Teksten schrijven voor je webwinkel

Teksten webwinkelDoor goede teksten voor je webwinkel te schrijven voorkom je niet alleen onnodige retouren maar zorg je ook dat je webwinkel goed vindbaar wordt in de verschillende zoekmachines. Het schrijven van goede teksten kan lastig zijn. Zeker als je veel verschillende productomschrijvingen moet maken is de inspiratie nog wel eens ver te zoeken en kan het lastig zijn om iedere keer een originele invalshoek of een pakkend begin te verzinnen. Daarom geven wij een aantal handige tips bij het schrijven van teksten voor je webwinkel. Op deze manier voorkom je het gevreesde writer’s block en schrijf je in no-time overtuigende en informatieve teksten voor je webwinkel.

Originele teksten schrijven voor je webwinkel

Google en andere zoekmachines registeren op welk moment een bepaalde tekst op het internet wordt gepubliceerd. De pagina waarop een zoekmachine voor het eerst een tekst aantreft wordt beschouwd als de bron. Deze pagina krijgt in de zoekresultaten voorrang boven pagina’s waarop dezelfde tekst op latere momenten wordt geplaatst. Pagina’s met teksten die zijn gekopieerd van andere pagina’s worden gemarkeerd als zogenaamde duplicate content. Deze pagina’s zullen nooit zo goed scoren in zoekresultaten als de bronpagina. Daarom is het heel belangrijk dat je de webwinkel vult met originele teksten. De enige manier om er zeker van te zijn dat jouw teksten nog niet ergens anders voorkomen is door je eigen teksten te schrijven. Wanneer je bijvoorbeeld teksten gebruikt die  je van je leverancier hebt gekregen is de kans groot dat deze reeds voorkomen op een andere website zoals de site van de leverancier, van het merk of van een andere afnemer. Het zou zonde zijn als jouw webwinkel slecht vindbaar is doordat je gekopieerde teksten hebt gebruikt.

Goede productomschrijvingen maken

Productomschrijvingen maken
Originele teksten zijn dus noodzakelijk om te zorgen dat je gevonden wordt in de organische (niet-betaalde) resultaten van de verschillende zoekmachines. Daarnaast leveren goede, informatieve en uitgebreide teksten een enorme bijdrage aan het succes van je webwinkel. Dit werkt op drie manieren:

1. Meer omzet door goede teksten

Bezoekers van je webwinkel kunnen de verschillende producten natuurlijk niet zelf vasthouden, passen, voelen, testen, ruiken etc. Zij zijn aangewezen op alle informatie die jij op de productpagina hebt geplaatst, zoals de afbeeldingen, handige opsommingen, eventuele productfilmpjes en natuurlijk de teksten. Door goede teksten te schrijven waarin je alle kenmerken uitgebreid beschrijft, goed uitlegt hoe het werkt en wat je er allemaal mee mogelijk is, kun je de bezoekers van je webwinkel overtuigen van de kwaliteit en het nut van jouw producten. Door je de producten ook nog eens heel enthousiast te beschrijven zul je ook de aarzelende klanten over streep trekken en zo meer omzet realiseren.

2. Minder retouren door goede productomschrijvingen

In aanvulling op het hierboven genoemde punt is het ook belangrijk je klanten goed te informeren over alle eigenschappen van je producten zodat zij niet voor verrassingen komen te staan. Voeg dus bijvoorbeeld een duidelijk lijstje met alle afmetingen, gebruikte materialen, kleuren, toepassingen en benodigdheden aan je productomschrijving toe. Op deze manier krijgt de klant een goede indruk va het product en is de kans kleiner dat het de bestelling leidt tot een retourzending.

3. Beter vindbaar door uitgebreide beschrijvingen

Van alle onderdelen waar je webwinkel uit bestaat kunnen zoekmachines de teksten het makkelijkst interpreteren. Door de verschillende teksten te vergelijken met teksten op andere websites kan vrij eenvoudig worden vastgesteld welke onderwerpen relevant zijn voor jouw webwinkel. Op grond daarvan kan de zoekmachine bepalen op welke zoekwoorden jouw webwinkel goed moet scoren. Uiteraard spelen daarin nog veel meer factoren een rol maar het belang van goede teksten voor de vindbaarheid van je webwinkel kun je niet onderschatten.

