Je kunt een prachtige winkel hebben, een uitgebreide collectie en een indrukwekkend aantal bezoekers, maar het succes van je winkel valt of staat met het aanbieden van de juiste betaalmethodes. Zo veel mogelijk klanten moeten in jouw webwinkel kunnen afrekenen op de manier die voor hen het prettigst is. Daarnaast moeten je klanten én jijzelf er blind op kunnen vertrouwen dat het afrekenen van producten op een veilige manier gebeurt, zonder dat kwaadwillenden ‘mee kunnen kijken’ en misbruik kunnen maken van betaalgegevens.

Betaling op maat

Het is verstandig om bij de keuze voor betaalsystemen rekening te houden met de doelgroep van je winkel. Sommige klanten worden afgeschrikt als ze moeten afrekenen op een manier die ze niet kennen. Verkoop je producten voor consumenten waarvan je verwacht dat ze weinig ervaring hebben met betalen via internet (bijvoorbeeld senioren)? Dan is het verstandig om traditionele betaalmethoden aan te bieden, zoals de eenmalige machtiging, de bankoverschrijving of het versturen onder rembours – al is die laatste methode erg duur.

Bedien je een doelgroep die uit professionals of ondernemers bestaat, dan is het zinvol om de mogelijkheid tot betaling via een creditcard toe te voegen. Als je games, muziekalbums of andere producten verkoopt die vooral jongeren aanspreken, is een creditcardsysteem weer minder handig, omdat veel jongeren niet over zo’n card beschikken. Het is in alle gevallen raadzaam om minstens één bekende betaalmethode aan te bieden, zoals iDEAL of PayPal.

Meest gebruikte betaalmethodes

Het zal je waarschijnlijk geen verrassing zijn: iDEAL is in Nederland al jaren verreweg de meest gebruikte manier om online betalingen te verrichten. In 2016 werd maar liefst 57% van alle online aankopen gedaan met deze betaalmethode, die daarom onmisbaar is in elke webwinkel.

Maar ondanks het gemak en de populariteit heeft het systeem zo nu en dan last van storingen. Daardoor is betalen met iDEAL in veel gevallen tijdelijk niet mogelijk. Dit heeft als gevolg dat je webwinkel bestellingen misloopt als het de enige betaalmethode is die je aanbiedt. Maak daarom niet de fout dat je het alleen mogelijk maakt om met iDEAL te betalen, maar implementeer ook andere betaalmethodes in je webwinkel.

Naast het opvangen van technische storingen is het ook voor de gebruiksvriendelijkheid van je webwinkel belangrijk dat je andere betaalwijzen accepteert. Er zijn namelijk nog steeds veel consumenten die een andere betaalmethode verkiezen boven iDEAL. Zo werd de creditcard in 12% van de gevallen gebruikt om een online aankoop te doen. Maar welke betaalmethodes zijn er allemaal en hoe werken deze? We hebben de belangrijkste hieronder voor je op een rij gezet.

Meest gebruikte betaalmethodes

Het zal waarschijnlijk geen verrassing voor je zijn: iDEAL is in Nederland al jaren verreweg de meest gebruikte manier om online betalingen te verrichten. In 2016 werd maar liefst 57% van alle online aankopen gedaan met deze betaalmethode, die daarom onmisbaar is in elke webwinkel.

Maar ondanks het gemak en de populariteit heeft het systeem zo nu en dan last van storingen. Daardoor is betalen met iDEAL in veel gevallen tijdelijk niet mogelijk. Dit heeft als gevolg dat je webwinkel bestellingen misloopt als het de enige betaalmethode is die je aanbiedt. Maak daarom niet de fout dat je het alleen mogelijk maakt om met iDEAL te betalen, maar implementeer ook andere betaalmethodes in je webwinkel.

Naast het opvangen van technische storingen is het ook voor de gebruiksvriendelijkheid van je webwinkel belangrijk dat je andere betaalwijzen accepteert. Er zijn namelijk nog steeds veel consumenten die een andere betaalmethode verkiezen boven iDEAL. Zo werd de creditcard in 12% van de gevallen gebruikt om een online aankoop te doen. Maar welke betaalmethodes zijn er allemaal en hoe werken deze? We hebben de belangrijkste hieronder voor je op een rij gezet.

57%
iDEAL
12%
Creditcard
6%
Machtiging
5%
PayPal
5%
Overboeking
3%
AfterPay
12%
Overig
Overzicht van de populairste online betaalmethodes in 2016. Bron: eCommerce Payment Monitor 2016 – GfK, iDEAL & Thuiswinkel.org

iDEAL

Het populaire iDEAL werkt erg klantvriendelijk, omdat kopers gebruikmaken van de diensten van hun eigen bank. Zodra de koper op de iDEAL-knop van je webshop klikt, wordt hij doorgelinkt naar het internetbankieren-onderdeel van zijn bank. Als hij vervolgens toestemming geeft voor de overboeking van het bedrag meldt iDEAL dit, zodat je het gekochte product direct kunt versturen.

Logo van de betaalmethode PayPal

PayPal

Ook PayPal, ontwikkeld door een dochteronderneming van veilingwebsite eBay, is erg populair. Bij PayPal koppelt een consument zijn of haar bankrekening of creditcard aan een account dat vervolgens als PayPal-rekening fungeert. Voor de klant is het betalen vanaf die rekening gratis, maar bij de webwinkel wordt van het betaalde bedrag een percentage ingehouden.

