Opslag en verzending van producten

Als je de logistieke kant van je webshop niet uitbesteedt en een aantal fulfilment-taken zelf uitvoert, zijn de opslag van je voorraad en de manier van verzenden belangrijke punten van aandacht. Als je de webwinkel vanuit huis runt, kun je er uiteraard voor kiezen je voorraad thuis op te slaan.

Zolang je een ruime woning hebt, geen grote producten (zoals witgoed) verkoopt en geen al te grote hoeveelheden inslaat bij de leverancier, hoeft dat geen problemen op te leveren. Uit het oogpunt van diefstalbeveiliging kan het echter raadzaam zijn om een opslagruimte buiten de deur te zoeken, en dat geldt uiteraard helemaal als je voorraad een flink volume inneemt.

Opslagruimte huren voor je producten

Wie creatief is, kan soms aan gratis opslagruimte komen. Zo kun je een deal sluiten met de eigenaar van een fysieke winkel, waarbij hij zijn producten via jouw webwinkel mag verkopen in ruil voor het beschikbaar stellen van opslagruimte.

Misschien is het mogelijk om met de leverancier van de producten die je verkoopt af te spreken dat hij bestellingen rechtstreeks naar klanten stuurt (zodat je helemaal geen opslagruimte nodig hebt), en een andere mogelijkheid is om een bedrijf te zoeken dat ruimte heeft die je kunt ‘barteren’, in ruil tegen producten of tegen een reclame-uiting op je website.

De meeste webwinkeliers zullen echter hun toevlucht zoeken tot gehuurde ruimte. Als je daartoe overgaat, moet je op een aantal zaken letten. Het is uiteraard handig als de opslaglocatie dicht bij huis of je werkplek ligt, als er ook in het weekend ruime openingstijden zijn (zodat je op zondagavond nog wat bestellingen klaar kunt zetten) en dat hij goed beveiligd is tegen inbraak en brand.

De huurprijzen lopen uiteen en houden onder andere verband met de locatie en openingstijden, en met zaken die met het gebouw hebben te maken, zoals de aanwezigheid van temperatuur- en vochtregulatie. Voor 15 vierkante meter opslagruimte moet je rekenen op een maandbedrag van tussen de 80 en 180 euro.

Uiteraard moet je weten hoeveel vierkante – of beter nog: kubieke – meters je nodig hebt, zodat je niet te veel betaalt maar ook niet na een paar maanden wilt verhuizen omdat je voorraad uit zijn jasje groeit.

Verzending

Voor veel webwinkeliers vormen de verzendkosten een hoofdpijndossier. Als je ze volledig doorberekent, valt voor veel klanten het voordeel van aanschaf via internet weg. Andersom wordt je winstmarge wel erg minimaal als je ervoor kiest om zelf de verzendkosten te dragen.

Veel webwinkels rekenen een deel van verzendkosten door in de aanschafprijs en factureren een bedrag voor verzending dat onder de daadwerkelijke kosten ligt. Dat is een manier om klanten niet af te schrikken met hoge verzendkosten terwijl je wel je marges houdt.

Als je winkel doorgroeit en het aantal te versturen pakketjes erg groot, kan het een overweging worden om het verzenden uit te besteden. Mocht je er toch voor kiezen om het in dat geval zelf te blijven doen, dan loont het de moeite om te shoppen bij koeriersdiensten. Grootgebruikers kunnen soms een contract sluiten dat een aantrekkelijke korting oplevert.