Je webshop kan er dan wel prachtig uit zien en goed in elkaar zitten, als niemand hem weet te vinden zal je geen bestellingen krijgen. Om je webwinkel vindbaar te maken, zul je daarom aan de slag moeten gaan met SEO. In deze uitgebreide handleiding vind je allerlei bruikbare informatie en tips om jouw webshop een boost te geven in de zoekresultaten!

Wat is SEO?

SEO is een afkorting voor de Engelstalige term Search Engine Optimization, in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie genoemd. Het is een werkwijze waarmee een website op dusdanige wijze wordt ingericht dat deze (beter) vindbaar wordt in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines. Goede vindbaarheid in de zoekmachine is van groot belang, omdat het voor vrijwel alle internetgebruikers dé plek is om informatie te vinden die ze nodig hebben.

Hoe werkt Google?

De manier waarop Google zoekresultaten vindt en toont is zeer complex. Toch zullen we het op een simpele manier proberen uit te leggen. Globaal gezien zijn er twee stappen nodig om zoekopdrachten in de zoekmachine van relevante zoekresultaten te kunnen voorzien, namelijk het crawlen en het indexeren.

Stap 1: crawlen

Om bezoekers van Google pagina’s te kunnen laten zien die relevant zijn voor hun zoekopdracht, moet de zoekmachine die pagina’s eerst zien te vinden. Dat kan op twee verschillende manieren gebeuren: door middel van spiders (ook wel bekend als crawlers) en met behulp van sitemaps.

Spiders
Je kunt spiders zien als een soort robots die het internet afstruinen naar nieuwe pagina’s en websites. Ze doen dit op basis van eerder gecrawlde pagina’s. De links die daarop te vinden zijn worden namelijk aan een soort to-do-lijst toegevoegd en later zelf ook gecrawld, waarna ook de links op dié pagina worden gevolgd enzovoorts. Dit is een proces wat zichzelf continu herhaalt, met als gevolg dat de grote ‘bibliotheek’ van Google alsmaar groter wordt.

Sitemaps
Een andere manier waarop Google websites en pagina’s kan vinden is door sitemaps. Een sitemap is een bestand (vaak sitemap.xml) waarin alle pagina’s van een website vermeld staan. Op deze manier kan de spider in één oogopslag zien hoe een website gestructureerd is. Dit is met name interessant voor nieuwe pagina’s die nog geen links vanaf een andere website hebben en dus moeilijker gevonden worden. Sitemaps kunnen door website-eigenaren zelf worden ingediend in Google Search Console.

Stap 2: indexeren

De tweede stap is het opslaan van de pagina en allerlei belangrijke kenmerken. Hierbij kun je denken aan zoekwoorden die er worden gebruikt, de leeftijd van de pagina en wanneer deze voor het laatst is bijgewerkt. Op basis van deze en nog veel meer gegevens wordt er vervolgens een rangschikking gemaakt en zie je als het goed is de meest relevante pagina bovenaan in de zoekresultaten. In het volgende hoofdstuk gaan we daar wat dieper op in.

Google’s checklist

Volgens kenners op het gebied van SEO bepaalt Google aan de hand meer dan 200 factoren hoe hoog een pagina wordt gerangschikt in de zoekresultaten. Van die enorme waslijst zijn de volgende in ieder geval erg belangrijk:

  • Links van externe websites (backlinks)
    Wanneer er vanaf website A wordt gelinkt naar een pagina op website B, dan ziet Google dit als een aanbeveling. Website A beschouwt website B blijkbaar als een betrouwbare en kwalitatieve bron van informatie. Als website A dat volgens Google ook is, heeft dat een positief effect op de ranking van website B.
  • De snelheid van de website
    Een pagina die erg langzaam laadt, wordt door zowel bezoekers als de crawler gezien als niet-gebruiksvriendelijk en als gevolg daarvan mogelijk slechter geïndexeerd in de zoekresultaten.
  • Mobielvriendelijkheid
    Omdat smartphones momenteel verantwoordelijk zijn voor meer dan de helft van al het wereldwijde internetverkeer (bron), worden mobielvriendelijke (responsive) pagina’s steeds belangrijker.
  • Veiligheid
    Zeker bij websites waarop bezoekers persoonlijke gegevens moeten opgeven, is het belangrijk dat alles op een veilige manier gebeurt. Een website met een SSL-certificaat (te herkennen aan https en/of een groen slotje voor de URL) krijgt tegenwoordig de voorkeur boven websites die dat niet hebben.

