Hoe verbeter je je productteksten van je webwinkel?

Even kopiëren en plakken en hoppa! Je hebt de teksten van je leverancier in je eigen webwinkel gezet. Lekker makkelijk. Maar killing voor je score in zoekmachines. En meestal triggeren die teksten jouw bezoekers ook niet om bij jou te bestellen. Je moet dus aan de bak om passende productteksten voor je webwinkel te schrijven. Waar moet je hierbij op letten?

Zorg voor unieke content
Stel je hebt een webwinkel in witgoed en je verkoopt Miele wasmachines. Via de website van Miele vind je een mooie productomschrijving. Lekker makkelijk om die in je eigen webwinkel te plaatsen. Maar een lijst zoekresultaten met allemaal dezelfde content is het resultaat. En als je bezoeker overal hetzelfde leest, hoe moet hij dan zijn keuze maken? Bovendien wordt duplicated content afgestraft door Google.  Je vertoningen scoren lager in de zoekresultaten.

Beantwoord vragen van bezoekers
In de 1ste plaats schrijf je productteksten altijd voor je bezoekers. Als bezoeker wil ik antwoord op vragen als:

  • Wat zijn de voordelen van dit product?
  • Wat zijn de specificaties?
  • Waarom moet ik in deze webwinkel bestellen?

Maak het persoonlijk
Mensen willen communiceren met mensen. Niet met koude en afstandelijke merken of bedrijven. In aanspreekvorm, tips, reviews en door duidelijk te laten zien wie het gezicht achter de webwinkel is. Ook zijn de productteksten toegankelijk en in een eigen stijl geschreven. Als bezoeker lees ik direct wat het voordeel is voor mij.

Vertel een verhaal

Verhalen onthouden we veel beter dan droge productteksten. Verkoop je producten daarom met verhalen en emoties. Dat betekent niet dat je een complete roman hoeft te schrijven. Een paar zinnen is genoeg.

Zet video’s in

Ondersteun je productomschrijvingen met video’s. Koffiediscounter.nl doet dit bijvoorbeeld. Voordelen van de koffieautomaat, productspecificaties, de werking: alles komt aan bod in de video. Een echte conversie booster voor je webwinkel.

Werk met User Generated Content
Voeg reviews aan je productteksten toe. Er is niets krachtiger dan de reacties van klanten op jouw producten en webwinkel. En zit er een keer negatieve reactie bij? Laat staan en reageer erop. Zo kom je betrouwbaar over.Hoe je dit aanpakt? Stuur je klant bijvoorbeeld enkele weken na de bestelling een e-mail met de vraag om het product te beoordelen. Beloon ze met een kortingscode voor een

Ondersteun je tekst met foto’s Ondersteun je productteksten met productfotografie.
Je bezoeker wil precies weten wat hij koopt. Denk aan:

  •  Totaalbeeld
  • Zoom in op details
  • Product in gebruik
  • Vanuit meerdere hoeken
  • In een echte omgeving

Maak de tekst leesbaar

Geen enkele bezoeker zit te wachten op hele tekstblokken. Net als teksten op een website moeten de productteksten in je webwinkel ook makkelijk scanbaar zijn. Werk daarom met

  • Duidelijke tussenkopjes: zo weet de bezoeker welke info  hij kan verwachten
  • Korte alinea’s: hou online ongeveer 4 regels aan
  • Opsommingen: ideaal voor productspecificaties
  • Informatieve links: dus niet klik hier

Uiteraard zijn er vele webwinkels waar je goede voorbeelden kan zien, waarin bovenstaande tip in praktijk worden gebracht. En mocht je als webwinkel veel pagina’s hebben, is het ongetwijfeld veel werk om al je pagina’s na te lopen en eventueel aan te passen. Doe het toch en al doe je maar een paar pagina’s per week. In enkele maanden zul je beter gevonden worden en meer bezoekers naar je webwinkel trekken. Dit werkt dus niet alleen op korte termijn, maar je zult er lang plezier van ondervinden.
Ga er dus zo snel mogelijk mee aan de slag en blijf dit doen om je webwinkel levendig en interessant te houden.