Wat voor bedrijf je ook begint, je zult kosten moeten maken voordat je geld kunt verdienen. Het beginnen van een webwinkel heeft als voordeel dat je bijvoorbeeld geen duur winkelpand nodig hebt, maar er zijn wel andere kosten waarmee je rekening moet houden. Daarom vind je op deze pagina een compleet overzicht van de kosten van een webshop. Zo kom je niet voor verrassingen te staan!

Kosten voor de webshop zelf

Een van de eerste kosten waarmee je rekening moet houden, zijn die voor de webshopsoftware waarop je je winkel wil gaan draaien. Je kunt hierbij kiezen tussen SaaS-providers (Software as a Service) en Open Source. Allereerst zijn er veel verschillende SaaS-providers met zeer uiteenlopende tarieven. Waar bij Shoppagina de prijzen beginnen bij iets minder dan een tientje, ben je bij bijvoorbeeld Lightspeed minimaal €49 per maand kwijt. Kijk daarom kritisch naar wat je eisen zijn en welke mogelijkheden je bij verschillende aanbieders hebt.

Als je voor Open Source software gaat zijn de bekendste aanbieders WooCommerce en Magento. WooCommerce is gratis, maar alleen te gebruiken in combinatie met een website op WordPress. Het tarief voor Magento is – omgerekend in euro’s – minimaal €1.610 per maand.

Koppelingen

Met de meeste webwinkelsoftware is het mogelijk om je webwinkel te koppelen met externe bedrijven. Je kunt hierbij denken aan betaalproviders, boekhoudsoftware en verkoopkanalen als Bol.com en Marktplaats. In sommige gevallen zijn dit soort koppelingen niet gratis, maar zijn ze te gebruiken tegen een eenmalig vast bedrag of maandelijks tarief. Bedenk dus, voordat je je bij een webwinkel provider aansluit, welke koppelingen je van plan bent te gaan gebruiken en hoe veel kosten dat met zich meebrengt.

Vormgeving

Hoe eenvoudig het is om de vormgeving van je webwinkel aan te passen aan je wensen, is afhankelijk van de door jou gekozen webwinkelsoftware. Bij de meeste SaaS-oplossingen is het aanpassen van het webwinkel design bij het pakket inbegrepen. Je kunt dan gratis en eenvoudig de kleuren, lettertypes en indeling van je webshop aanpassen. Wanneer je gebruik maakt van open source-software zoals Magento, dan heeft het vormgeven van de webwinkel meer voeten in de aarde en is het wellicht verstandig om dit uit te besteden. Nadeel hiervan is uiteraard wel dat het een kostbare oplossing is, die kan oplopen tot honderden of zelfs duizenden euro’s.

De vormgeving van een webshop brengt ook kosten met zich mee

Productfoto’s en video’s

Consumenten willen een product het liefst zien, voelen, uitproberen of proeven, voordat ze tot aanschaf overgaan. Je productfoto’s vormen daarom een van de belangrijkste middelen waarmee je een twijfelende koper over de streep kunt trekken. Of je nou een professionele fotograaf inschakelt of zelf met een toestel aan de slag gaat, beide manieren kosten geld. Bij een productfotograaf betaal je bij een grote afname al snel 5 euro per foto, een bedrag dat snel oploopt als je speciale wensen hebt. Wanneer je zelf productfoto’s of video’s gaat maken, zul je apparatuur (camera, flitsers, lightbox, etc.) moeten aanschaffen.

KvK-inschrijving

Wanneer je een webwinkel begint ben je verplicht om deze in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Hiervoor moet je eenmalig een inschrijfvergoeding van €50 betalen. Daarnaast moet je bij een groothandel vaak een uittreksel van je bedrijfsgegevens tonen om producten te kunnen inkopen. Ook sommige Payment Service Providers vragen om een uittreksel wanneer je in je webwinkel betaalmethodes als iDEAL wil accepteren. Een digitaal gewaarmerkt uittreksel kost €7,50 en de prijs voor een papieren uittreksel is €15.

Zakelijke bankrekening

Wanneer je een eigen webshop begint is het openen van een zakelijke bankrekening niet verplicht. Wel is het sterk af te raden om een privé rekening te gebruiken voor je onderneming, omdat je privé en zakelijke financiën dan door elkaar heen gaan lopen en een administratieve warboel het gevolg is. Daarnaast kun je bij vrijwel alle PSP’s alleen een zakelijke rekening aan je account koppelen om de meest gebruikte betaalmethodes te accepteren. De kosten van een zakelijke rekening zijn gelukkig te overzien en variëren van ongeveer 5 tot 10 euro per maand.

