Je webwinkel promoten via social media

Miljoenen Nederlanders hebben een account bij een of meer sociale netwerken en voeren er discussies over tal van onderwerpen. Diensten als Facebook en Twitter bieden daarom een prima platform om potentiële klanten voor je webwinkel te vinden.

Bovendien kunnen sociale netwerken voor ‘zoekmachine-optimalisatie’ van je webwinkel zorgen. Als je op een website als Facebook content aanbiedt die veel mensen aanspreekt, zal je boodschap worden doorgestuurd of onder de aandacht worden gebracht van andere leden van het netwerk. Doordat de naam van je website zo onder een groep potentiële bezoekers ‘rondzingt’ zal je site hoger op de lijst met zoekresultaten van een dienst als Google terechtkomen.

Meer ‘hits’ in zoekmachines zullen uiteindelijk tot meer bezoekers – en hopelijk meer omzet – voor je winkel zorgen, en dat is natuurlijk waar het je om te doen is.

Groepsgevoel

Hoewel het aantrekkelijk lijkt om snel een account aan te maken op alle bekende sociale netwerksites, raden we dat af. Het kost aardig wat tijd en denkwerk om je webwinkel op een positieve manier onder de aandacht te brengen.

Door jezelf lukraak op allerlei plaatsen aan te melden en posts te plaatsen waarin je je winkel aanprijst, wek je snel irritatie op. Onderzoek welke sociale netwerksites interessant zijn als platform en waar je potentiële klanten kunt vinden. Sommige netwerksites, zoals LinkedIn, hebben een dermate gespecialiseerde opzet dat het lastig is je webshop er op een goede manier te promoten.

Facebook lijkt in dat opzicht beter geschikt om een webwinkel onder de aandacht te krijgen. Door er een ‘fanpagina’ (een eigen community) te starten, kunnen bezoekers zich bij je aansluiten en op de hoogte blijven van het laatste nieuws rond je webwinkel.

Vraag vrienden en bekenden daarbij eerst of ze direct lid willen worden; vreemden sluiten zich sneller aan bij een groep als al wat mensen lid zijn. Een volgende stap is om de contacten van je ‘privé’-account uit te nodigen zich aan te sluiten bij het netwerk van je winkelaccount.

Je kunt ook een speciale actie bedenken om mensen over te halen lid te worden, waarbij je bijvoorbeeld een product uit je winkel verloot. Aan zo’n actie kun je ook ruchtbaarheid geven door er een tweet aan te wijden via je Twitter-account.

Houd contact

Als je eenmaal een groep mensen online om je heen hebt verzameld, is het zaak ze geïnteresseerd te houden. Vermijd gedrag dat als ‘spammen’ kan worden opgevat, want daarmee jaag je mensen weg. Zet dus niet om de haverklap berichten online waarin je producten in je webwinkel aanprijst, maar kies ervoor om af en toe iets te posten dat inhoudelijk aan je winkel is gerelateerd of waar lezers iets aan hebben.

Denk bijvoorbeeld aan een nieuwsbericht dat met een product in je catalogus heeft te maken of aan een actie waarbij je tijdelijk artikelen verstuurt waarbij je maar de helft van de verzendkosten berekent. Probeer je doelgroep daarbij over te halen om door te klikken naar je winkel, door url’s in je post op te nemen.