Herken de verschillende soorten online shoppers

Uiteraard is iedere bezoeker van je webwinkel uniek, maar ongeacht de bezoeker kunnen we wel enkele soorten online shoppers onderscheiden. De ene bezoeker komt voor een specifiek product, terwijl de ander voor de fun je webwinkel bezoek op zoek naar inspiratie. Er zijn vijf verschillende soorten online shoppers die met hun eigen motivatie en gedrag je webwinkel bezoeken. Behaal betere conversie, retentie en omzet door rekening te houden met de verschillende types.

Door het identificeren van deze vijf verschillende soorten gebruikers en in te spelen op hun motivaties en gewoontes verbeter je de algehele prestatie van je webwinkel. Het denken vanuit deze types helpt met het gebruikersvriendelijker maken van je webwinkel, omdat je gaat denken vanuit de belevingswereld van je bezoekers.

Productgericht bezoekers
Dit zijn de ideale bezoekers voor je webwinkel, want ze weten al precies welk product ze willen. Het kan ook gewoon een vervanging zijn van een product dat ze al hebben gekocht, maar dat aan vervanging toe is. Over het algemeen zijn ze goed voorbereid en hebben ze al het nodige onderzoek gedaan, eventueel in een fysieke winkel. Deze bezoekers zijn doelgericht: ze willen dus niet bladeren en de productbeschrijvingen lezen ze ook niet helemaal. Een blik op de naam en foto kan al voldoende zijn. Deze bezoeker wil het juiste product vinden en deze kopen. Het doel is snelheid. Een upsell product kan worden opgemerkt, maar liever niet teveel afleiding.

Kijkers
Kijkers zijn ontspannen. Ze bezoeken hun favoriete webwinkels of nieuwe sites voor inspiratie of om de tijd te doden. Deze shoppers blijven graag op de hoogte van de nieuwste trends, dromen van toekomstige aankopen of bereiden een winkelbezoek voor.

Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar bezoekers die alleen kijken op je webwinkel zijn nog steeds de moeite waard. Ze hebben interesse in de site en zien deze als een bron van inspiratie en entertainment. Deze bezoekers zijn goed om te zetten naar kopers. Een positieve klantbeleving betaalt zich uit in een ‘top-of-mind-positie’ wanneer ze zover zijn dat ze willen bestellen.

Kijkers willen zien wat er nieuws is, welke producten in de uitverkoop staan en wat populair is bij andere bezoekers. Komen ze regelmatig, schotel ze dan niet dezelfde producten voor. Wat kopen andere mensen? Welke artikelen zijn gerelateerd? Wat kun je ze aanraden? Welke producten zijn het meest verkocht? En geef ze ook de mogelijkheid om hun vondsten te delen met hun vrienden op sociale media.

Onderzoekers
Net zoals de productgerichte shoppers zijn ook onderzoekers doelgericht. Ze willen kopen, maar dat hoeft niet per se vandaag. Dat kan ook volgende week of over vier maanden gebeuren. Deze bezoekers zoeken product- en prijsinformatie. Ze kunnen zich net gaan verdiepen in het product, of zelf al productexpert zijn. Ze zoeken naar de juiste prijs of een combinatie van bepaalde functies. Hun onderzoek kan zich uitstrekken over meerdere langere bezoeken of juist met een bezoek en een snelle beslissing tussen twee opties beklonken zijn.

Hoe maak je van onderzoekers shoppers? Vertrouwen is een belangrijk apect. Als onderzoekers zien dat je site gedetailleerde productbeschrijvingen, uitstekende ondersteuning en duidelijke navigatie biedt, zijn ze eerder genegen een aankoop bij je te doen. Essentieel is het gemakkelijk kunnen vergelijken van producten. Bied de productinformatie in stapjes aan, zodat de onderzoeker direct kan inzoomen op zijn niveau. Leg technische termen en functies uit. Deze doelgroep zoekt een deskundige en betrouwbare bron van informatie en producten.

Koopjesjagers
Koopjesjagers zoeken de best mogelijke deal. Deze bezoeker ziet graag direct de prijzen bij de producten staan en de koopjes op de homepage. En graag met de van/voor prijs zodat het voordeel direct duidelijk is.

Hoe maak je van koopjesjagers terugkerende klanten? Dit soort bezoekers keert terug naar een site als ze er leuke aanbiedingen blijven vinden. Met kortingen, waardecoupons en gratis verzending haal je deze bezoekers binnen en blijven ze terugkomen. En wanneer klanten zich aanmelden voor een nieuwsbrief omdat ze een korting verwachten, stuur deze dan ook direct zodat ze niet tijdens het bestellen blijven hangen. Deze doelgroep kan ver gaan voor het verkrijgen van een aanbieding.

Eenmalige shopper
De eenmalige shopper kan productgericht zijn, alleen kijken, op zoek naar een leuke aanbieding of op onderzoek zijn. Vaak zijn het ontvangers van cadeaukaarten, of zoeken ze zelf een leuk cadeau. Ze kunnen komen met een doel voor ogen, bijvoorbeeld met een wensenlijst. Deze bezoeker heeft geen intentie om de website na de eerste aankoop te blijven bezoeken: het bezoek is voor hun eenmalig.

Eenmalige shoppers zijn niet bekend met de website die ze bezoeken, en vaak ook niet met de producten. Ze hebben behoefte aan duidelijke navigatiemogelijkheden om relevante producten te vinden. Duidelijke productbeschrijvingen helpen hen met de keuze en bedrijfsinformatie van de website kan het vertrouwen geven om een bestelling te plaatsen

Registratie voor een bestelling is de grootste klacht van deze doelgroep. Vooral als het verplicht is, want ze zijn niet voornemens ooit terug te keren naar de website. Ze willlen geen account aanmaken of informatie achterlaten. Ze waarderen sites die hun juist zonder registratie een bestelling laat

Een goed bezoek aan een webwinkel is voor alle soorten shoppers van belang, maar de elementen krijgen verschillende betekenissen als je kijkt naar het doel van de shopper. Door het soort shopper voor ogen te houden tijdens het ontwerp van een webwinkel, verbeter je de algehele klantervaring en de prestatie van je webwinkel.