De naam en huisstijl van je webwinkel

Voordat je ook maar een eerste begin maakt met het opzetten van je webwinkel, moet je een goede naam en huisstijl bepalen.

Zonder naam kun je geen url vastleggen, en het is om logische redenen een bijzonder slecht plan om eerst een ‘dummy-naam’ verzinnen die je later, als je webshop eenmaal actief is, in een definitieve naam verandert.

Het verzinnen van een goede naam is een lastige klus, zeker gezien het feit dat een gigantisch aantal webnamen al is geregistreerd.

Het lijkt wellicht verleidelijk om een naam te bedenken die bijzonder origineel is, maar bedenk vooral hoe een naam overkomt op een potentiële klant.

Is hij gemakkelijk te onthouden (dus niet te lang) en is er een verband met het product dat je verkoopt?

Als je goed op internet rondzoekt kun je inspiratie opdoen. Als je bijvoorbeeld een T-shirtwinkel opzet, kom je concurrenten tegen die goede namen dragen als Wereldshirts.nl (reisshirts), XLshirt.nl (grote maten) en Lightshirt (led-shirts).

Schakel ook gerust wat vrienden en familieleden in voor een brainstorm-sessie. Mensen met een andere werkachtergrond kunnen nog weleens op een idee komen dat je zelf over het hoofd zag.

Logo

Bij de naam van je winkel hoort natuurlijk ook een huisstijl, die onder andere terugkomt in een logo, de gebruikte kleuren en het lettertype van de teksten op je site.

Het ontwerpen van een goed logo is een kunst apart en de meeste mensen besteden dit uit aan een professionele studio.

Heel veel geld hoeft dat niet te kosten, voor 200 tot 300 euro kun je al bij verschillende bureaus terecht. Sommige ontwerpers verkopen standaardlogo’s die ze aan jouw wensen aanpassen.

Dat klinkt niet erg origineel, maar ook bij het logo geldt dat duidelijkheid veel belangrijker is dan originaliteit.

Een goed en dus herkenbaar logo voldoet in ieder geval aan twee eisen: het is compact en het maakt in één opslag iets duidelijk over je bedrijf.

Als je zelf een ontwerp maakt, moet je de neiging onderdrukken om er te veel informatie in kwijt te willen. ‘Meer is minder’ is zonder meer van toepassing op dit onderdeel van je website.

Denk er bovendien aan dat het ontwerp in een vectorbestand is opgemaakt, zodat het altijd kan worden verkleind of vergroot zonder korrelig te worden.

Overigens is ‘meer is minder’ ook van toepassing op het kleurgebruik. Kies een mooie, rustige kleur of een combinatie van twee kleuren, maar maak er vooral geen bont geheel van. Dat oogt onrustig en het komt amateuristisch over.

Lettertype

Een huisstijl-onderdeel waar beginnende winkeliers doorgaans weinig tijd aan wensen te besteden, is het lettertype dat op hun website wordt gebruikt.

Toch is dat niet verstandig, want een goed gekozen lettertype draagt bij aan de duidelijkheid en leesbaarheid van je productteksten en aan het uiterlijk van je winkel.

Het is meestal niet aan te raden om verschillende ‘fonts’ door elkaar te gebruiken, want dat kan een rommelig resultaat geven.

Kies dus liever voor één goed font, al klinkt dat eenvoudiger dan het is.

Je zult moeten onderzoeken of het gekozen lettertype door alle browsers wordt weergegeven, of het wel bij de rest van je vormgeving past en of het op de juiste manier contrasteert met de achtergrond.