Concurreren met andere webwinkels

De opmars van e-commerce lijkt niet te stuiten en het aantal webwinkels is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Hoeveel webwinkels er nu precies zijn is moelijk te zeggen. De Kamer van Koophandel en het CBS spreken van zo’n 45.000 webwinkels, maar er wordt ook gesuggereerd dat de teller al op zo’n 70.000 webwinkels zou staan.

Deze opmars geeft aan dat steeds meer mensen erop vertrouwen dat online winkelen een gangbare manier is om producten in huis te halen. De drempelvrees die ooit bestond, lijkt definitief weggenomen, zodat de doelgroep die door al die online winkels wordt bediend, fors is gegroeid.

Toch is het aantal winkels harder gegroeid dan het aantal online aankopen, en dat wijst er direct op dat de toevloed van nieuwkomers op de e-commercemarkt tot een bikkelharde concurrentiestrijd leidt. Het kost een potentiële koper nu eenmaal geen enkele moeite om even verder te shoppen als hij jouw prijzen te hoog of je service niet goed vindt.

Je zult flink wat uit de kast moeten halen om klanten ertoe te verleiden hun spullen in jouw winkel te kopen en niet bij de digitale buren.

De meest voor de hand liggende manier om te concurreren, is door een scherpe prijs voor je producten te rekenen. Daarvoor moet je eerst onderzoeken wat de gemiddelde online marktprijs van een product is. Kruip in de huid van een consument, ga op zoek naar online aanbieders van de artikelen die jij als webwinkelier ook verkoopt, en noteer de prijzen en bijkomende verzendkosten.

Vervolgens is het geen goed plan om ver onder de marktprijs te gaan zitten en het verschil ‘op te vangen’ met hogere verzendkosten; zoals je elders op deze website kunt lezen, haken consumenten daardoor eerder af. Het is een beter plan om je prijzen ongeveer in lijn met die van concurrerende winkels te houden, maar ervoor te zorgen dat je iets extra’s biedt.

Zo kun je aanbieden dat een tweede product met 25 procent korting kan worden toegevoegd, dat iedere vijfde klant geen verzendkosten hoeft te betalen of je bedenkt een systeem waarbij dezelfde klant korting krijgt op zijn volgende aankoop.

Daarnaast is het belangrijk om te onderzoeken welke Unique Selling Points (UPS’s) jouw winkel kan bieden. Als blijkt dat concurrenten nogal traag zijn met het aanbieden van nieuwe artikelen, kun je dat uitbuiten door zelf je catalogus frequent aan te passen en duidelijk te communiceren dat jij de allernieuwste productversies in huis hebt.

Volg daarom de trends in je vakgebied en speel er zo snel mogelijk op in, onder het motto ‘Gisteren in de krant, nu in onze winkel!’. Onderzoek ook de andere ‘zwakke plekken’ van concurrenten, zodat je jezelf kunt profileren met een duidelijkere website, betere producten, kortere levertijden of een betere en meer zichtbare klantenservice.

Met name bij het laatstgenoemde aspect liggen kansen, omdat andere webwinkels hier regelmatig steken laten vallen. Zorg er dus voor dat je contactgegevens duidelijk op de site zijn vermeld, dat e-mails of telefoontjes nog op dezelfde werkdag worden beantwoord, en neem regelmatig persoonlijk contact op, zowel met ‘first-time buyers’ (“fijn dat u voor onze diensten hebt gekozen”) als met vaste klanten (“we waarderen het erg dat u vertrouwen in ons houdt”).

Tenslotte kan je huidige webwinkel ook een belemmering vormen voor je groei en je concurrentiekracht. Het kan dan nodig zijn om een nieuwe leverancier te zoeken, bijvoorbeeld een SaaS webwinkel of een open source webwinkel.