Dé belangrijkste factor: kwaliteit

Waar vroeger het gebruik van zoekwoorden de belangrijkste factor was, is kwaliteit van de informatie op websites nu leidend. Google wil dat de allerbeste pagina’s bovenaan verschijnen. Maar wat verstaat Google onder ‘kwaliteit’? Het belangrijkste advies dat Google zelf geeft is dat je in eerste instantie moet schrijven voor de bezoeker en niet voor de zoekmachine. Het is echter niet zo dat je alleen daarmee hoog in de zoekresultaten komt. Er zijn wel degelijk richtlijnen waaraan een pagina moet voldoen om te scoren.

Een kwalitatieve pagina en de informatie daarop is onder andere:

  • Uniek
  • Informatief en waardevol
  • Feitelijk juist en up-to-date
  • Voorzien van werkende links
  • Ingedeeld in alinea’s en voorzien van koppen, tussenkoppen en leestekens
  • Taalkundig correct

Niet alle bovenstaande ingrediënten hebben een directe invloed op de ranking van een pagina. Voor zover bekend wordt bijvoorbeeld grammatica (nog) niet meegenomen in de beoordeling. Wel zijn het stuk voor stuk factoren die effect hebben op het zogenaamde bouncepercentage, wat wél een ranking factor is. Het bouncepercentage is simpel gezegd het percentage bezoekers dat na het bekijken van een pagina weer terugkeert naar Google om op een ander zoekresultaat te klikken. Voor Google wil een ‘bounce’ zeggen dat de bezoeker niet de informatie heeft gevonden waar hij of zij naar op zoek is. In het kort is het dus zo dat hoe lager het bouncepercentage is, hoe gunstiger dat is voor de positie van een pagina.

Hoofdstuk 1: Zoekwoordenonderzoek

Voordat je je webshop gaat optimaliseren voor Google, is het nodig om in kaart te brengen op welke zoektermen je gevonden wil worden. Met een zoekwoordenonderzoek krijg je een beeld over welke trefwoorden jouw potentiële klanten invoeren in de zoekmachine, zodat je daar vervolgens op kunt optimaliseren.

Uiteraard wil je hoog scoren op algemene zoektermen zoals de naam van je producten, productcategorieën en de merken die je verkoopt. Het probleem is alleen dat je je concurrenten zich op precies dezelfde zoektermen richten en het daarom verdraaid lastig gaat worden om ze van hun positie in de zoekresultaten te verstoten. Dit betekent zeker niet dat je algemene zoektermen links moet laten liggen. Je zal echter creatief moeten zijn om je te kunnen meten met de gevestigde orde.

Je kunt dit doen door zoekwoorden te vinden waar veel op wordt gezocht, maar waar je concurrenten zich (nog) niet op focussen. Daarnaast is het natuurlijk wel belangrijk dat het zoektermen zijn waarmee conversie kan worden bereikt. De intentie waarmee mensen zoeken is daarbij van groot belang. Mensen die in Google zoeken, doen dat namelijk met een van deze intenties:

  1. Het navigeren naar een website
    Hierbij kun je denken aan het zoeken op ‘belastingdienst’ om vervolgens naar de website van de Belastingdienst te gaan.
  2. Het vinden van informatie
    Veel mensen gebruiken Google met het doel waarvoor het oorspronkelijk is opgezet, namelijk het vinden van informatie. De zoekwoorden die hiervoor worden ingevuld zijn niet altijd duidelijk als zodanig te herkennen. Iemand die googelt op ‘e-bike’ kan namelijk zowel op zoek zijn naar informatie over e-bikes, als naar een winkel die ze verkoopt.
  3. Het kopen van een product
    Deze zoekintentie is voor jouw webwinkel uiteraard de belangrijkste. Mensen die zoeken met de intentie om te kopen doen dat vaak in combinatie met termen als ‘kopen’, ‘bestellen’ of ‘goedkoop’.