Keurmerk

Voor consumenten is de betrouwbaarheid van een webshop een van de factoren die bepaalt of ze ergens een bestelling plaatsen. Naast het voldoen aan alle wetgeving, kan het de moeite waard zijn om je aan te sluiten bij een keurmerk. Doordat dergelijke keurmerken als het goed is alleen betrouwbare shops accepteren, is dit een signaal naar bezoekers toe dat ze je webwinkel kunnen vertrouwen. In onderstaande tabel zie je de meest bekende keurmerken voor webshops en hoe veel het kost om je erbij aan te sluiten.

NaamMaandelijkse kostenInschrijfkostenOverige kosten
Thuiswinkel WaarborgVanaf €12,50€75Certificeringskosten: vanaf €390 per jaar
Webshop Keurmerk€16,25GeenNiet bekend
WebwinkelKeurVanaf €8,95GeenNiet bekend
QshopsVanaf €24GeenNiet bekend
Trusted ShopsVanaf €99€99Niet bekend

Administratiekosten

Als je de administratie van je webwinkel niet zelf doet, moet je rekening houden met extra kosten. Wanneer je een boekhouder inhuurt zul je deze natuurlijk moeten betalen, maar ook als je gebruik maakt van een online boekhoudprogramma staan hier kosten tegenover. Een boekhouder kost al gauw bijna €1.000 voor een heel jaar, terwijl je voor online boekhoudprogramma’s zoals e-Boekhouden.nl of MoneyMonk tussen de 100 en 200 euro per jaar betaalt.

Inkoopkosten producten

Er zijn veel kosten die je met je webwinkel kunt vermijden, maar de inkoopkosten voor producten horen daar niet bij. Ook als je producten zelf maakt heb je kosten voor de inkoop van benodigde materialen. Je kunt de inkoop- of productiekosten van je producten beperken door een grotere hoeveelheid tegelijkertijd af te nemen. Dit is bij beginnende webwinkeliers vaak, vanwege het beperkte budget, lastig. De kans bestaat dus dat je tijdens de eerste paar maanden van je onderneming genoegen moet nemen met een lagere winstmarge dan gewenst.

Opslagruimte

Als je een webwinkel met eigen voorraad hebt, zul je je producten ook ergens moeten opslaan. Dit kan natuurlijk thuis, maar als je daarvoor niet genoeg ruimte hebt zul je het huren van opslagruimte moeten overwegen. Dat brengt uiteraard extra kosten met zich mee. Een opslagruimte van pakweg 15 m2 kost bijvoorbeeld tussen de 80 en 180 euro per maand. Let erop dat je niet te veel ruimte huurt, het is zonde als je veel geld moet betalen voor opslag die je niet gebruikt.

Verpakkingsmateriaal

Wanneer iemand een bestelling in je webwinkel plaatst, is het belangrijk dat de bestelde producten in een stevige verpakking worden verzonden. Naast het feit dat je er eventuele beschadigingen mee voorkomt, zorgt het voor een professionele uitstraling. Zeker als je ook nog het logo van je bedrijf op de verzenddoos plaatst, wat je met bijvoorbeeld stickers kunt doen. Al dit soort materiaal kost natuurlijk ook geld, zo kost een kartonnen doos al gauw 40 cent. Hoe meer bestellingen, hoe meer geld je kwijt bent aan verpakkingsmateriaal.

Verpakkingsmateriaal voor een webshop

Marketing

Ook het promoten van je webshop kan aardig in de papieren lopen. Bijvoorbeeld als je gesponsorde berichten op Facebook of advertenties in de zoekresultaten op Google wil plaatsen. Gelukkig kun je daarbij precies aangeven hoe veel geld je eraan wil besteden. Daar staat natuurlijk wel tegenover dat hoe lager je budget is, hoe kleiner het bereik van je advertenties over het algemeen zal zijn. Het is daarom verstandig om je budget stapsgewijs iets op te schroeven naarmate je meer klanten in je webwinkel krijgt.

Onvoorziene kosten

Wanneer je een bedrijf start moet je ook te allen tijde voorbereid zijn op financiële tegenslagen en onverwachte kostenposten. Als je bijvoorbeeld tweeduizend flyers of visitekaartjes hebt laten drukken waar een grote spelfout op blijkt te staan, zul je opnieuw dezelfde kosten moeten maken. Je kunt in dat geval de pijn verzachten als je beroep kunt doen op een potje dat je speciaal voor dit soort tegenspoed hebt gereserveerd. Better safe than sorry!

Conclusie: wat kost een webshop?

Je verwachtte het waarschijnlijk al: een eenduidig antwoord op de vraag “wat kost een webshop?” bestaat niet. Er zijn namelijk zo veel factoren van afhankelijk dat de kosten kunnen variëren van een paar tientjes tot duizenden euro’s per maand. Na het lezen van dit artikel heb je wél een goed beeld van alle kosten waarmee je bij het beginnen van een webwinkel rekening moet houden. Zo kun je voor jezelf een compleet kostenoverzicht maken en kom je niet voor verrassingen te staan.