Met alleen een mooie webwinkel ben je er nog niet, je moet er ook aandacht voor genereren. De meeste mensen die een webwinkel beginnen, missen het budget om een duur reclamebureau in te schakelen voor de promotie van hun winkel. Gelukkig is dat zeker niet altijd nodig, want als je je er een beetje in verdiept, kun je het meeste gewoon zelf doen.

Promotie op social media

Op zowel privé als zakelijk gebied zijn sociale media bij maar weinig mensen weg te denken uit het dagelijks leven. Het is de beste manier om contact te leggen met potentiële klanten en het contact met bestaande klanten te onderhouden, wat betekent dat je als webwinkel de boot mist als je niet op minstens één medium actief bent. Zorg in ieder geval voor een Facebookpagina en maak – afhankelijk van je doelgroep – ook op andere platformen een profiel aan. Heb je een jonge doelgroep, dan kun je bijvoorbeeld terecht op Instagram en Snapchat, en met zakelijke klanten zit je op LinkedIn op de goede plek.

Groepsgevoel

Hoewel het aantrekkelijk lijkt om snel een account aan te maken op alle bekende sociale media, is dat niet aan te raden. Het kost aardig wat tijd en denkwerk om je webwinkel op een positieve manier onder de aandacht te brengen en bovendien zal je doelgroep ook niet op elk platform actief zijn. Door jezelf lukraak op allerlei plaatsen aan te melden en posts te plaatsen waarin je je winkel aanprijst, wek je snel irritatie op. Onderzoek welke sociale netwerksites interessant zijn als platform en waar je potentiële klanten kunt vinden.

Facebook lijkt in dat opzicht beter geschikter voor de promotie van een webwinkel. Door er een bedrijfspagina te maken, kunnen bezoekers zich bij je aansluiten en op de hoogte blijven van het laatste nieuws rond je webwinkel. Vraag vrienden en bekenden daarbij eerst of ze je pagina willen volgen: vreemden sluiten zich sneller aan als een pagina al wat ‘vind-ik-leuks’ heeft. Als je met je privé-account een pagina maakt kun je vervolgens je vrienden uitnodigen zich aan te sluiten bij het netwerk van je winkelaccount.

Je kunt ook een speciale actie bedenken om mensen over te halen lid te worden, waarbij je bijvoorbeeld een product uit je winkel verloot. Aan zo’n actie kun je ook vruchtbaarheid geven door er een tweet aan te wijden via je Twitter-account.

Hou contact

Als je eenmaal een groep mensen online om je heen hebt verzameld, is het zaak ze geïnteresseerd te houden. Vermijd gedrag dat als ‘spammen’ kan worden opgevat, want daarmee jaag je mensen weg. Zet dus niet om de haverklap berichten online waarin je producten in je webwinkel aanprijst, maar kies ervoor om af en toe iets te posten dat inhoudelijk aan je winkel is gerelateerd of waar lezers iets aan hebben.

Denk bijvoorbeeld aan een nieuwsbericht dat met een product in je catalogus heeft te maken of aan een actie waarbij je tijdelijk artikelen verstuurt waarbij je maar de helft van de verzendkosten berekent. Probeer je doelgroep daarbij over te halen om door te klikken naar je winkel, door URL’s in je post op te nemen.

Bloggen

Met het onderhouden van een blog kun je bezoekers op de hoogte houden van nieuwe producten die je aan het assortiment toevoegt, kun je lezers inspireren en tips geven over alles wat relevant is voor je webwinkel. Het is met uitstek de manier om je creativiteit de vrije loop te laten. Niet alleen is bloggen gunstig voor je promotie (omdat goede artikelen worden gedeeld op social media), ook op het gebied van SEO pluk je er de vruchten van.

Een goed blogartikel bestaat in ieder geval uit de volgende onderdelen:

  1. Een goede titel
    Met de juiste kop voor je artikel verleid je de bezoeker om verder te lezen. Ook gebruikt Google de titel (die een zogeheten h1-tag heeft) om te bepalen waar het artikel over gaat, dus is het belangrijk dat je het zoekwoord waarop je je wil focussen erin verwerkt.
  2. Tussenkoppen
    Met tussenkoppen geef je het artikel structuur en kun je het artikel in verschillende onderwerpen verdelen. Ook Google hecht er waarde aan. Zorg ervoor dat je in minimaal één tussenkop het belangrijkste zoekwoord van het artikel verwerkt.
  3. Alinea’s
    Het gebruik van alinea’s zorgt ervoor dat je tekst gemakkelijker wegleest, waardoor minder bezoekers vroegtijdig de pagina zullen verlaten.
  4. Trefwoorden
    Naast inspireren, vermaken of informeren hebben blogartikelen dus ook de eigenschap dat ze de vindbaarheid van je webwinkel een zetje kunnen geven. Vergeet dus niet je belangrijkste zoekwoorden een aantal keer in de tekst te laten voorkomen.
  5. Links
    Met links kun je lezers van je artikelen wijzen op andere interessante artikelen of pagina’s op je webwinkel of een andere website. Een onmisbaar onderdeel om je artikelen te verrijken.
  6. Foto’s en video’s
    Plaats niet alleen een muur van tekst als je blogt. Met afbeeldingen en/of video’s maak je het artikel levendig en overzichtelijk en vergroot je de kans dat bezoekers blijven lezen.

