Hoe zet je succesvol een affiliate programma op voor je webwinkel?

Affiliate marketing is een vorm van online marketing waarbij de eigenaar van een webwinkel de affiliate (tussenpersoon tussen jou en vele websites) beloont voor elke bezoeker, lead of sale die er wordt gegenereerd via die websites. Met een beetje fantasie of rekenwerk kan je dus een model bedenken, waarbij je zelf niets hoeft te doen en de klanten bij je webwinkel binnenstromen. Dit klinkt te goed om waar te zijn … en dat is het helaas ook. Daarom hieronder wat meer uitleg om met deze vorm van marketing succesvol te zijn.

Hoe werkt dat precies?

1.            Een internet gebruiker bezoekt een website (affiliate) en klikt op een advertentie van jouw webwinkel. Deze moeten dus wel beschikbaar worden gesteld  (banner, tekstlink, product-feed)
2.            De affiliate stuurt de bezoeker door naar jouw webwinkel.
3.            Deze klik wordt geregistreerd door het affiliate netwerk middels een cookie.
4.            De bezoeker komt op jouw webwinkel en koopt een product.
5.            De eigenaar van de webwinkel keert een vergoeding uit aan het affiliate netwerk voor het gerealiseerde resultaat (vergoeding voor klik / lead over verkoop)
6.            Het affiliate netwerk betaalt de partners (de websites die zich hebben aangemeld bij het netwerk) uit
7.            Het gekochte product wordt door de adverteerder bij de gebruiker afgeleverd

Affiliate marketing verhoogt niet alleen het aantal klanten en sales, maar tegelijkertijd werk je ook aan de branding van je merk. Mocht een bezoeker namelijk geen aankoop doen, dan is de bezoeker toch in aanraking gekomen met je website en dus met het merk.

Hoe zet je een succesvolle campagne op?

Een affiliate campagne zet je niet even ‘aan-’ of ‘uit’. Affiliate marketing is een online kanaal dat ongemerkt veel aandacht vraagt, wil je er uiteindelijk een succesvol programma van maken

Opstarten van een campagne

Bij de opstart van een campagne is het belangrijk dat je vooraf helder voor ogen hebt welke campagne instellingen je gaat doorvoeren. Ga je een vast percentage per transactie weggeven of ga je aan de slag met een staffel? Maak een duidelijke campagne omschrijving zodat het voor iedereen begrijpelijk is wat je aanbiedt.

Naast de algemene instellingen van je campagne is het ook erg belangrijk dat je promotie materiaal op orde is. Bij promotie materiaal denken we aan de banners, tekstlinks en de product-feed. Zorg er voor dat er verschillende formaten banners beschikbaar zijn en dat je een goed functionerende product-feed hebt die elke dag up – to – date is. In deze product-feed moet alle informatie staan die voor een potentiële klant belangrijk is. In plaats van een algemene product-feed kun je er ook voor kiezen om bijvoorbeeld een top-10 product-feed of dagaanbieding feed te leveren.

Tracking pixel

Wanneer alles goed is ingesteld moet er een tracking pixel worden geplaatst. Deze moet meestal op de bedankpagina worden geplaatst, zodat bestellingen goed worden gemeten. Wanneer een pixel namelijk niet 100% functioneert, heeft dit nadelige gevolgen voor het slagen van een campagne.

Een pixel zorgt ervoor dat alles goed wordt geregistreerd in het dashboard van het netwerk, zodat men goed kan controleren of de transacties ook daadwerkelijk hebben plaats gevonden. Bijvoorbeeld een geannuleerde transactie kan dan terecht worden afgekeurd. In dat geval hoef je hier geen commissie over te betalen.

Het beheren van een campagne

Het is funest als je een affilate campagne live zet en er vervolgens weinig aandacht aan besteed. Veel partijen dienen namelijk gemanaged te worden: de affiliate netwerken, de publishers / affiliates en natuurlijk je eigen organisatie.

Tips campagne management

•             Zorg ervoor dat je een goede relatie opbouwt met je affiliates, deze zijn belangrijk voor het slagen van je programma. Pak daarom ook ideeën die vanuit de affiliates komen serieus op; zij weten immers wat wel en wat niet werkt.

•             Beloon je affiliates door te werken met een staffel. Hierdoor zijn zij meer gemotiveerd om je campagne te promoten, immers geldt: hoe meer sales, hoe hoger de commissie en hoe meer er wordt verdiend.

•             Ben snel met het keuren van transacties die binnen komen via affiliate marketing. Door snel te keuren krijgen de affiliates sneller hun geld, waardoor ze weer extra promotieactiviteiten in kunnen zetten.

•             Ga zelf actief op zoek naar potentiële affiliates, ook al zullen veel affiliates zich zelf al aanmelden voor de campagne. Door affiliates met de juiste doelgroep aan te sluiten maak je een grotere kans op conversies.

•             Promoot het programma op je eigen website, bijvoorbeeld door er een affiliate link neer te zetten. Deze link wordt meestal in de footer van de website geplaatst. Daarmee vang je spontane aanmeldingen op.

•             Werk met een duidelijke actie kalender en interessante acties/updates. Zo zorg je er voor dat je blijft opvallen tussen de vele campagnes. Het is aan te raden om minimaal twee acties/ updates per maand te communiceren om onder de aandacht te blijven. Denk bijvoorbeeld aan salesacties, nieuwe producten, korting codes, geen verzendkosten etc.

•             Pas acties aan op feestdagen. Het is goed voor je campagne om met algemene feestdagen voorbij te komen. Denk hierbij aan Vader-/ Moederdag, Sinterklaas, Koningsdag etc.

•             Weet welk promotiemateriaal het beste rendement oplevert en speel hier op in. De term ‘meten = weten’ is zeker aan de orde binnen affiliate marketing. De technieken gaan steeds verder waardoor je bijna alles kunt meten. Wanneer je weet wat een speciale actie oplevert is het mogelijk interessant om deze in de toekomst te herhalen.

•             Controleer of alle links achter je promotiemateriaal werken. Zorg ervoor dat de technische kant van je programma optimaal werkt. Is dit niet het geval, dan zullen affiliates voor een ander programma gaan kiezen. Het is daarna moeilijk om ze weer actief te krijgen. Het gevolg kan zijn dat affiliates de promotie stilleggen.

•             Houd altijd de key performance indicatoren (KPI’s) van je campagne nauwlettend in de gaten. Deze zijn cruciaal bij de beoordeling hoe succesvol of rendabel je programma is. Onder de KPI’s verstaan we:

– Click-Through Rate (CTR), het aantal kliks delen door het aantal vertoningen;

– Conversie Ratio (CR), het aantal sales / conversies delen door het aantal kliks;

– Gemiddelde orderwaarde (AOV), totale sales omzet delen door het aantal sales;

– Opbrengsten per klik (EPC), Uitbetaalde commissie delen door het aantal kliks.

Conclusie

Affiliate marketing werkt op basis van performance based marketing. Je betaalt dus alleen voor transacties die daadwerkelijk plaatsvinden. Voor een webwinkel is affiliate marketing daarom een prima tool om extra omzet mee te genereren. Bovendien werk je tegelijkertijd aan de naamsbekendheid van je merk. Besteed er wel de nodige aandacht aan wil je er echt een succes van maken, een stille affiliate campagne zal nooit een optimaal rendement behalen.