Hoe kies je een goede domeinnaam voor je webwinkel?

Als je een webwinkel begint zul je een domeinnaam moeten kiezen. De domeinnaam is het webadres van je domeinnaam, bijvoorbeeld www.hippekinderkleding.nl. Doorgaans komt je domeinnaam overeen met de naam van je bedrijf.  Bij het kiezen van een goede domeinnaam zijn er drie punten waar je rekening mee moet houden: extensie, vindbaarheid en schrijfwijze. Tot slot moet je nagaan of de gewenste domeinnaam nog beschikbaar is.

In dit artikel vertellen we je alles over het kiezen van de juiste domeinnaam voor je webwinkel.

Extensie

De laatste letters van een domeinnaam, zoals .nl, .com, .nu, .info etc., vormen de extensie. Er bestaan heel veel verschillende soorten extensies en er komen er regelmatig nieuwe bij. De bekendste zijn generieke extensies zoals .com, .org, .info, en landspecifieke extensies zoals .nl, .be, .uk, .fr etc. Iedere extensie dient een bepaald doel. Zo is een .nl-domeinnaam bedoeld voor websites die zich richten op het Nederlandse grond- en taalgebied en is bijvoorbeeld een .org-domeinnaam bedoeld voor non-profitorganisaties.

Voor een webwinkel die zich richt op de Nederlandse markt is een .nl-domeinnaam verreweg de beste optie. Als je voor deze extensie kiest is het voor zowel bezoekers als zoekmachines direct duidelijk dat jouw site relevant is voor dit gebied. Daarnaast hecht de Nederlandse consument aan de bekende .nl-extensie en wekt het vertrouwen.

Wil je een Engelstalige site opzetten voor de internationale markt dan kun je het beste kiezen voor een .com-domeinnaam.

Vindbaarheid

Het belangrijkste deel van de domeinnaam is natuurlijk het woord tussen ‘www.’ en ‘.nl’. Dit gedeelte vormt de naam van je bedrijf en is vaak de sleutel tot een succesvolle webwinkel. Bij het kiezen van dit gedeelte van de domeinnaam is het verstandig om rekening te houden met Google.

Wanneer je online gaat verkopen kun je niet meer om Google heen. Iedere aankoop begint nu eenmaal met een zoekopdracht in deze bekende zoekmachine. Het is dus van belang dat je goed gevonden wordt in de zoekresultaten van de zoekgigant. Door een goede domeinnaam te kiezen kun je de kansen op een goed vindbare webwinkel enorm vergoten.Google hecht namelijk bijzonder veel waarde aan de woorden in de domeinnaam. Wanneer het belangrijkste zoekwoord in je domeinnaam voorkomt is een stuk makkelijker om op dit woord te worden gevonden. Kies dus een naam waarin het belangrijkste woord voorkomt.

Het ‘belangrijkste woord’ is het woord waarop het meest wordt gezocht. Er zijn verschillende tools om dit te meten zoals kwfinder.com of de zoekwoordenplanner van Google AdWords.

Voorbeeld
Als je kinderkleding wilt verkopen is kinderkleding het beste zoekwoord en zou kinderkleding.nl de ideale domennaam zijn. Deze is helaas als bezet en moet je zoeken naar passende alternatieven zoals ‘kinderkleding-winkel.nl, kinderkledng-online.nl, hippekinderkleding.nl, kinderkledingshop.nl etc.

Duidelijke schrijfwijze

Nog altijd is mond tot mond-reclame de één van de belangrijkste marketingtools. Het is gratis en mensen geloven nu eenmaal eerder een bekende die een webwinkel of website aanbeveelt dan een advertentie of reclamefolder. Als de spelling van jouw domeinnaam niet klip en klaar is loop je mogelijk klanten mis.

Stel je begint een webwinkel in sneakers en kiest een zelfverzonnen woord als domeinnaam, bijvoorbeeld: spiedie.nl. Een tevreden klant vertelt vervolgens aan al zijn familie en vrienden dat hij zulke mooie sneakers heeft gekocht bij spiedie.nl. De kans is groot dat zij bijvoorbeeld speedy.nl of speedie.nl in de adresbalk van de browser typen. Op deze manier loop je heel veel verkopen mis, of erger nog, help je de concurrent aan extra omzet.

Is je domeinnaam nog beschikbaar?

Er zijn natuurlijk al heel veel domeinnamen vastgelegd. Er zijn tenslotte ruim 100.000 webwinkels in Nederland en nog veel meer websites die allemaal één of meerdere domeinnamen hebben. Veel mensen denken dat een domeinnaam nog vrij is als ze de domeinnaam in de adresbalk van de browser typen en er vervolgens een witte pagina wordt getoond. Helaas wil dat alleen maar zeggen dat er niets op de domeinnaam wordt gehost. Het is dan nog steeds mogelijk dat de domeinnaam reeds door iemand is vastgelegd.

De beschikbaarheid van een .nl-domeinnaam kun je controleren op sidn.nl. Mocht de domeinnaam reeds zijn geregistreerd dan kun je direct de gegevens van de eigenaar opvragen en contact opnemen over een eventuele overname.

De beschikbaarheid van domeinnamen met andere extensies kun je controleren via de domeinchecker van verschillende hostingproviders, zoals TransIP.nl.