M-commerce: is je webwinkel mobiel proof?

Je kunt er als eigenaar van een webwinkel echt niet meer omheen. Je moet mobiel gaan met je webwinkel. Het gebruik van mobiele telefonie neemt nog steeds toe en door de technologische ontwikkelingen kan zo wat alles worden gedaan met een mobiele telefoon. Er worden dus ook steeds meer producten via de mobiele telefoon gekocht. De tijd dat je M-commerce kon negeren, is dus echt voorbij. De cijfers liegen er niet om. Maar waar moet je nu op letten bij het maken van een mobiele webshop?

Bekijk je statistieken:
Uit onderzoek blijkt dat het aantal aankopen die werden gedaan via een mobiel apparaat een enorme groei hebben gerealiseerd in het afgelopen half jaar. Daarbij is het afgelopen jaar het aantal tabletgebruikers gestegen van 2,5 naar 4,3 miljoen en steeg het aantal smartphonegebruikers van 6 naar ruim 7 miljoen. Dat zijn cijfers die webwinkers niet langer uit de weg kunnen gaan. Hoe zit dit bij jouw webwinkel. Bekijk in je (Google) analytics het verkeer en aankopen via smartphone en tablet. Bij de meeste webwinkels neemt dit aandeel sterk toe.

Ook grote webwinkels gaan mobiel
En hoewel er in eerste instantie vooral apps en muziek werden gekocht via de smartphone en tablet, is de mobiele aanschaf van kleding, tickets en boeken aan een enorme opmars begonnen. De grote webwinkels, zoals Zalando, Wehkamp en Beijenkorf weten het. Het roer moet om naar mobiel. M-commerce heeft de toekomst.  Respectievelijk halen de vakantieverblijfaanbieder, de luchtvaartmaatschappij, het postorderbedrijf en het warenhuis, 10, 5, 15 en 20 procent omzet uit het mobiele kanaal. En de prognose is, dat dit alleen maar zal gaan toenemen.

Aandachtspunten mobiele webwinkel
Mobiel gaan is dus aan te raden voor webwinkels. Er zijn verschillende manieren om dat te doen. Echte optimisten laten een eigen app ontwikkelen (zoals die van Bol.com, die speciaal gericht is op koopgemak bij de eindgebruiker). Anderen zorgen ervoor dat er een speciale mobiele versie van hun vertrouwde webshop beschikbaar komt. Hoe je dat ook aan wil pakken, het is belangrijk een aantal uitgangspunten in acht te nemen.

Maar liefst 47% van alle mobiele aankopen werden ‘en route’ gedaan, op de werkplek of zelfs in de fysieke winkel zelf! Dat betekent dat het belangrijk is dat de mobiele shopper snel en gemakkelijk zijn zaakjes af kan handelen en vlot door de check-out procedure heen kan lopen. Door de relatief kleine schermen en toetsenborden van smartphones, bestaat er in een slecht opgezette mobiele webshop grote kans op ‘shopping cart abbandonement’. Het laten staan van je winkelwagentje, zonder tot verkoop over te gaan. Let in ieder geval op het volgende:

1.Er moet een redirect zijn van de website naar de mobiele site, zodat de smartphone of tabletgebruiker meteen in de mobiele versie van de webwinkel terecht komt.

2.Maak snelle keuzemenu’s en een simpele navigatie (geschikt voor vingertopbediening!). Met voorgebakken categorieën om simpel aan te tippen, zodat er niet onnodig via invulschermen gewerkt moet worden.

3.Schrijf korte teksten, die to-the-point zijn.

4.Gebruik duidelijke buttons en graphics, liever nog dan tekst.

5.Maar hou de in te laden beelden klein en licht, zodat pagina’s snel beschikbaar zijn.

6.Zorg dat de betaalwijze simpel is en niet te veel afwijkt van je reguliere webwinkel. Herkenbaarheid zorgt namelijk voor het gevoel van betrouwbaarheid – iets dat nogal eens gevoelsmatig onder druk staat bij mobiele shoppers, als de check out lastig verloopt.

7.Als je dan toch je check out-procedure onder de loep neemt, kijk ook of je keuzemogelijkheden voor verzend- en afleverpunten kunt uitbreiden (mocht je dat nog niet gedaan hebben).

8.Maak je gebruik van klantprofielen, zorg dan voor korte en simpele aanmeld- en inlogprocedures. Geen lange invulformulieren! Denk aan die kleine toetsenborden…

9.Denk aan de promotiemogelijkheden van je mobiele webshop en neem verschillende social share-mogelijkheden op. De mogelijkheid om direct een tweet te versturen met de boodschap ‘Ik heb zojuist een boek bij xxx gekocht. Meer van deze schrijver…’ Hoe meer mensen je via social networks naar je shop verwijst, hoe beter!

Android vs. iOS
Tot slot nog even een extra aandachtspunt. Smartphones en tablets als iPhone en iPad maken gebruik van het zogenaamde Apple iOS en andere smartphones – waaronder bijvoorbeeld die van Samsung – gebruiken het besturingssysteem Android. Daar moet je in het ontwerp van je mobiele site zeker rekening mee houden. Je webwinkel moet op beide besturingssytemen goed leesbaar zijn en goed functioneren, anders sluit je een groot gedeelte van je potentiele klanten uit. Zij zullen afhaken en veelal niet meer terugkomen naar je webwinkel.