspelen en loop je niet achter de feiten aan. Gelukkig zijn er heel veel tools waar je gebruik van kunt maken om de vindbaarheid en positie van je webwinkel te monitoren. Daarnaast is er online heel veel informatie te vinden over zaken als promotie, aftersales, vindbaarheid en conversie.

Dit waren onze 11 tips. We hopen dat je er wat aan hebt en wensen je heel veel succes met het beginnen van een webwinkel.