Creditcards als Mastercard en Visa zijn een van de meest populaire betaalmethodes

Creditcards

Wanneer je met je webwinkel in het buitenland actief bent, is de creditcard een van de meest gangbare betaalmethodes. Maar ook in Nederland zijn creditcards razend populair als betaalmiddel. In het staafdiagram bovenaan deze pagina kun je zien dat creditcards in 2016 een marktaandeel hadden van 12% van alle online betalingen, waarmee het alleen iDEAL voor zich moest dulden. Zorg ervoor dat als je creditcards gaat accepteren in je webwinkel, je in ieder geval Visa en Mastercard accepteert. Dit zijn namelijk veruit de meest gebruikte creditcards.

Overboeking

Een andere makkelijke manier waarop klanten een bestelling kunnen afrekenen is door het bedrag handmatig over te boeken. Het proces is hierbij als volgt: de klant krijgt een mail met jouw bankgegevens, het bedrag wordt overgemaakt en zodra het geld door jou is ontvangen verzend je het product naar de klant. Het nadeel van deze betaalmethode is natuurlijk wel dat de verwerkingstijd een stuk langer is dan bij bijvoorbeeld iDEAL of PayPal. Toch zijn er nog genoeg mensen die de voorkeur geven aan betaling per overboeking, dus het is aan te raden om ook deze betaalmethode te accepteren in je webwinkel.

Op rekening

Als je het voor klanten mogelijk maakt op een bestelling te betalen op rekening, houdt dit in dat ze na het ontvangen van de producten een factuur krijgen. Deze moeten ze vervolgens binnen een bepaalde termijn – standaard 30 dagen volgens de wet – betalen. Hoe klantvriendelijk deze betaalmethode ook is, het is gevoelig voor fraude en betaalverzuim. Als webwinkelier moet je zelf controleren of er wordt betaald. Zo niet, dan moet je zelf stappen ondernemen. Wanneer je aan consumenten verkoopt is deze betaalmethode niet aan te raden, maar bij zakelijke klanten is het juist wel gebruikelijk om betalen op rekening aan te bieden.

Cadeaubon

Veel consumenten hebben of krijgen cadeaubonnen die ze ook in jouw webshop zouden kunnen verzilveren. Denk hierbij aan de VVV Cadeaukaart, fashioncheque of YourGift Card. Dit werkt heel makkelijk: klanten voeren de code op hun bon in en de waarde van de cadeaubon wordt van het totaalbedrog afgetrokken. De ontvangen bedragen worden vervolgens naar je overgemaakt door de aanbieder van de cadeaubon. De kosten voor het accepteren van cadeaubonnen en cadeaukaarten verschillen per aanbieder.

Achteraf betalen

Volgens de wet zijn webwinkels verplicht om een betaalmethode aan te bieden waarbij het bedrag pas na ontvangst van een bestelling kan worden betaald. Omdat dit ook risico’s voor betaalverzuim met zich meebrengt, is deze eis voor veel webwinkeliers een doorn in het oog. Gelukkig zijn er twee manieren waarop je toch aan deze verplichting kunt voldoen en die de risico’s voor achteraf betalen wegnemen, namelijk AfterPay en verzending onder rembours.

AfterPay

AfterPay is een dienst die het mogelijk maakt om klanten achteraf te laten betalen middels een acceptgiro en tegelijkertijd zelf het risico op betaalverzuim op zich neemt. Dit betekent dat wanneer een klant niet betaalt, jij als webwinkelier hoe dan ook het bedrag voor de bestelling binnen dertig dagen op je rekening krijgt uitgekeerd. Hier tegenover staat wel dat de kosten voor AfterPay hoger zijn in vergelijking met betaalmethodes als iDEAL en PayPal.

Verzending onder rembours

Verzending onder rembours houdt in dat klanten voor bestelde producten pas betalen op het moment dat deze aan de deur wordt bezorgd. Wettelijk gezien is dit een manier van achteraf betalen en voldoe je dus aan deze verplichting. Het grote nadeel is dat de kosten voor een verzending onder rembours erg hoog zijn. Zo betaal je met PostNL maar liefst € 18,35 voor een pakket dat minder weegt dan 10 kilogram. Voor pakketten tussen 10 en 30 kilogram is het tarief € 23,20.

Betaalmethodes voor het buitenland

Als je met je webwinkel (ook) aan klanten buiten Nederland verkoopt, is het van belang dat je rekening houdt met de betaalmethodes die in dat land populair zijn. iDEAL is bijvoorbeeld een Nederlandse betaalmethode die consumenten in het buitenland niet kennen, laat staan gebruiken. In België wordt bijvoorbeeld als alternatief voor iDEAL gebruik gemaakt van MisterCash en Franse en Duitse shoppers kennen Sofort als betrouwbare betaalmethode.

Payment Service Provider

Het integreren van een betaalmethode kan een lastige klus zijn. Als je er de kennis of tijd niet voor hebt, kun je overwegen om een Payment Service Provider (PSP) in te huren. Zo’n PSP zorgt er voor dat je webwinkel verschillende betaalmethoden aanbiedt en hij neemt een groot deel van je financiële administratie uit handen. Daardoor hoef je zelf niet meer te puzzelen met verschillende contracten en de bijbehorende geldstromen.

Voor deze dienst worden uiteraard wel kosten berekend. Afhankelijk van het pakket dat je afneemt, betaal je er maandelijks enkele tientjes tot honderden euro’s voor. Daarnaast wordt er een bedrag (meestal vanaf ongeveer 30 cent) per transactie in rekening gebracht. Bij creditcardbetalingen die via een PSP binnenkomen moet je uiteraard ook nog rekening houden met de eventuele kosten die de bank daarvoor doorberekent. Tegenover het gemak van een PSP staan dus wel enkele kosten.

Enkele bekende PSP’s zijn: