Een goede domeinnaam voor je webwinkel

Het kiezen van een domeinnaam kan het succes van je webwinkel maken of breken. De domeinnaam is het internetadres van je webwinkel, bijvoorbeeld www.jouw-webwinkel.nl. Dit adres is heel belangrijk om goed vindbaar te zijn in diverse zoekmachines. Aangezien de meeste bezoekers jouw webwinkel zullen vinden via  de verschillende zoekmachines is het succes afhankelijk van de vindbaarheid van je shop. Denk daarom goed na over de beste domeinnaam voor jouw webwinkel! We geven je een aantal tips hoe je tot een goede naam kan komen.

De goede extensie voor je domein
De letters achter de punt in een webadres zijn de zogeheten extensie van de domeinnaam. Dat kan bijvoorbeeld .nl, .be of .com zijn. Voor webwinkels en andere sites die zich richten op Nederland is een .nl de meest logische extensie. Google past de locatie van bezoekers toe in de zoekresultaten, wat ervoor zorgt dat websites met een .nl extensie hoger eindigen in de zoekmachine dan websites met bijvoorbeeld .de in de domeinnaam. In Duitsland is laatstgenoemde extensie dan natuurlijk weer wél beter!

Duidelijke schrijfwijze
Ook voor webwinkels is mond-tot-mond-reclame een belangrijke vorm van promotie. Daarom is het noodzakelijk dat de spelling van de domeinnaam duidelijk is en goed te onthouden. Heet je webwinkel coubee.nl, dan kan iemand dit op verschillende manieren interpreteren en spellen als koebi, koobie, koubi, kouby, kooby of koobi. Als iemand iemand rondbazuint dat hij of zij prachtige spullen heeft besteld bij coubee.nl, dan is de kans klein dat andere potentiële klanten weten hoe ze de naam schrijven en loop je ze misschien wel mis. Je zou dit kunnen voorkomen door alle mogelijke schrijfmanieren te registreren en allemaal door te verwijzen naar het hoofddomein van je webwinkel. Dit wordt echter een duur grapje, dus misschien is het slimmer om een domeinnaam te kiezen waarover geen twijfel mogelijk is hoe deze geschreven moet worden.

Domeinnaam en vindbaarheid
Google vindt de gebruikte woorden in een domeinnaam erg belangrijk. Als je in de organische zoekresultaten wilt scoren op een bepaald zoekwoord dan is het slim een domeinnaam te kiezen die dit zoekwoord bevat. Is de domeinnaam met het specifieke woord, bijvoorbeeld broeken.nl, al bezet? Bedenk dan een variatie als spijkerbroeken.nl of met een streepje, zoals mooie-broeken.nl, broeken-winkel.nl, etc.

Een domeinnaam die precies beschrijft wat het assortiment is, zoals spijkerbroeken.nl, is natuurlijk wel wat beperkend. Als je namelijk op een later moment het assortiment uit wil breiden met andere artikelen, dan is dat lastig. Een bezoeker zal misschien niet zo snel naar spijkerbroeken.nl gaan als hij op zoek is naar een zonnebril. In dat geval zou je misschien beter een unieke verzonnen merknaam kunnen bedenken, zoals Coolblue of Wehkamp. Hou er dan wel rekening mee dat je waarschijnlijk een hoger budget moet hebben voor promotie en SEO, zodat je je webwinkel onder de aandacht kan brengen.

Leg verschillende variaties vast
Vergeet niet om de verschillende variaties van je domeinnaam, zoals verschillende extensies,  meervouds- of juist enkelvoudsvormen en eventuele alternatieve schrijfmanieren vastlegt. Hiermee voorkom je dat een concurrent een webwinkel begint met een naam die wel heel erg op die van jou lijkt. Daarnaast zijn er ook altijd bezoekers die per ongeluk de domeinnaam verkeerd schrijven, die vang je op deze manier op.

Lees meer over het kiezen van een goede domeinnaam voor je webwinkel.