Het is dus belangrijk om een goed beeld te hebben van welke zoekwoorden er worden gebruikt met welk doel. Hierop kun je vervolgens de inhoud van je website aanpassen. Richt je met blogartikelen en informatieve pagina’s op zoekwoorden die de intentie hebben om informatie te krijgen. Je productpagina’s focussen zich uiteraard op de zoektermen met een koopintentie.

Eerste oriëntatie met de zoekwoordplanner

Je kunt je zoekwoordenonderzoek het beste beginnen met de zoekwoordplanner van Google. Deze tool is onderdeel van Google AdWords, waarmee betaalde advertenties in de zoekresultaten kunnen worden geplaatst. De zoekwoordplanner laat je zien hoe vaak er iedere maand wordt gezocht op een bepaalde zoekterm (het zoekvolume) en toont daarnaast een lijst met gerelateerde zoekwoorden.

Screenshot van de zoekwoordplanner in Google AdWords

Helaas is het in eerste instantie alleen mogelijk om in de zoekwoordplanner een inschatting van het zoekvolume te zien. Zo kan 10K-100K betekenen dat er gemiddeld 13.000 keer per maand op een term wordt gezocht, maar dat kan ook 82.000 keer zijn. Vroeger was het wel mogelijk om een specifiek aantal te zien, maar tegenwoordig kan dat alleen met het volgende trucje:

  1. Voeg het zoekwoord toe dat je wilt analyseren.
  2. Selecteer het zoekwoord in de lijst met suggesties.
  3. Kies onder het dropdown-menu dat standaard op ‘Brede zoekwoorden’ staat voor ‘Exacte zoekwoorden’.
  4. Klik op ‘Toevoegen aan plan’.
  5. Ga naar het ‘Planoverzicht’.
  6. Zet de datumkiezer op ‘Volgende maand’.
  7. Verschuif de grafiek naar het hoogste punt.

In het blokje ‘Zoekwoorden’ zie je nu onder ‘Vertoningen’ het geschatte aantal keren dat de #1-positie van het betreffende zoekwoord wordt bekeken. Op basis van deze gegevens kun je vervolgens een overzicht maken van de belangrijkste zoekwoorden voor jouw webshop.

Geschat aantal vertoningen van een zoekwoord in AdWords

Hoofdstuk 2: Websitestructuur

Het volgende belangrijke onderdeel voor de SEO van je webshop is de structuur van de website. Ten eerste omdat een logische en overzichtelijke indeling van je website voor bezoekers enorm prettig is en je ermee voorkomt dat ze je webshop verlaten zonder iets te bestellen. Ten tweede omdat je Google helpt begrijpen hoe je website in elkaar zit en hoe deze geïndexeerd moet worden. Wat de beste indeling is voor jouw webshop is afhankelijk van een aantal factoren, zoals:

  • Welke producten je verkoopt;
  • Wat je belangrijkste pagina’s zijn;
  • Op welke zoekwoorden je gevonden wil worden.

Allereerst is het goed om op papier te zetten welke pagina’s er in je webwinkel te vinden moeten zijn. Probeer hierbij direct overzichtelijk te werk te gaan. Zet alle productcategorieën bij elkaar en hou pagina’s als de contactpagina, algemene voorwaarden en je blog daarvan gescheiden.

Nadat je alle mogelijke pagina’s hebt opgeschreven, moet je de volgorde gaan bepalen. Hou hierbij rekening met het zoekwoordenonderzoek wat je eerder hebt uitgevoerd. Zet naar aanleiding daarvan de productcategorieën op volgorde van populariteit in je menu. De productcategorie met het grootste zoekvolume staat dus vooraan.

Goede websitestructuur voor een webwinkel

Het belangrijkste bij het opzetten van de structuur van je webshop, is dat bezoekers gemakkelijk vanaf de homepagina naar de individuele productpagina’s kunnen navigeren. Je belangrijkste productcategorieën moeten daarnaast met één klik te bezoeken zijn vanaf de homepagina.

