Gebruik actualiteit in je marketing acties

Iedere eigenaar van een webwinkel weet dat je marketing acties moet opzetten om je webwinkel onder de aandacht te brengen.
Uiteraard ligt het voor de hand om over je producten te schrijven, die je in je webwinkel verkoopt. Je bent immers een webwinkel begonnen in deze branche / categorie, dus zul je er wel behoorlijk wat van afweten. Maar om met grote regelmaat iets te schrijven over jouw collectie riemen, kinderkleding of elektronische apparaten is op zijn tijd best een uitdaging. De meest voor de handliggende oplossing is het gebruik maken van actualiteit in je marketing acties.

Je merk / naam en bijbehorende boodschap koppelen aan iets wat op dat moment speelt in het land, spreekt immers veel mensen aan. Om deze reden is het een enorme kans je reclame uitingen hier op te passen, mits goed uitgevoerd. Hoe zou je (nog) slim(mer) gebruik kunnen maken van de actualiteit? Onthoud bij het bepalen van je strategie de volgende punten:

Past het bij je merk/product?
Spreek je hiermee je eigen doelgroep aan? Voorbeeld: Lidl komt met het Mens Erger Je Wel Voetbalspel, ook een inhaker op het WK. De link tussen een (familie)supermarkt en een oud Hollands bordspel zie ik wel degelijk, een geslaagde zet dus. Wanneer je niet een direct link ziet, moet je iets actueels ook links durven laten liggen. Als jet namelijk te ver gezocht is, zal de actie niet worden opgepakt en kan dan eerder een averechts effect hebben.

Is het al door veel concurrenten toegepast?
Timing is hierbij erg belangrijk. Wanneer iedereen je al is voorgegaan moet je jezelf afvragen of het nog zinvol is ook mee te willen doen. Dat is uiteraard wel een nadeel van actualiteit. Vele mensen duiken erop en dus ook veel webwinkels.
Dus probeer niet de zoveelste WK actie te doen op je webwinkel, maar gebruik iets wat goed bij je past en wat nog enigszins uniek is.

Is het actief of reactief?
Een evenement als het WK zie je ver van te voren aankomen, hier kun je met je marketing dus ruim op tijd mee beginnen. Inspelen op een onverwachte situatie, zoals een blunder van een BN’er, kan niet voorbereid worden. Bekijk dus aan de hand van een content kalender* welke actualiteiten er aan zitten te komen en hoe je hier op in kunt spelen.

*Een content kalender is een een kalender met een overzicht van aankomende evenementen waar je op in kunt / wilt spelen met content. Hierover later meer in een ander artikel!

Leer van het verleden
Niet alleen van je eigen fouten en successen kun je leren, ook van die van concullega’s.
Mocht je bij een andere webwinkel een succesvolle marketing actie hebt gezien, kun je deze uiteraard aanpassen naar je eigen situatie en deze op jouw webwinkel toepassen. Uiteraard heb je vaak niet beschikking over de resultaten van een marketing actie van je concurrent, maar over het algemeen geldt, dat als je er anderen over gehoord hebt, deze vaak ook een positief resultaat heeft gehad.

Inplannen en voorbereiden
Om je alvast een handje te helpen heb ik nog een tip voor je!  Twitter heeft ter inspiratie een heel handig overzicht: Own the Moment. Hierin vind je alle eventuele inhakers voor de komende 3 maanden. Doe er je voordeel mee!

Zoals bovenstaand staat beschreven is de actualiteit dus bij uitstek geschikt om marketing acties mee te houden. Vooral op Sociale media kun je daarom geregeld een bericht posten, waarin de actualiteit is verwerkt.
Hierdoor ben je in staat om regelmatig content te plaatsen, zonder dat dit je heel veel tijd kost. Daarnaast bestaat de kans dat je actie nog wordt opgepakt door landelijke media, waardoor een viraal effect kan ontstaan.