Het afsluiten van verzekeringen voor je webwinkel

Ook als je producten verkoopt via internet kun je met zakelijke problemen van fysieke aard worden geconfronteerd.

Je moet er niet aan denken dat je voorraad wordt gestolen, dat je in een juridisch gevecht over een levering terechtkomt of dat je producten blijkt te verkopen die letsel bij een klant veroorzaken.

Zulke situaties kunnen torenhoge rekeningen van advocaten en leveranciers opleveren, en je zou niet de eerste webwinkelier zijn die er financieel aan ten onder gaat.

Het is daarom verstandig om de risico’s op een rij te zetten en te onderzoeken welke je wilt afdekken middels een verzekering.

Wat je het beste wel of niet kunt verzekeren, hangt af van de producten die je verkoopt en van de omzet die je genereert.

Heb je, omdat je nog in de startblokken staat, geen al te grote voorraad en verkoop je producten met een lage kostprijs, dan kun je overwegen om je voorraad niet direct te verzekeren.

Let hierbij overigens op: als je je voorraad thuis opslaat, is de kans groot dat je zakelijke goederen niet worden gedekt door de inboedelverzekering.

Andere verzekeringen

Andere verzekeringen waarvan je kunt overwegen of je ze wilt aflsuiten:

  • Aansprakelijkheidsverzekering;
  • Rechtsbijstandsverzekering;
  • Arbeidsongeschiktheidsverzekering;
  • bedrijfsschadeverzekering.

In alle gevallen moet je jezelf afvragen of jouw type bedrijfsvoering de investeringen rechtvaardigt.

Voor een beginnend winkelier met een beperkte omzet is een bedrijfsschadeverzekering (die omzetverlies vergoedt bij bijvoorbeeld brandschade of een langdurige internetstoring) misschien wat overdreven.

Of een arbeidsongeschiktheidsverzekering verstandig is, hangt mede van je persoonlijke omstandigheden af; heb je bijvoorbeeld een werkende partner die in geval van ernstige gezondheidsproblemen voor een financiële basis zorgt?

Een rechtsbijstandsverzekering is vrijwel altijd een aanrader, omdat je met een webwinkel gemakkelijk in juridische touwtrekkerij terecht kunt komen en daarbij de hulp van experts goed kunt gebruiken.

Als je veel verschillende producten verkoopt die je niet allemaal zelf hebt kunnen testen, is het de moeite waard om eens te onderzoeken of je niet een aansprakelijkheidsverzekering af zou moeten sluiten.

Daarbij moet worden gezegd dat de aansprakelijkheid in eerste instantie bij de fabrikant ligt of, als het om producten gaat die van buiten de EU komen, bij de importeur, mits jij als verkoper niet wist dat er iets aan je producten mankeert.

Let wel: dit heeft niet met de ‘gewone’ garantie op ondeugdelijke producten te maken, het gaat hier louter en alleen om producten die vervelende gevolgen bij een klant veroorzaken, bijvoorbeeld kortsluiting of een voedselvergiftiging.

Ten slotte is het goed om de kleine lettertjes van je eventuele voorraadverzekering na te lezen.

Als je vaak met je producten onderweg bent omdat je beurzen bezoekt of thuisdemonstraties verzorg, is de kans groot dat je een aanvullende vervoersverzekering af moet sluiten.

Kosten

Door verschillende verzekeringen onder te brengen in een één pakket, kun je soms interessante kortingen bedingen.

De premie die je voor een pakket betaalt, verschilt per situatie en is mede afhankelijk van de bedrijfslocatie, je omzet, de waarde van je voorraad en uiteraard van het type verzekeringen dat je erin onderbrengt.

Houd alles bij elkaar rekening met een pakketpremie van tussen de 50 en 150 euro per maand.