Combineer e-mail marketing en social media om rendement te vergroten

Als eigenaar van een webwinkel is bekend dat online marketing een flinke uitdaging is. Zoveel kanalen en mogelijkheden en altijd te weinig tijd. De concurrentie is groot en die begeven zich in dezelfde vijver. De doelgroep met (potentiële) klanten moet bereikt worden, maar hoe? Hoe combineer je je webwinkel, je e-mail marketing en je social media, zodat je inzet leidt tot meer verkeer en meer uiteraard omzet!

Combineer je webwinkel met e-mail marketing
Elke webwinkel geeft al een mooi overzicht van de producten en bijbehorende informatie. Door beide zo aantrekkelijk mogelijk te tonen, vergroot je de kans dat het product wordt gekocht. Dit gebeurt echter allemaal in de webwinkel zelf. Voor meer bereik is een relatief goedkoop kanaal beschikbaar: e-mail marketing.

E-mail marketing is als apart kanaal al een krachtig medium om met je doelgroep te communiceren. Laat staan wanneer je dit combineert met je webwinkel. En het combineren van je webwinkel met e-mail marketing is niet ingewikkeld. Zorg ervoor dat (potentiële) klanten zich inschrijven op je productnieuwsbrieven en je aanbiedingen. Bekijk goed welke producten populair zijn in de webwinkel. Breng deze niet alleen prominent in beeld in de webwinkel, maar ook in de productnieuwsbrieven. Zo kom je meerdere keren onder de aandacht, wat de kans weer groter maakt dat iemand bestelt.

Gebruik social media op de juiste manier
Een like op Facebook is mooi, maar een share is veel beter. Een voorzetje voor een knallende share to social tekst: ‘Deel deze fantastische aanbieding met je vrienden! Wie weet is het precies wat zij zoeken!’
Want ‘Like ons op Facebook!’ zegt eigenlijk niet zoveel. Waarom? Waarvoor? Wat heb ik daaraan als Facebook-gebruiker?

Wat veel beter is voor de interactie met je webwinkel en je producten op social media is het laten delen van aanbiedingen op Facebook. En zodra je e-mail marketing inzet, maakt je gebruik van productnieuwsbrieven. Het is een kleine moeite om hierin een link op te nemen. Dit is effectiever omdat het specifiek productgericht is, en niet over je webwinkel in het algemeen gaat.

Een update die je zelf op je Facebook-pagina plaatst wordt niet door iedereen gezien. Facebook beperkt dit om geld te verdienen met ‘boosted posts’. Zie hiervoor ook het nieuws op Adage.com. Logisch, ook bij Facebook bestaat een verdienmodel. Vandaar dat een zelfgeplaatste update slechts een beperkt bereik heeft.

Daarnaast komt het minder promotioneel over als je reclame maakt met een boodschap als ‘deel met je vrienden’. Stel dat je tien producten in een productnieuwsbrief heeft staan die allemaal verschillend zijn. Je weet niet waar de vrienden van je ontvangers belangstelling voor hebben. Maar je ontvangers weten dat uiteraard wèl: zij kunnen specifieke aanbiedingen onder de aandacht van hun vrienden brengen via Twitter of Facebook.

Dit is dubbele winst: je bereikt mensen die je anders niet of nauwelijks bereikt zou hebben èn de aanbiedingen zijn relevanter voor hen omdat ze gedeeld zijn door hun vrienden.

 Terug bij de webwinkel: conversie!
 Als je webwinkel en e-mail marketing op één lijn zitten, dan is goede conversie het volgende aandachtspunt. Maak het aanmaken van een account en het bestellen van producten zo makkelijk mogelijk. Minder kliks en minder info zorgt ervoor dat het bestelproces simpeler en dus korter is. Meer en betere conversie!

In de ideale situatie vraagt je in de webwinkel het e-mailadres van de bezoekers die vanuit social media komen. Een bestelling is hiervoor niet nodig. Inschrijven kan met een modal popup of bovenin de webwinkel -pagina met een kopje ‘blijf op de hoogte van de laatste aanbiedingen!’. Op die manier blijft het een zich steeds herhalend proces en zie je het klantenbestand en de omzet groeien.