Hoofdstuk 3: Content

Verwerk op iedere pagina het belangrijkste zoekwoord voor die pagina een aantal keer in de tekst. Op deze manier heeft Google door dat op jouw pagina informatie over het betreffende zoekwoord te vinden is. Belangrijk is om hierbij te waken voor een fenomeen dat vroeger veelvuldig werd toegepast door website-eigenaren: keyword stuffing. Dit houdt in dat een pagina wordt volgepropt met belangrijke zoekwoorden om zo een hoge positie in de zoekresultaten te bemachtigen.

Keyword stuffing werkt tegenwoordig (gelukkig) niet meer. Google is tegenwoordig zo slim dat het deze manier van valsspelen kan herkennen en bestraffen. Zaak dus om op een zo natuurlijk mogelijke wijze de belangrijkste zoekwoorden in je tekst te verwerken.

Productpagina’s optimaliseren

De belangrijkste pagina’s van je webshop zijn zonder twijfel de productpagina’s. Dit zijn de pagina’s waarop bezoekers uiteindelijk terecht moeten komen en overgaan tot het plaatsen van een bestelling. Je moet er daarom absoluut voor zorgen dat deze pagina’s tot in de puntjes zijn geoptimaliseerd voor zowel bezoekers als de zoekmachines.

Producttitels

Goede productpagina’s hebben allereerst een goede titel. Deze bestaat niet alleen uit de belangrijkste zoekwoorden, maar is ook duidelijk ingedeeld. Een indeling die meestal goed werkt is Merk – model – productsoort. Verkoop je bijvoorbeeld koptelefoons, dan kan de producttitel er zo uit zien: “JBL T460BT draadloze koptelefoon”. Eventueel kun je nog de kleur van het product aan de titel toevoegen wanneer je meerdere uitvoeringen verkoopt, maar het is wellicht slimmer om 1 pagina te maken waarop de verschillende kleuren te selecteren zijn.

Productomschrijvingen

Wanneer je productomschrijvingen uit slechts een paar regels tekst bestaan, is de kans groot dat je bezoekers onvoldoende informatie geeft over het product. En dat terwijl een productomschrijving dé plek is om eventuele twijfels te kunnen wegnemen. Schrijf daarom diepgravende, lange en creatieve productomschrijvingen en maak een apart blokje met de belangrijkste specificaties. Daarmee geef je Google bovendien meer informatie over de pagina, met als gevolg dat deze beter geïndexeerd kan worden.

Als je veel producten verkoopt in je webwinkel, bestaat het risico dat je te maken krijgt met duplicate content. Oftewel: tekst die op meerdere pagina’s of websites te vinden is. Hoewel het verleidelijk is om bij vergelijkbare producten (bijna) identieke teksten te gebruiken, is dit sterk af te raden omdat het je positie in Google kan schaden. Schrijf dus voor iedere productpagina unieke productomschrijvingen. Ook kun je productteksten die door leveranciers zijn opgesteld beter niet gebruiken, omdat de kans aanwezig is dat andere webshops deze omschrijvingen ook op hun productpagina hebben staan.

Productfoto’s

De waarde van productfoto’s voor de SEO van webwinkels wordt nogal eens onderschat. Het klopt dat Google vooral focust op tekst en moeite heeft met het interpreteren van afbeeldingen op een pagina. Gelukkig kun je de zoekmachine daar een handje mee helpen. Dit doe je door zowel de bestandsnaam als de alt tags van je foto’s op een goede manier in te stellen. In de bestandsnaam kun je bijvoorbeeld de producttitel verwerken, in het geval van de koptelefoon wordt het dan jbl-t460bt-draadloze-koptelefoon.jpg.

Heb je meerdere foto’s van hetzelfde product, dan kun je deze natuurlijk niet allemaal dezelfde bestandsnaam geven. Zet er dan bijvoorbeeld het standpunt van de foto bij, dus: jbl-t460bt-draadloze-koptelefoon-voorkant.jpg.

Stel ook voor alle afbeeldingen in je webshop een alt tag in. Dit is als het ware een soort beschrijving van wat er op de foto te zien is en wordt gebruikt door zowel zoekmachines als slechtzienden en blinden die gebruik maken van speciale ‘voorlees’-software.

