De usability van je webwinkel

De ‘usability’ van een webwinkel geeft aan hoe gemakkelijk een bezoeker door je winkel navigeert.

Je online shop moet zó klantvriendelijk in elkaar steken dat een bezoeker snel de producten vindt die hij zoekt, om vervolgens direct door te klikken naar de winkelwagen en het betaalsysteem.

Een onduidelijke website leidt ertoe dat potentiële klanten afhaken om verder te gaan shoppen bij de concurrent, en dat is uiteraard het laatste dat je wilt.

Je kunt daarom beter kiezen voor een wat sobere, maar duidelijke opzet, dan voor een mooie maar onduidelijke site.

De usability van je shop staat of valt dus met het design.

Je winkel moet een duidelijke structuur hebben en alle knoppen en links moeten op een voorspelbare plaats zijn aangebracht, zodat een bezoeker niet hoeft te zoeken of voor verrassingen komt te staan.

Neem, voordat je de structuur van je winkel bepaalt, rustig de tijd om bij andere shops rond te neuzen om ideeën op te doen.

Bol.com, Wehkamp.nl en ah.nl zijn voorbeelden van sites die de afgelopen jaren werden bekroond vanwege hun gebruiksvriendelijkheid.

Bekijk aandachtig hoe de keuzemenu’s op zulke sites in elkaar zitten, op welke plaats op een homepage een zoekvenster moet staan en wat de meest logische locatie is voor de ‘winkelwagen’-knop die naar het betaalgedeelte leidt.

Logica

In het design van je winkel moet logica zitten, zodat de handelingen die een klant moet verrichten voordat hij zijn bestelling heeft afgerond op ‘hun plaats’ vallen.

Het ligt voor de hand dat je een klant eerst verleidt om een product te zoeken, hem of haar vervolgens voor een verzendwijze laat kiezen en tot slot een betaalsysteem aanbiedt.

Het is daarbij echter wel de bedoeling dat je voorkomt dat iemand er pas aan het eind achterkomt dat hij wel of niet via PayPal of een creditcard kan betalen.

Of dat een klant verzendkosten ziet die hoger liggen dan hij had verwacht.

Zorg er dus voor dat mensen tijdens de bestelprocedure inzicht krijgen in bijkomende kosten, in het betaalsysteem dat je aanbiedt en bijvoorbeeld de levertijd.

Klanten die op het punt staan om af te rekenen en alsnog afhaken ben je doorgaans voorgoed kwijt – terwijl ze nog wel terug zullen komen als ze op een eerder moment al waren geïnformeerd over bijvoorbeeld bijzondere kosten. Meer tips over usabillity?

Testen

Open source en SaaS

De meeste SaaS en open source webwinkelsoftware aanbieders hebben hun software zelf al geoptimaliseerd voor usability en conversie (de mate waarin mensen aankopen doen in je webwinkel). Met een webwinkel van de grote aanbieders, zit je dus zeker goed op dit gebied en zijn de zaken die hier genoemd worden al voor je ingesteld.