Google AdWords

Als je met je webwinkel veel concurrenten hebt, kan het erg lastig zijn om met SEO hoger in de organische zoekresultaten op Google te komen. Bovendien kan het een flinke tijd duren voordat veranderingen aan je website door Google worden gezien en mee worden genomen in de ranking van je pagina’s. Om toch via de zoekmachine verkeer naar je website te krijgen en deze bezoekers tot een aankoop te laten overgaan, kun je adverteren met AdWords.

AdWords is een interessant hulpmiddel voor de promotie van je webwinkel en als je er op de juiste manier gebruik van maakt kan het voor een behoorlijke omzetverhoging zorgen. Het principe erachter is heel eenvoudig. Zodra iemand via de zoekmachine van Google naar een product zoekt dat jij aanbiedt, kan AdWords ergens in het browserscherm (meestal boven of onder de organische zoekresultaten) een advertentie tonen met een link naar jouw webshop.

Je betaalt pas zodra iemand op de link klikt en in jouw winkel terechtkomt. Dit wordt geregistreerd, waarna Google een bepaald bedrag (bijvoorbeeld 20 eurocent per klik) aan jou doorberekent. Google heeft daarbij een rangschikking in het systeem verwerkt. Ten eerste wordt er gefilterd op relevantie. Een internetgebruiker die de term ‘Fiets’ intikt, zal andere advertenties zien dan bij de zoekopdracht ‘Fiets Mountainbike’ – waarbij advertenties worden getoond van winkels die mountainbikes verkopen. Een andere factor die bepaalt welke advertenties worden getoond – en ook in welke volgorde – is het bedrag dat ervoor wordt betaald. Winkels die meer betalen, komen vaker in beeld en staan hoger in de lijst.

Een sterk punt van AdWords is dat je er vrij nauwkeurig je doelgroep mee kunt bereiken. Op tal van plaatsen kun je gratis adverteren, maar de meeste internetgebruikers die je ermee bereikt zijn niet geïnteresseerd in mountainbikes – om even aan dat voorbeeld vast te houden – en ze zullen je advertentie negeren. Door advertenties te koppelen aan zoekopdrachten, weet je zeker dat ze worden getoond aan mensen die zijn geïnteresseerd in het product dat je verkoopt.

Aan de slag

De mogelijkheden die AdWords biedt zijn nog veel uitgebreider, maar als je eerst wilt uitproberen hoe het in de basis werkt, maakt Google het je heel gemakkelijk. In een notendop komt het erop neer dat je een account maakt, betalingsgegevens opgeeft en een ‘campagne’ en ‘advertentiegroepen’ samenstelt.

Als beginner kun je ervoor kiezen eerst een vast bedrag aan Google over te maken. Dat is dan je advertentiebudget en als het op is, stopt de campagne. Als je de smaak te pakken hebt, kun je altijd nog overstappen op een automatische afrekening via je creditcard. In de advertentiegroepen geef je aan voor welke producten in je winkel je wilt adverteren.

Zo splits je je advertentiecampagne op in brokken die aansluiten bij bepaalde typen zoekopdrachten. Als je vervolgens een advertentietekst intikt en aangeeft bij welke zoektermen hij moet worden opgeroepen, kun je je campagne starten. Na verloop van tijd kun je via een simpel rekensommetje bepalen of de kosten opwegen tegen de opbrengsten. Je kunt spelen met het bedrag dat je aan Google betaalt (bijvoorbeeld 15 of 25 eurocent per klik) zodat je advertenties vaker of minder vaak worden getoond.

Vervolgens kijk je hoeveel bezoekers er via AdWords op je site terechtkomen, of je omzet in de betreffende periode is gestegen en of de opbrengst opweegt tegen de kosten die Google doorberekent. Op deze manier is AdWords niet alleen een manier van promotie die erg doelgroepgericht is, maar ook een waarvan je heel eenvoudig de kosten en baten tegen elkaar kunt afwegen.

Facebook Ads

Ook op Facebook is het mogelijk om gericht te adverteren op potentiële klanten van je webwinkel. Je doet dit namens je bedrijfspagina, waarbij je kunt aangeven wat het doel is van de advertenties. Zo kun je bijvoorbeeld een campagne starten die vind-ik-leuks op je pagina moet genereren of juist het aantal bezoekers naar je website moet vergroten.

