Tips voor de lay-out van je webwinkel

Hoewel het klinkt als een open deur, staan startende webwinkeliers er niet altijd bij stil dat de lay-out van hun webshop het allereerste is waar een potentiële klant mee wordt geconfronteerd.

Je winkel kan de prachtigste aanbiedingen hebben en je betaalsysteem kan enorm gebruiksvriendelijk zijn, maar als de lay-out van je winkel niet uitnodigend werkt, haken klanten binnen de kortste keren af.

De homepage van je shop is je etalage, en je moet er dus voor zorgen dat het design tegelijkertijd professioneel, betrouwbaar en gebruiksvriendelijk oogt.

Het is een hele kunst om de balans tussen die drie aspecten te bewaren en jezelf er niet toe te laten verleiden om een hele mooie, maar gebruiksonvriendelijke webwinkel te bouwen.

Templates

Als je een webwinkel wilt waarvan het uiterlijk naadloos bij je wensen aansluit, zul je over de nodige programmeer- en softwarekennis moeten beschikken of een professionele webdesigner in moeten schakelen. Wanneer je een webwinkel huurt, kun je vaak kiezen uit gratis en betaalde standaard designs die voor conversie zijn geoptimaliseerd. Deze worden beschikbaar gesteld in de beheeromgeving van de webwinkel.

Voorwerk

Of je nu in zee gaat met een professionele ontwerper of zelf aan de slag gaat met een template, het is hoe dan ook verstandig om eerst je wensen op papier te zetten.

Daarbij zul je invulling moeten geven aan tal van keuzemogelijkheden:

  • Het aantal pagina’s dat je winkel moet beslaan;
  • de achtergrondkleur;
  • het lettertype;
  • het aantal kolommen;
  • Lokatie van je keuzemenu’s.

Neem hier ruim de tijd voor en laat je er vooral ook bij inspireren door de manier waarop concurrenten het hebben aangepakt.

Ga zelf eens als klant op bezoek bij een aantal winkels om er een bestelling te plaatsen (die je uiteraard annuleert als je op de betaalpagina terechtkomt!)

Probeer je in te leven in de manier waarop een neutrale klant een webwinkel ervaart.