Hoe verbeter je de zoekresultaten op je webwinkel?

Als eigenaar van een webwinkel besteed je veel aandacht en tijd aan je webwinkel en de vindbaarheid van je webwinkel in zoekmachines, vergelijkingssites en andere online platformen. Er van uitgaande dat je dus het verkeer naar je webwinkel optimaliseert, is het belangrijk dat bezoekers op herkenbare en duidelijke landingspagina’s landen.

Het zou te mooi zijn als de bezoekers alleen deze landingspagina bezoeken en meteen converteren. In de praktijk gaan bezoekers kris kras door je webwinkel bewegen. Deze bewegingen, ook wel navigeren genaamd, doen bezoekers van je webwinkel veelal op de volgende 2 manieren: ze navigeren door het menu of ze zoeken via de zoekfunctie in je webwinkel. Sterker de onsite zoekfunctie is één van de meest gebruikte onderdelen van een webwinkel. In de ontwikkeling van de webwinkel heeft de zoekfunctie echter niet vaak de hoogste prioriteit. Dit is zonde en als het op webwinkel of conversie optimalisatie aankomt, laat je hier dus veel potentie liggen. Op welke manieren kan je de zoekfunctie van je webwinkel optimaliseren:

1. Volgorde van de zoekresultaten:
Test de volgorde van de zoekresultaten. Zijn de zoekresultaten gesorteerd op basis van relevantie, prijs of beschikbaarheid? Testen in het verleden laten zien dat het hierbij aan te raden is om ook de best verkopende producten hier te laten zien.

 2. Grafische weergave van de zoekresultaten:
Wat is de beste grafische weergave van de zoekresultaten? Is dit een grid, zoals de producten te zien zijn op de categoriepagina of is dit een lange lijst? Deze instellingen zijn uiteraard allemaal te testen om zodoende de optimale weergave voor je webwinkel te vinden.

3. Gebruik Metadata in de zoekresultaten:
Indien mogelijk raden we aan Metadata te gebruiken in de zoekresultaten. Hiermee worden o.a. klantreviews bedoeld. Metadata geeft vertrouwen en maakt het zeer eenvoudig voor bezoekers om snel een keuze te maken uit de zoekresultaten.

4. Gebruik verfijning of filter mogelijkheden:
Welke verfijning of filter mogelijkheden biedt je webwinkel bij de zoekresultaten. Bij bijvoorbeeld kleding is het erg gebruikelijk om op merk te zoeken. De levert veelal veel zoekresultaten op. Het is daarom aan te raden verfijning of filter mogelijkheden aan te bieden, anders zullen bezoekers eerder afhaken.

5. Aantal zoekresultaten:
Hoeveel zoekresultaten moet je in de resultaten laten zien? Zijn bezoekers van je webwinkel op zoek naar meer of minder resultaten? Deze waarden zijn eenvoudig te testen. Let hierbij wel op dat dit kan varieren afhankelijk van waar in je webwinkel de zoekfunctie gebruikt wordt. Op de hoofdpagina zijn bezoekers over het algemeen nog aan het begin van het koopproces en daarom zullen meer zoekresultaten wenselijk zijn dan wanneer een bezoeker al op een productpagina, en dus verder in het koopproces, gaat zoeken.

6. Laat zoekresultaten aansluiten bij je webwinkel:
Afhankelijk van de producten die je verkoopt in je webwinkel adviseren we om de zoekresultaten hierbij aan te laten sluiten. In het geval van kleding zullen bezoekers vaak meteen de productfoto’s willen zien, terwijl bezoekers van webwinkels van technische producten eerder de productomschrijving ofwel de specificaties willen zien. Laat de zoekresultaten dus bij je webwinkel aansluiten.

Naast bovenstaande, veelal grafische, aspecten is het uiteraard essentieel dat het zoekalgoritme goed werkt. Test de functionaliteit dus regelmatig en bekijk of bij iedere zoekopdracht de gewenste producten / resultaten worden getoond. Alleen op deze manier kan je optimaal gebruik van de zoekfunctie en kun je de bezoeker aan je webwinkel nog beter van dienst zijn, waardoor de kans op conversie uiteraard zal stijgen.