Adverteren met Google Adwords

Klanten komen helaas niet uit de lucht vallen. Om bezoekers te trekken moet je de webwinkel promoten. Dat kan op heel veel verschillende manieren. Zo kun je ervoor zorgen dat je webwinkel goed gevonden wordt in de organische zoekresultaten van zoekmachines als Google en Bing, je kunt je shop promoten via social media als Facebook en Twitter en je kunt ook adverteren via verschillende advertentieplatformen.

Een bekend en zeer effectief advertentiekanaal is Google AdWords. Via deze dienst kun je adverteren rondom de Google zoekresultaten (zoals in het voorbeeld hieronder). De meeste aankopen beginnen met een zoekopdracht via de bekende zoekmachine. Wanneer jouw advertenties bovenaan deze pagina worden getoond kun je heel gericht jouw doelgroep benaderen.

 

Adverteren in Google

Aanmelden bij Google AdWords

Zoals met alle diensten van Google heb je enkel een Gmail-adres nodig om je aan te melden bij AdWords. Als nieuwe gebruiker van AdWords kun je profiteren van een leuk starterstegoed.

Meld je aan bij Google AdWords >>

Hoe werkt Google AdWords?

Het idee achter AdWords is eigenlijk heel simpel en is gebaseerd op het principe van een veiling. Je maakt een advertentie aan. Daarbij geef je aan bij welke zoekwoorden deze moet worden getoond. Vervolgens bied je een bepaald bedrag voor iedere klik op je advertentie. Dit verdienmodel wordt doorgaans aangeduid met de Engelse term cost per click (cpc). De adverteerder die het hoogste bedrag per klik biedt wordt bovenaan de pagina getoond.

Structuur AdWords

Om overzicht te houden heeft Google een bepaalde structuur opgezet. Deze steekt als volgt in elkaar:

AdWords-account > Campagne > Advertentiegroep > Advertentie

Stel je verkoopt dames- en herenkleding. Je maakt dan een campagne aan voor ‘herenkleding’. Deze verdeel je weer onder in verschillende advertentiegroepen zoals ‘broeken’, ‘shirts’, ‘overhemden’ etc. Binnen de advertentiegroep ‘Broeken’ maak je nu specifieke advertenties aan als ‘Katoenen broeken’, ‘Spijkerbroeken’, ‘korte broeken’ etc.

Google AdWords structuur

Advertentie maken

Wanneer je voor de eerste keer inlogt bij AdWords word je door een kort stappenplan geleid waarbij je de eerste advertentie aanmaakt. Deze stappen spreken redelijk voor zich en als je er vragen over hebt kun je altijd contact opnemen met Google via 0800 – 265 9292.

Een advertentie bestaat uit:
Opzet AdWords advertentie

  • Kop 1: ‘Eigen webwinkel beginnen?’;
  • Kop 2: ‘Alle info op 1 site’;
  • Een pad: ‘www.webwinkel-beginnen.nl’;
  • Een omschrijving: ‘Wat komt er allemaal kijken bij het beginnen van een webwinkel? Wij zetten alle info voor je op een rij. Van Adwords tot Zoekmachine! Lees snel verder >>’.

Zorg voor pakkende teksten waarin alle belangrijke zoekwoorden en unique selling points zijn verwerkt. Kijk goed hoe de concurrent het doet en laat je inspireren door de advertenties van grote en bekende bedrijven.

Lees ook de tips van Google voor het maken van een succesvolle advertentie.

Biedstrategieën

Uiteraard hoef je niet iedere keer zelf te bieden om bovenaan te blijven maar regelt het systeem dit automatisch. Daarbij kun je uit verschillende biedstrategieën kiezen. Zo kun je een vast bedrag per klik bieden maar is het ook mogelijk Google het bod te laten bepalen. Om te voorkomen dat je op die manier ongemerkt honderden euro’s uitgeeft aan advertenties kun je een maximaal klikbedrag instellen plus een budget per dag. Wanneer het budget is bereikt wordt de advertentie voor de rest van de dag uitgeschakeld. Zo houd je greep op de kosten.

Er zijn nog meer beschikbare biedstrategieën. Zo kun je ook aangeven hoeveel je investering minimaal moet opleveren. Bijvoorbeeld voor iedere € 10 die je uitgeeft aan de campagne wil je € 30 omzetten. Google gaat dan aan de gang om dit te realiseren. In eerste instantie kun je het beste kiezen voor de een vast bedrag per klik. Daar kun je makkelijk en veilig mee experimenteren en op die manier wegwijs worden binnen de beheeromgeving van  AdWords.