SEO-tool van Shoppagina

Hulpmiddelen

Er zijn diverse tools die je kunnen helpen bij het optimaliseren van je teksten. Zo is Yoast SEO een ijzersterke gratis plugin voor webshops die op WordPress draaien. Sommige aanbieders van webshopsoftware hebben hun eigen SEO-tool ontwikkeld, zoals Shoppagina. Deze hulpmiddelen analyseren de tekst op je pagina’s en laten zien op welke punten deze verbeterd moet worden.

Je kunt bijvoorbeeld in één oogopslag de zoekwoorddichtheid zien, waarmee met een percentage wordt aangegeven hoe vaak je zoekwoord op de pagina voorkomt. Bij een te laag of te hoog percentage krijg je een waarschuwing en het advies om dit te verbeteren. Naast zoekwoorddichtheid zijn er nog tientallen andere onderdelen waarbij deze tools je ondersteunen, zoals het aantal links op de pagina, subtitels en afbeeldingen.

Bloggen

Het schrijven van blogartikelen is een mooie manier om je webshop beter vindbaar te maken. Dit heeft zowel een directe als indirecte reden. De directe reden is dat je in de tekst long tail zoekwoorden kunt verwerken waarmee je meer verkeer naar je webwinkel krijgt. Indirect heeft het een positief effect op je vindbaarheid, omdat mensen langer op je website blijven en daarmee het bouncepercentage omlaag gaat.

Hoofdstuk 4: Linkbuilding

Het fundament van de werking van Google is, zoals je eerder in deze handleiding hebt gelezen, het volgen van links. Heel plat gezegd betekent het dus dat hoe meer links er naar jouw website verwijzen, hoe beter het is voor je positie in de zoekresultaten. Een grote kanttekening daarbij is wel dat ook hier kwaliteit boven kwantiteit gaat. Duizend links vanaf verzamelpagina’s en startpagina’s zijn dus een stuk minder waard dan honderd links op goede blogs en informatiewebsites.

Waar kijkt Google naar?

Er zijn een aantal onderdelen die de kwaliteit van een link bepalen in de ogen van Google. De belangrijkste factoren zijn de linkbron, het linkdoel en de ankertekst. Hieronder lees je wat deze betekenen.

Linkbron

Zoals gezegd is het dus belangrijk waar de link naar jouw webwinkel toe vandaan komt. Daarbij is zowel de algehele ‘domeinwaarde’ van belang, als ook de ‘paginawaarde’. Het marketing-softwarebedrijf Moz noemt deze waardes respectievelijk Domain Authority (DA) en Page Authority (PA) en deze krijgen een score tussen 1 en 100.

Linkdoel

De pagina waarnaar een externe link verwijst, is het linkdoel. Het is daarbij belangrijk dat het linkdoel relevant is en dat er daadwerkelijk wordt verwezen naar hetgeen wat wordt gezegd. Een link naar een webshop die elektronica verkoopt vanaf een website over huisdieren, is niet relevant en heeft dus minder waarde.

Ankertekst

Een ankertekst is een stukje tekst in een artikel of op een pagina waarvan een link is gemaakt. Als in de tekst “klik hier voor meer informatie” van het woord ‘hier’ een URL is gemaakt, is ‘hier’ dus de ankertekst. Het is enorm belangrijk dat de ankertekst zorgvuldig wordt gekozen, omdat Google daarmee kan inschatten waar de pagina over gaat. Een link met als ankertekst ‘powerbank’, die naar de productpagina van een zonnebril verwijst, wordt gezien als misleidend en als gevolg daarvan zal de pagina minder goed scoren. Je kunt ankerteksten onderscheiden in de volgende categorieën:

  • Merknaam
    “Webwinkel beginnen”
  • Kale URL
    “https://www.webwinkel-beginnen.nl”
  • Domeinnaam
    “Webwinkel-beginnen.nl”
  • Paginatitel
    “SEO-handleiding voor webshops”
  • Exacte zoekwoorden
    “Ankerteksten” voor een pagina die over ankerteksten gaat en op dat zoekwoord is geoptimaliseerd.
  • LSI zoekwoorden
    “Wat zijn ankerteksten”
  • Generiek
    Neem op “deze pagina” contact met ons op.

