Promoot je webwinkel op Marktplaats

Je zult denken dat veel bezoekers van bijvoorbeeld Marktplaats.nl, Tweedehands.nl en MarktNet op zoek zijn naar tweedehandsproducten. Een tweedehandssite zal ook bezoekers aantrekken die opzoek zijn naar deze producten.
Het interessante is dat dit vaak niet het geval is! De bezoeker vindt zich meestal nog een ‘onderzoek stadium’ hij is dus nog de verschillende opties van nieuw koop of toch tweedehands aan het afwegen. Deze bezoekers zijn relatief éénvoudig te overtuigen om toch een een nieuw product te kopen!

Marktplaatsen werken vooral goed als je producten hebt die ook veel tweedehands worden verhandeld. In die categorieën zitten namelijk veel views (er komen veel bezoekers na toe) en dus wordt je advertentie vaak getoond en jou inspanning sneller beloond.

Veruit de grootste tweedehands site is Marktplaats, dus bespaar je de moeite van de andere sites. Focus op Marktplaats.

Adverteren via Marktplaats
Je kan natuurlijk een paar advertenties plaatsen op Marktplaats zetten maar dat schiet niet echt op. Je bent zo van de eerste pagina af en ook mag je je link niet vermelden in je advertentie.

Je wilt wel graag dat mensen via je webwinkel bestellen (i.v.m. het vele meer werk) en ook een goede positie in de resultaten is wel handig om echt sales te generen. Zaak is dus om betaald te adverteren op Marktplaats.

Adverteren via Admarkt
Adverteren via Marktplaats kan via hun advertentie systeem Admarkt. Het duurt even om Admarkt door te krijgen. Je zult daarom ook al snel 100 euro kwijt zijn zonder een verkoop te realiseren, maar dat moet je maar zien als een investering.

Mijn ervaring is dat advertenties via Marktplaats minder verkopen generen dan Adwords maar dat je wel veel goedkoper verkopen kan realiseren. De winst per verkoop zal dan ook hoger zijn dan via Awords Het Admarkt systeem werkt niet zo mooi als die van Google Adwords. Eigenlijk is het nogal behelpen om statistieken er uit te krijgen. Maar als je er wat tijd en energie in steekt dan kun je er best goed mee verdienen. Dit komt namelijk omdat er lang niet zoveel adverteerders in zitten.

Het valt mij op dat de adverteerders die er in zitten nog geen grote partijen zijn. Maar meer wat kleinere webwinkel. Een Bol.com of Wehkamp kom je er niet tegen. Dit biedt voor jou kansen om met je (waarschijnlijk) beperkte budget toch bovenaan te staan.

CTR ook belangrijk bij Admarkt
Net zoals bij Adwords is het is belangrijk dat je een hoog CTR (doorklik percentage) haalt op je advertenties. Als veel mensen op je advertentie klikken ziet Marktplaats dat als ik kwalitatieve goede advertentie en plaatst je enkele plekken hoger zonder extra te betalen.

Echter is een goede CTR op je advertenties niet alles. Je betaald namelijk per klik op jouw advertentie en niet op de klik naar jouw webwinkel. Zo’n 50% klikt uiteindelijk door naar jouw webwinkel. Zaak is dus om de hele advertentie zo op te stellen dat ze wel naar jouw webwinkel door moeten klikken!

Tips om te adverteren via Marktplaats Admarkt
Een advertentie op Marktplaats is zo gemaakt. Dit is ook meteen de valkuil. Wanneer je je niet voldoende verdiept kan het uitlopen op een fiasco. Daarom enkele handige tips!

1. Je betaald per klik, speel met de klikprijzen
Omdat het systeem niet zo geavanceerd is als Adwords moet je zelf de klikprijzen in de gaten houden. Bij veel concurrentie moet je de prijzen omhoog bijstellen en wanneer de concurrentie afneemt weer na beneden. Zo maak je altijd de meeste winst!

2. Altijd splittesten!
Maak altijd twee advertenties met wezenlijke verschillen en bekijk welke advertentie het beste werkt.

3. Maak voor elke categorie een super goede advertentie
Maak een goede advertentie voor elke categorie waar je in wilt adverteren (dus niet één advertentie voor meerdere categorieën). Je betaald namelijk per categorie een andere klikprijs en je per categorie kan de ene advertentie beter lopen dan de andere (splittesten dus).

4. Maar voor zoveel alle producten een advertentie
Een zeer goed tip! het adverteren in een categorie gaat gepaard met veel concurrentie en de klikprijzen zullen dus hoog zijn.  Echter worden je advertenties ook weergegeven bij de zoekresultaten. Wanner je van elk product een advertentie maakt (die je een lage klik prijs geeft dus bijna nooit in een categorie getoond wordt) zal deze wanneer relevant wel opduiken in de zoekresultaten. Zo kun je bezoekers krijgen voor nog geen 5 cent!