Nieuwe ontwikkelingen op webwinkelgebied

Om je webwinkel tot een succes te maken, zul je:

  • De markt moeten verkennen;
  • je concurrentie in kaart moeten brengen;
  • trends en ontwikkelingen moeten volgen.

Dit kost tijd en energie, maar door recente ontwikkelingen te volgen kun je daar handig op inspringen.

Groeisector

Het aantal webwinkels is in Nederland de laatste jaren gegroeid tot boven de 20.000 en steeds meer mensen zien er brood in om artikelen via internet te verkopen.

Deze snelle ontwikkeling heeft twee keerzijden:

het aantal winkels sneller gegroeid dan de online klantbesteding, wat voor beginnende winkeliers betekent dat het lastiger is om voet aan de grond te krijgen.

Webwinkels van lage kwaliteit

Een punt dat met die enorme groei samenhangt, is dat er veel kaf tussen het koren terecht is gekomen.

Uit onderzoek van Ernst & Young bleek dat de enorme opmars van het online shoppen zelfs wat begint te haperen, doordat er steeds meer klachten zijn over de dienstverlening.

Hoewel nog altijd zes op iedere tien Nederlanders maandelijks een online aankoop doet, is de groeispurt van de sector de laatste maanden aan het afvlakken.

Volgens Ernst & Young heeft meer dan de helft van de klanten klachten over de manier waarop men wordt bediend.

Het gaat daarbij om zaken als klantenservice, communicatie, onveilige betaalmethoden en trage verzendingen.

Door de enorme groei van het aantal webwinkels is het aantal ‘avonturiers’ toegenomen dat een amateuristische webwinkel onderhoudt en niet in staat is – of de wil niet heeft – om klanten goed te bedienen.

Dat is vervelend, want het gevolg is dat de goede naam en het betrouwbare imago van de sector als geheel eronder kan leiden, zodat ook jij als hardwerkende ondernemer er last van hebt.

Je kunt er slechts één ding tegen inbrengen, en dat is dat je alles uit te kast haalt om te bewijzen dat jouw webwinkel niet wordt gerund door een amateur die mee wil liften op het succes van e-commerce zonder er tijd en geld in te investeren.

Social Media

Een andere ontwikkeling waar je zeker op in moet spelen, is social media.

Dit fenomeen is gelijktijdig met e-commerce razendsnel gegroeid en social mediawebsites zijn een prachtig platform om potentiële klanten te ontmoeten en mensen warm te maken voor je producten.

Veel webwinkeliers kiezen ervoor om te adverteren op netwerksites, of ze zetten een community op in de hoop mensen aan te trekken die interesse hebben voor bepaalde producten.

Social networking heeft krijgt steeds meer een positieve invloed op de ranking in Google.

Google is ook een eigen sociale netwerk Google+ gestart dat je zeker goed in de gaten moet houden.

De enorme opmars van e-commerce leidt wel toe dat diensten als Twitter en Facebook worden overspoeld met commerciële content.

Pak het daarom slim aan en ga gericht te werk (maak echte contacten) zodat je de juiste doelgroep bereikt en social mediasite-bezoekers niet nodeloos lastig valt.