Nofollow en follow

Een andere eigenschap van een link zit wat dieper ingegraven, namelijk in de HTML-code van een URL. Standaard heeft een link als eigenschap dat deze een ‘follow’-link is. Wat dit wil zeggen is dat de zoekmachines de verwijzing moeten volgen en meenemen in de index. Een follow-tag hoeft niet te worden toegevoegd aan de HTML-code, in tegenstelling tot zijn tegenhanger: de nofollow-tag. Nofollow-tags zorgen ervoor dat Google de link niet meeweegt in het indexeren van de pagina. Zo ziet een link met de nofollow-tag eruit in de broncode:

<a href=“https://www.webwinkel-beginnen.nl” rel=“nofollow”>Ankertekst</a>

Wanneer moet je een nofollow-tag gebruiken?

Het gebruik van de nofollow-tag is iets waarbij voorzichtigheid geboden is. Wordt deze niet  gebruikt terwijl het wel zou moeten, dan bestaat de kans dat Google dit bestraft. Voeg je de tag toe als het niet hoeft, dan loop je link juice (linkwaarde) mis. In de volgende gevallen moet een nofollow-tag worden gebruikt om niet te worden bestraft door Google:

  • Gesponsorde artikelen
    Betaal je een blogger om een artikel te schrijven over je webwinkel of een van de producten die je verkoopt? Dan is het verstandig om hem of haar met een nofollow-link naar je website te laten verwijzen.
  • Advertenties
    Ook advertenties die linken naar jouw webshop moeten zijn voorzien van een nofollow-tag.

Conclusie

Na het lezen van deze handleiding heb je hopelijk een goed beeld van wat er allemaal komt kijken bij het optimaliseren van je webshop voor Google. Zoals eerder aangegeven moet je na het toepassen van alle tips niet verwachten dat je meteen de nummer 1-positie in Google te pakken hebt. Naast een flinke portie geduld zul je bovendien ook je webshop (en je concurrentie) moeten blijven analyseren en kijken wat je nog kunt verbeteren. Ook wordt de manier waarop Google zoekresultaten laat zien continu aangepast, dus zorg ervoor dat je op de hoogte blijft van updates aan het algoritme. Deze worden geplaatst op de Webmaster Blog van Google. Veel succes!

SEO-begrippen

Overal op het internet zijn artikelen en informatie over SEO te vinden. Vaak wordt daarbij veel gebruik gemaakt van begrippen waarvan de betekenis niet voor iedereen duidelijk is. Hieronder een lijst van de meest gebruikte SEO-begrippen, met uitleg over wat het precies is.

Algoritme

Een algoritme is een computergestuurde reeks van wiskundige berekeningen waarmee een bepaalde oplossing wordt gevonden voor een probleem. Google gebruikt talloze algoritmes om de inhoud en context van pagina’s te kunnen identificeren, interpreteren, beoordelen en weergeven in de zoekresultaten.

Alt tags

Een alt tag is een ‘alternatieve tekst’ voor afbeeldingen op websites en heeft 2 belangrijke functies. Ten eerste helpt een alt tag Google te begrijpen wat er op de afbeelding staat (Google kan namelijk geen afbeeldingen zien), wat de vindbaarheid van foto’s ten goede komt. Daarnaast is de alt tag de tekst die door speciale software wordt voorgelezen aan blinde en slechtziende bezoekers.

Synoniemen: alt-tekst, alt attribute, alt description

Ankerteksten

Een ankertekst is een woord of zin waarvan een link is gemaakt. Voorbeeld: bij de zin “Klik hier voor meer informatie” is het woord ‘hier’ de ankertekst.

Synoniemen: anchor text, anchor tags

Backlinks

Een backlink is een link van een andere website naar een van jouw pagina’s. De hoeveelheid en kwaliteit van backlinks zijn belangrijk voor een hoge positie in Google en meer verkeer naar je website.

Synoniemen: inbound links, externe links

Bestemmingspagina

Een bestemmingspagina is simpelweg de pagina waarop een bezoeker als eerste terecht komt. Dit kan de homepagina van je webshop, maar ook bijvoorbeeld een contactpagina zijn. Een bestemmingspagina wordt vaak onterecht verward met een landingspagina. Een landingspagina is echter specifiek gemaakt met het doel om als eerste bezocht te worden. Een landingspagina is dus een bestemmingspagina, maar een bestemmingspagina is niet altijd een landingspagina.

