Versla de concurrentie met de volgende tips

Voor de meeste webwinkels geldt dat de concurrentie erg hevig is. Hoewel je er alles aan doet om goed gevonden te worden, doet de concurrentie dat ook. Het is daarom van belang om je webwinkel zo gebruiksvriendelijk te maken zodat klanten de voorkeur geven aan jouw webwinkel. Spreekt het design van je webwinkel niet aan, werken bepaalde links niet of zijn de verzendkosten niet duidelijk? Zodra bezoekers dergelijke ergernissen ervaren is de overstap naar de webshop van een concurrent snel gemaakt. Als je er voor wilt zorgen dat bezoekers terug blijven komen zul je je webwinkel zo gebruiks- en klantvriendelijk mogelijk moeten inrichten.

Daarom heb ik de belangrijkste tips voor je op een rijtje gezet waarmee je de conversie van je webwinkel kunt verhogen.

Call to action buttons en inschrijfformulieren
De buttons waarop klanten moeten drukken om bepaalde handelingen uit te voeren zijn van groot belang voor de conversie op je webwinkel. Vooral de winkelwagen button op de productpagina is een veelbesproken conversiepunt. Probeer deze buttons te optimaliseren door de tekst, kleur en het lettertype te wijzigen bijvoorbeeld. Gebruik ook klantvriendelijke teksten, ‘Leg in winkelmand’ komt bijvoorbeeld heel anders over dan ‘Nu bestellen’.

Afrekenen zonder account
Één ding die online consumenten echt niet leuk vinden is het verplicht aanmaken van een account. Tegenwoordig heb je al voldoende accounts en wachtwoorden die je moet onthouden. Daarnaast moet je vaak eerst je e-mailadres bevestigen voordat je account goedgekeurd wordt.

Een goede zoekfunctie
Een goede zoekfunctie helpt de bezoekers om snel het juiste product te vinden. Hoe langer het duurt, hoe groter de kans de de bezoeker afhaakt. Veel webwinkels zijn tegenwoordig ook veel te uitgebreid om eerst door alle categorieën en producten te navigeren. Een goede zoekfunctie zorgt er voor dat de zoekwoorden automatisch aangevuld worden en dat artikelen gevonden kunnen worden op elk gewenst productkenmerk.

Een duidelijk afrekenproces
Wat de laatste tijd opvalt is dat veel webwinkels nog geen gebruik maken van een kruimelpad in het afrekenproces. Hierdoor weet je als klant niet precies in welke fase van het bestelproces je zit en welke stappen er nog volgen. Het ontbreken van een duidelijk kruimelpad wekt de indruk dat het bestellen nog lang kan duren en zorgt voor verveling bij de consument waardoor ze snel weer afhaken.

Verborgen kosten zijn conversie killers
Verborgen kosten zijn echte conversie killers bij webwinkels. Het is als klant een grote ergernis als je er pas bij stap 5 in het betaalproces achter komt hoeveel de verzendkosten zijn. Heb je eindelijk al je gegevens ingevuld, een account aangemaakt en dan moet je alsnog afhaken.

Raad producten aan
Als een klant bepaalde producten in de winkelmand doet kun je hier bijpassende producten bij aanraden. Verkoop je bijvoorbeeld kleding? Biedt dan een extra set batterijen of een mooie cameratas aan zodra de klant gaat afrekenen. Deze upsell methode zorgt er voor dat de gemiddelde besteding op je webwinkel stijgt omdat consumenten meer producten kopen dan gepland.

Geef iets weg
In plaats van artikelen aanraden kan je er ook voor kiezen om iets leuks weg te geven. Een leuke gadget kan een twijfelende consument net over de streep helpen.

Gebruik duidelijk foto’s
De kwaliteit van foto’s en filmpjes van je product is super belangrijk voor de conversie je webwinkel. Je hebt op dit gebied als webwinkel een nadeel t.o.v. van fysieke winkels en daarom moet je er voor zorgen dat een consument goed kan zien wat hij of zij koopt. Ook in het bestelproces kan je de foto’s bij de artikelen nogmaals weergeven zodat je klanten eenvoudig aanpassingen kunnen doorvoeren.

Maak een filmpje van het bestelproces
Niet iedereen is een ervaren online shopper en juist voor die mensen die wel wat hulp kunnen gebruiken kan je een filmpje maken waarin het bestelproces wordt uitgelegd. Je kan deze filmpjes ook laten maken met een professionele voiceover. Naast de gebruiksvriendelijkheid is dit ook goed voor de professionele uitstraling van je webwinkel. Bekijk het Youtube kanaal voor voorbeelden van zulke filmpjes die gemaakt zijn door Bestelprocedure.nl. Bij dit bedrijf kun je terecht voor het laten maken van een filmpje zoals het onderstaande voorbeeld. De kosten zijn met een paar honderd euro te overzien. Daarnaast helpen ze je ook met het opzetten van een eigen Youtube kanaal wat weer een positieve invloed heeft op je vindbaarheid. Als webwinkelier zul je merken dat deze aanpassingen zorgen voor een flinke conversie verhoging. Om het bestelproces nog gebruiksvriendelijker te maken kunt je de onderstaande tips doorvoeren op je webwinkel