E-mail nieuwsbrieven

Maak het mogelijk voor bezoekers om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. Laat bezoekers en bestaande klanten weten dat er regelmatig aanbiedingen/acties te vinden zijn in je webwinkel. Nieuwsbrieven zijn hiervoor uitermate geschikt. De aloude marketing wijsheid geldt ook hier: het is eenvoudiger om aan bestaande klanten te verkopen dan aan nieuwe klanten.

Het ongevraagd e-mailberichten en nieuwsbrieven versturen naar bedrijven wordt steeds harder aangepakt. In de strijd tegen spam gelden per 1 oktober 2009 strengere eisen. Het was al verboden om ongevraagd naar consumenten te mailen. Vanaf 1 oktober is dat dus ook verboden voor Business2Business.

Veel bedrijven gebruiken e-mail nieuwsbrieven als een effectief en efficiënt middel. Dat mag ook nog steeds. Alleen moet je je strenge regels houden. Boetes van de Opta kunnen al snel oplopen tot in de duizenden euro’s.

Wat mag

Je mag naar je klanten gewoon emails blijven sturen, ook nieuwsbrieven blijven toegestaan. Klanten hoeven daarvoor niet specifiek toestemming te verlenen. Dat hebben je klanten in principe al gedaan door een product van je af te nemen.

De inhoud van de nieuwsbrief moet wel gerelateerd zijn aan soortgelijke producten of diensten die je klanten in het verleden hebben gekocht in je webwinkel. Als je dus een webwinkel in mp3’s hebt, mag je jouw klanten dus niet benaderen met aanbiedingen van reizen naar Griekenland.

Toestemming

Andere mensen die je jouw nieuwsbrieven wilt sturen moeten daar expliciet toestemming voor hebben verleend. Ze kunnen zich bijvoorbeeld zelf opgegeven in de webwinkel met hun emailadres voor het ontvangen van de nieuwsbrief en eventuele aanbiedingen. Om van elk risico gespaard te blijven kun je ook voor de ‘double opt-in’ optie kiezen. Dit betekent dat er altijd eerst een mailtje wordt gestuurd naar het opgegeven emailadres met daarin een bevestigingslink. Als er niet op deze link wordt geklikt, komen potentiele abonnees ook niet op je mailinglijst. Zo bent je verzekerd dat de emailadressen juist zijn. Double opt-in is niet verplicht maar strekt wel tot de aanbeveling.

Opt-out

Maak het de ontvangers van je nieuwsbrieven ook makkelijk om zich af te melden. Zet in elke bericht een link waarmee met slechts 1 klik men zich kan uitschrijven voor de nieuwsbrief. Het is weliswaar niet verplicht, maar zeker een goede zaak dit nu al aan te bieden. Wees niet bang om het de mensen makkelijk te maken zich af te melden. Je voorkomt hiermee dat ze je nieuwsbrieven aanmerken als spam.

Nieuwsbrieven kunnen zeer effectief zijn, als je de juiste strategie hanteert!