Het grote verschil met AdWords is dat je niet je pijlen richt op bepaalde zoekwoorden, maar op een gerichte doelgroep. Daarbij kun je allerlei variabelen invoeren zoals leeftijd, geslacht of geografische locatie. Als je Feyenoord-producten verkoopt kun je bijvoorbeeld instellen dat je advertenties alleen bij Facebook-gebruikers uit Rotterdam en omgeving te zien zijn.

Facebook pixel

De ‘pixel’ van Facebook is een stukje HTML-code die je op je website plaatst en precies kan meten hoeveel mensen op je advertentie klikken en vervolgens iets in je webwinkel kunt bestellen. Op deze manier kun je dus bijhouden hoe veel conversie de betaalde promotie op Facebook oplevert.

Nieuwsbrieven

Nieuwsbrieven zijn uitermate geschikt om bezoekers en klanten van acties, aanbiedingen en nieuwe producten op de hoogte te brengen. Naar klanten mag je gewoon e-mails sturen en ook promotie in de vorm van nieuwsbrieven zijn daarbij toegestaan. Ze hoeven daarvoor dus niet specifiek toestemming te geven.

Van andere mensen aan wie je nieuwsbrieven wilt sturen moet je expliciet toestemming krijgen. Ze kunnen zich bijvoorbeeld zelf opgegeven in de webwinkel met hun e-mailadres voor het ontvangen van de nieuwsbrief en eventuele aanbiedingen. Bij al je nieuwsbrieven is de mogelijkheid tot het afmelden voor de nieuwsbrief een vereist onderdeel.

MailChimp

Het populairste en veruit meest gebruikte programma voor het versturen van nieuwsbrieven is MailChimp. Het is gratis, gebruiksvriendelijk en daarnaast is het eenvoudig om je nieuwsbrieven op een mooie manier op te maken zodat deze aansluit op de huisstijl van je webwinkel.

Webwinkel promoten via affiliate marketing

Affiliates zijn website-eigenaren die een advertentie op hun site plaatsen die naar jouw webwinkel linkt. Als bezoekers daarop klikken worden ze doorgestuurd naar je website, waarna ze er hopelijk iets kopen. Met deze vorm van promotie betaal je een bedrag voor iedere bezoeker die via de affiliate in je winkel terechtkomt (CPL – Cost Per Lead) en voor iedere bezoeker die er dan ook nog wat koopt (CPS – Cost Per Sale). Op die manier betaal je dus alleen voor het resultaat.

Klikt er niemand op de banner van een affiliate, dan kost het je ook geen geld. Althans: als je zelf aan de slag gaat met affiliates. De meeste webwinkels sluiten zich echter aan bij een affiliate-netwerk, zodat ze er zelf niet naar om hoeven te kijken.

Uitbesteden

Als beginnend winkelhouder zit je in een lastige positie, als je met affiliate marketing aan de slag wilt. Enerzijds mis je wellicht de tijd, het inzicht en het netwerk om zelf affiliates te zoeken en er contact mee te onderhouden, anderzijds zijn de meeste affiliatebureaus die het voor je kunnen regelen niet geïnteresseerd in kleine marktpartijen.

Als je een beetje rond zoekt, vind je echter een beperkt aantal bedrijven dat ook met kleine, startende webwinkels in zee gaat. Als je daarvoor kiest, biedt dat verschillende voordelen. Zo kun je gebruikmaken van een uitgebreid netwerk aan affiliates, hoef je zelf de complexe administratie ervan niet bij te houden (denk aan het aantal leads en sales en de commissie die ervoor moet worden betaald) en meestal hoef je de banners en het promotiemateriaal dat op de affiliate-sites wordt geplaatst, niet zelf te ontwikkelen.

Naast een startbedrag en abonnementskosten betaal je niet alleen CPL- en CPS-commissie aan de affiliates maar ook aan het bedrijf dat jou op dit netwerk heeft aangesloten.

Zelf doen?

Door zelf aan te slag te gaan met affiliate-software, kun je een hoge kostenpost vermijden, maar vergis je niet in wat er bij een affiliate-programma komt kijken. Je zult zelf een gedegen boekhouding bij moeten houden, je eigen banners en promo-materiaal moeten ontwikkelen, je moet het affiliate-pakket zelf op je hostingserver installeren er ervoor zorgen dat de software up-to-date is en probleemloos blijft werken.

Bedenk daarom goed of je hier genoeg tijd voor hebt en of er de kennis voor in huis is. Als je het vermoeden hebt dat je de kosten van het inhuren van een affiliate-bureau snel terugverdient via een omzetverhoging, lijkt de keuze snel gemaakt.