Een goede tekst schrijven

Nu je het belang van goede teksten hebt begrepen is het tijd om de teksten te schrijven. Voor het schrijven van een goede tekst volg je de volgende drie stappen:

Stap 1: Brainstorm

webwinkel brainstormSchrijf alle belangrijke woorden op die je associeert met het onderwerp waarover je wilt schrijven. Ben je bijvoorbeeld bezig een productomschrijving op te stellen over een paar nieuwe voetbalschoenen dan schrijf je op: voetbalschoenen – voetbal – scoren – kunstgras – voetbalvereniging etc. Geef jezelf hier bijvoorbeeld twee minuten de tijd. Zo voorkom je dat je er te lang mee bezig bent en door er een vaste tijd voor te zetten zul je sneller en efficiënter werken.

Stap 2: Check de relevante woorden in Google

Google houdt lijsten bij van woorden die logischerwijs bij elkaar horen. Het is handig om deze woorden ook te verwerken in je tekst. Je kunt deze woorden vinden via de zoekwoordenplanner van Google AdWords of voor simpelweg de woorden in te voeren in de zoekbalk van Google. Onderaan de pagina met resultaten staat standaard een lijstje ‘Zoekopdrachten gerelateerd aan …’. Noteer de woorden of zinsneden die je eenvoudig in een natuurlijke tekst kunt verwerken. Houd r trouwens rekening mee dat je de belangrijke zoekwoorden niet te vaak in de tekst verwerkt. Google ziet dit namelijk als keyword spamming en kan ertoe leiden dat deze pagina juist niet gevonden gaat worden op deze zoekwoorden. Er zijn verschillende sites waar je kunt nagaan of je een woord of woordengroep te vaak voorkomt.

Stap 3: Stel jezelf een vraag

Door jezelf een vraag te stellen kun je vaak heel makkelijk het uitgangspunt van je tekst vinden. Ben je bezig met een productomschrijving stel je de vragen: ‘welke probleem lost dit product op?’ of ‘waarom is product beter dan een ander product?’. In het geval van de voetbalschoenen begin je dan bijvoorbeeld met: ‘De meeste voetbalschoenen zijn gemaakt van nepleer en slijten daarom snel. Daarnaast ademt het materiaal lang niet zo goed als echt leer met jeukende zweetvoeten als gevolg.’ Als je eenmaal een beginnetje hebt volgt de rest vanzelf.

Let op: een goede tekst bestaat uit meer dan een paar regels. Ga uit van minimaal 300 woorden. Daarnaast is de tekst onderverdeeld in alinea’s die zijn voorzien van een relevantie kop en van elkaar zijn gescheiden door middel van een witregel. Html-technisch heeft je tekst 1 zogenaamde H1-tag en dat is de titel van de tekst. Alle volgende koppen kun je markeren met H2-tags en subkoppen met H3-tags. Geen idee wat een H1-tag is? Lees daar meer over.

Stap 4: Beschrijf de belangrijkste kenmerken

Na je introductie kun je de belangrijkste kenmerken van het product noemen. Prak deze niet in een droge opsomming maar benoem het voordeel, de toepassing of mogelijkheid van ieder kenmerk. IN het geval van de voetbalschoenen: ‘Deze voetbalschoenen zijn hybride en dat houdt in dat je zowel op natuurgras als op kunstgras mee kunt voetballen. Zo bespaar je de kosten voor twee paar voetbalschoenen en heb je altijd de juiste schoenen bij je. De schoenen zijn ouderwets zwart met witte strepen en passen dus bij ieder tenue.’

Let op: plaats onderaan de tekst ook een lijstje waarin je alle kenmerken opsomt

Stap 5: check

Als je de tekst hebt geschreven loop je deze na aan de hand van onderstaand lijstje.

  • Bestaat de tekst uit voldoende woorden? Minimaal 300;
  • Is de tekst overzichtelijk ingedeeld en voorzien van relevante kopjes?
  • Staan de belangrijke zoekwoorden op de juiste plekken?:
    • in de titel (h1)
    • vooraan de eerste alinea
    • minimaal één keer in de laatste alinea
  • Heb je alle relevante zoekwoorden in de tekst verwerkt (zie stap 2)?
  • Heb je de kenmerken ook in een overzichtelijk lijstje vermeld?
  • Check de tekst op keyword spamming en spelfouten.