Hoe bepaal je de verkoopprijs van producten?

Je hebt besloten om een webwinkel te starten en bent eruit welke producten je wil gaan verkopen. Het is mogelijk dat je deze producten inkoopt, maar ook dat je ze zelf maakt. In beide gevallen is het belangrijk dat je goed nadenkt over de verkoopprijs die je gaat hanteren in je webwinkel. Je wil namelijk als het goed is winst maken op wat je verkoopt en om dat te realiseren moet je met een aantal dingen rekening houden zoals af te dragen btw, een gezonde marge en het dekken van al je kosten. Wees gerust, het berekenen van de verkoopprijs is met een paar eenvoudige stappen gebeurd! Het eerste wat we moeten doen is bepalen wat de netto inkoopprijs is.

Hoe bereken je de netto inkoopprijs?

De verkoopprijs (consumentenprijs) is als volgt opgebouwd als je producten inkoopt:
Netto inkoopprijs + kosten + nettowinst + btw

Wanneer je de producten in je webwinkel zelf produceert vervang je de netto inkoopprijs door de netto productieprijs.

De netto inkoop- of productieprijs is de prijs waarbij de btw (6 of 21 procent) nog niet is inbegrepen. Op de inkoopfactuur van je producten kun je waarschijnlijk de netto inkoopprijs vinden, of anders de brutoprijs. In het laatste geval kun je als volgt de nettoprijs berekenen:

Als het btw-percentage 21% is: Bruto inkoopprijs / 1,21
Als het btw-percentage 6% is: Bruto inkoopprijs / 1,06

Voorbeeld
Stel, je hebt een product ingekocht met een bruto inkoopprijs van €17,95. In deze prijs zit 6% btw inbegrepen. Dat betekent dat de nettoprijs 17,95 / 1,06 = 16,93 euro is.

Wanneer je het product niet hebt ingekocht maar zelf hebt geproduceerd, dan moet je de nettoprijs van alle ‘ingrediënten’ bij elkaar optellen. Deze vormen samen de netto productieprijs van het product.

Hoe bereken je de kosten?

Om geen verlies te maken met je webwinkel, is het noodzakelijk dat je alle kosten meeneemt bij het berekenen van de verkoopprijs. Makkelijk te berekenen kosten zijn verpakkingsmateriaal, labels voor verzending en afgedrukte facturen. Lastiger is het om de kosten voor abonnementen (zoals internet en telefoon), huur voor een magazijn of werkplek en vervoer per product te berekenen. Toch zijn dit ook kosten die je het beste kan verrekenen met de kosten voor je webwinkel. Maak hiervoor een schatting van het aantal producten dat je per maand gaat verkopen en deel al je maandelijkse kosten door dat aantal. Vergeet ook niet om rekening te houden met onvoorziene kosten zoals retourzendingen en beschadigde of kwijtgeraakte bestellingen.

Heb je berekend wat de vaste kosten per product zijn? Tel deze kosten dan op bij de netto inkoop- of productieprijs.

Winstmarge, brutowinst en nettowinst

Uiteindelijk wil je natuurlijk ook verdienen aan alles wat je met je webwinkel verkoopt. Het bedrag dat je verdient aan elk product is afhankelijk van je winstmarge. De winstmarge is het verschil tussen de netto verkoopprijs en de netto inkoopprijs en wordt ook wel de brutowinst genoemd. Door de kosten van de brutowinst af te trekken hou je de nettowinst over, het bedrag dat je uiteindelijk aan een product hebt verdiend.

Helaas is de nettowinst niet volledig voor jou, aangezien je er nog inkomstenbelasting over moet betalen. Hoeveel dat is, hangt af van allerlei factoren en dat maakt het lastig deze te voorspellen. In de regel kan je ervan uitgaan dat ongeveer de helft van de nettowinst aan de Belastingdienst moet worden afgedragen. Hoe je tot de nettowinst komt is enigszins een kwestie van nattevingerwerk. Als je een nettowinst van 20% ten opzichte van de omzet wil halen, dan doe je netto inkoopprijs + kosten. In het geval dat de nettowinst 20% van de omzet is, dan is de netto verkoopprijs voor 80% bestaande uit inkoop en kosten.

Om de nettowinst vervolgens te berekenen doe je het volgende: netto inkoopprijs + kosten / 80. Wat hier uitkomt vermenigvuldig je met 20 en tel je vervolgens op bij de netto inkoopprijs + kosten.

Voorbeeld
Is het je nog niet helemaal duidelijk? We leggen het uit aan de hand van een rekenvoorbeeld. Stel, de netto inkoopprijs + kosten van je product komen samen uit op € 67,17 en je wil een nettowinst van 20% bereiken. Voer de volgende drie stappen uit:

1. 67,17 / 80 = 0,84
2. 0,84 x 20 = 16,79
3. 67,17 + 16,79 = 83,96

In andere woorden: de netto verkoopprijs wordt €83,96 en het bedrag dat je aan iedere verkoop verdient is €16,79.

Of 20% genoeg is, is weer afhankelijk van de totale omzet die je verwacht te halen en wat je uiteindelijk aan je webwinkel wil verdienen. Aan de hand hiervan kan je het percentage van de nettowinst verhogen of verlagen.

Btw en omzetbelasting

In dit artikel hebben we de netto verkoopprijs van een product berekend. Deze bestaat dus uit de volgende onderdelen: netto inkoopprijs + kosten + nettowinst. Bij de netto verkoopprijs is btw nog niet inbegrepen. Btw, ook wel omzetbelasting genoemd, is afhankelijk van het product dat je verkoopt 6 of 21%. Om de verkoopprijs inclusief btw (bruto verkoopprijs) te berekenen voer je simpelweg het volgende rekensommetje uit:

Netto verkoopprijs x 1,06 (of 1,21) = bruto verkoopprijs

Het bedrag dat hier uitkomt is het bedrag dat klanten uiteindelijk moeten betalen voor een product in je webwinkel.