Duplicate content

Wanneer er op een website dezelfde stukken tekst op meerdere pagina’s te vinden zijn, spreken we van duplicate content. Duplicate content wordt door Google bestraft. Ook als er (bijna) identieke content op verschillende websites te vinden is kan dit de positie in de zoekresultaten schaden.

Synoniem: dubbele content

Linkbuilding

Linkbuilding is een tactiek waarmee wordt geprobeerd om zo veel mogelijk andere websites te laten linken naar jouw webshop.

Link juice

Hiermee wordt de waarde bedoeld die door het plaatsen van een link aan een andere pagina wordt meegegeven. Wanneer website A linkt naar website B, profiteert laatstgenoemde dus van de waarde die door website A is opgebouwd.

Synoniem: linkwaarde

Long tail zoekwoorden

Zoekopdrachten die bestaan uit meerdere woorden staan bekend als long tail zoekwoorden. De zoekopdracht “Rode Nike schoenen met witte veters” is een voorbeeld van long tail en is een veel specifiekere zoekterm dan enkel ‘schoenen’, wat een short tail zoekwoord is.

LSI

Afkorting van de Engelse term Latent Semantic Indexing. LSI keywords zijn zoekwoorden die nauw verwant zijn met elkaar, hetzelfde betekenen of elkaar aanvullen. Denk hierbij aan de woorden ‘skates’ en ‘skeelers’, maar ook ‘skates’ en ‘kopen’. De LSI zoekwoorden zijn bij een zoekopdracht in Google onderaan de pagina met zoekresultaten te vinden.

Metatags

Metatags zijn stukjes data uit de code van een pagina, waarmee onder andere wordt omschreven wat er op de pagina staat. Voorbeelden van dit soort data zijn de title tag (titel van de pagina) en meta description (omschrijving). Deze informatie wordt ook in de zoekresultaten weergeven. De metatags van bol.com zien er bijvoorbeeld zo uit:

<title>bol.com | de winkel van ons allemaal</title>

<meta name="description" content="bol.com, de winkel van ons allemaal. Kies uit &gt;15 miljoen artikelen. Snel en vanaf 20,- gratis verzonden!">

<meta name="robots" content="index, follow">

Nofollow

Een metatag waarmee per link in de HTML-code kan worden aangegeven dat deze niet mag worden gevolgd door de spiders van zoekmachines. In de praktijk ziet dit er zo uit:

<a href=”https://www.webwinkel-beginnen.nl” rel=”nofollow>Webwinkel beginnen</a>

Een nofollow-tag wordt over het algemeen aan links toegevoegd waarvoor betaald is (bijvoorbeeld in een advertorial), of om te voorkomen dat er link juice verloren gaat aan een externe pagina.

Organische zoekresultaten

De organische zoekresultaten in Google zijn alle zoekresultaten waarvan de positie uitsluitend op basis van de inhoud van de pagina is bepaald. Organische zoekresultaten worden op Google onder en boven de betaalde zoekresultaten (advertenties) getoond.

Robots.txt

Robots.txt is een bestand op je website waarin kan worden aangegeven hoe de spiders (robots) van zoekmachines met je website moeten omgaan. In dit documentje kan bijvoorbeeld worden aangegeven of de website wel of niet moet worden geïndexeerd.

Search Console

Tool van Google waarmee je de status van je website in de zoekresultaten kan volgen. Je ziet er bijvoorbeeld hoe veel backlinks je hebt, welke pagina’s er worden geïndexeerd en hoe hoog deze scoren op welke zoekwoorden.

Sitemap

Een map waarin alle pagina’s van een website in zijn verzameld. Dit bestand is vaak op te roepen door de URL www.domein.nl/sitemap.xml te volgen. Door spiders kan de sitemap worden gebruikt om de structuur van een website in kaart te brengen en de kans te verkleinen dat er pagina’s worden overgeslagen tijdens het crawlen.

Zoekvolume

Het zoekvolume is een schatting van het gemiddeld aantal keren dat in een bepaalde periode op een zoekterm wordt gezocht.