Succesvolle advertentie

Het succes van een advertentie kun je vrij eenvoudig meten. Wanneer een klik op een advertentie resulteert in een afgeronde bestelling is het doel van de advertentie bereikt. In marketingtermen spreek je van een conversie. Een advertentie die veel bestellingen oplevert converteert goed.

Het succes van een advertentie hangt van een aantal factoren af:

Doelgerichte zoekwoorden

Stel je begint een webwinkel in horloges en je maakt een advertentie die je koppelt aan het zoekwoord ‘horloge’. Deze advertentie zal heel vaak worden vertoond (er wordt maar liefst 27.000 keer per maand gezocht op het woord ‘horloge’!) en waarschijnlijk ook vaak worden aangeklikt. De kans dat deze advertentie veel bestellingen oplevert is echter vrij klein omdat niet iedereen die het woord ‘horloge’ googlet een horloge wil aanschaffen. Mensen die alleen op zoek zijn naar informatie over horloges of naar plaatjes van horloges , zoeken ook op dit woord. Zij klikken mogelijk op je advertentie zonder ooit iets te kopen. Je kunt dan beter de advertentie koppelen aan het zoekwoord ‘horloge kopen’. De kans dat mensen die hierop zoeken een bestelling zullen plaatsen is natuurlijk veel groter. Zo bereik je minder mensen maar ontvang je waarschijnlijk meer bestellingen omdat de advertentie aan betere zoekwoorden is gekoppeld.

Wanneer je een advertentie aanmaakt genereert Google zelf verschillende lijsten met relevante zoekwoorden. Dat is makkelijk want zo kun je heel eenvoudig je advertentie koppelen aan een grote groep zoekwoorden maar er zitten altijd woorden bij die niet relevant zijn. Denk erom dat je de voorgestelde lijst doorloopt en de niet-relevante woorden uitsluit.

Relevantie

Stel je verkoopt alleen zilveren horloges maar je adverteert toch stiekem op ‘gouden horloges’ omdat je hoopt dat deze mensen toch bij jou een zilveren horloge bestellen. Dan loop je de kans dat je advertentie heel vaak aangeklikt wordt maar geen enkele bestelling oplevert omdat deze mensen nu eenmaal op zoek zijn naar een gouden horloge. Hoewel deze strategie zeker een experiment waard is moet je ervan uitgaan dat de advertentie niet heel succesvol zal zijn.

Succes van de advertentie meten

Aan de hand van het aantal clicks en het aantal bestellingen kun je het succes van een advertentie uitdrukken in een percentage. Deel het aantal bestellingen die een advertentie heeft opgeleverd door het aantal klikken op de advertentie.

Voorbeeld: er is 100 keer op een advertentie geklikt en van deze 100 bezoekers hebben 10 een bestelling geplaatst. 10/100 = 0,10 => 10% Deze advertentie kent een conversiepercentage van 10%. Hoe hoger dit percentage hoe succesvoller de advertentie.

Op grond van het conversiepercentage kun je uitrekenen hoeveel een voltooide bestelling (conversie) kost. Stel je biedt € 0,50 per klik en je hebt een conversiepercentage van 10% weten te realiseren. Iedere tien klikken levert dus één bestelling op en kost 10 x 0,50 = € 5,00. Dit bedrag kun je afzetten tegen het gemiddelde orderbedrag om na te gaan of je campagne succesvol is of niet.

De beste manier om informatie over het succes van je advertenties te verzamelen is door je webshop te koppelen met Google Analytics. Als je dit aanvraag met hetzelfde Gmail-adres als waarmee je het AdWords-account hebt aangevraagd wordt het verkeer dat via je advertenties binnenkomt automatisch gemeten.

Beginner of lokaal bedrijf? Probeer AdWords Express

De mogelijkheden binnen Google AdWords zijn -zeker voor de beginner- overweldigend en daarmee is deze dienst niet heel gebruiksvriendelijk. Daarom biedt Google ook een uitgeklede dienst die specifiek is bedoeld voor beginners en lokale bedrijven. Dit platform heet AdWords Express. Hiermee zet je in enkele stappen een advertentie op. Deze kun je vervolgens koppelen aan bepaalde zoekwoorden en richten op een specifiek gebied (heel Nederland is daarbij overigens ook mogelijk).

AdWords Express biedt beduidend minder opties maar is veel gebruiksvriendelijker. Wellicht is het een goed idee om hiermee te beginnen. Zodra je tegen de beperkingen van dit systeem aanloopt kun je altijd nog overstappen op AdWords.

Adverteren via AdWords Express >>