Verzendkosten – tips & tricks

Voor iedere webwinkel vormen de verzendkosten een hekel punt. Enerzijds vormen de kosten voor het verzenden van de bestellingen een aanzienlijke kostenpost voor de eigenaar van de webwinkel. Anderzijds leiden te hoge verzendkosten tot minder bestellingen. Tot slot bestaat er ook nog eens onduidelijkheid over de btw op de verzendkosten. Om je bij het beginnen van je webwinkel te helpen bij het bereken van de juiste verzendkosten zetten wij het één en ander voor je op een rij.

Btw op verzendkosten webwinkel?

Laten we eerst het grootste misverstand uit de wereld helpen: moet je nou wel of niet btw berekenen over de verzendkosten die je bij je klanten in rekening brengt? Het antwoord is: ja. De verwarring omtrent de btw op verzendkosten komt voort uit de vrijstelling van btw die PostNL geniet op een aantal van hun diensten. Postzegels en het reguliere pakket zijn door de overheid vrijgesteld van btw. PostNL hoeft over deze kosten dus geen btw af te dragen. Deze vrijstelling is echter specifiek verleend aan PostNL. Jij, als beginnende webwinkelier, beschikt waarschijnlijk niet over een dergelijke vrijstelling en in dat geval ben je verplicht btw te berekenen over alle kosten die je bi je klant in rekening brengt, dus ook over de verzendkosten. Als je bijvoorbeeld het tarief voor een standaard pakket (€ 6,95) aan je klanten wilt doorbereken zul je de btw erbij op moeten tellen. Doe je dat niet maak je verlies op de verzendkosten omdat jij over dit bedrag de btw moet afdragen.

Welk btw-tarief is van toepassing op verzendkosten

Een ander misverstand omtrent btw en verzendkosten is het tarief (6% of 21%) dat je dient te hanteren bij het berekenen van de verzendkosten. Veel mensen denken dat het hoge tarief van toepassing is omdat het als een soort dienst kan worden opgevat. Hoewel dit een logische redenering is klopt het niet. Het btw-tarief op de verzendkosten is afhankelijk van de bestelde producten. Over de verzendkosten dient hetzelfde tarief te worden berekend als over de bestelde producten. Koopt de klant alleen producten waarop het lage tarief van 6% van toepassing is, zoals etenswaren of boeken, dan dien je over de verzendkosten ook het lage tarief te berekenen. Bestelt de klant alleen producten waarop het hoge tarief van toepassing is dan bereken je ook over de verzendkosten 21% btw. Bestelt de klant nu een mix van producten waarop zowel het hoge als het lage tarief van toepassing is dan dien je hoge tarief te berekenen.

Variabel of vast verzendtarief

Nu we weten dat je btw dient te berekenen en welk tarief van toepassing is kunnen we de volgende vraag beantwoorden: ga je een vast of een variabel verzendbedrag hanteren in je webwinkel? Bij een variabel tarief bereken je de kosten die je zelf betaalt één op één door aan de klant. Bestelt iemand iets kleins dat makkelijk door de brievenbus past en voor één postzegel kan worden verstuurd dan betaalt de klant € 0,75 + btw. Voegt deze klant nu producten aan de bestelling toe dan zal dit bedrag oplopen en mogelijk uitkomen op het pakkettarief van € 6 ,95 + btw. Bij een vast verzendtarief bereken je één bedrag onafhankelijk van wat er wordt besteld.

Een bekend voorbeeld van deze methode is natuurlijk Bol.com. Bij Bol betaal je altijd € 1,95 en vanaf € 20 is de verzending gratis. Het verzenden van een pakket is voor de verzendende partij natuurlijk nooit gratis. Bol moet, net als jij, gewoon betalen voor het verzenden van de bestellingen. De verzendkosten dienen zij dus terug te verdienen via de berekende verkoopprijs van de producten. In de praktijk maak je producten dus iets duurder zodat je uit deze opbrengst de verzendkosten kunt betalen.

Een vast verzendtarief is verkooptechnisch verreweg de slimste oplossing. Een variabel tarief zorgt voor onduidelijkheid. De klant wordt onaangenaam verrast bij het samenstellen van de bestelling. Sterker nog, de klant die meer producten aan zijn bestelling toevoegt wordt in feite ‘gestraft’ met hogere verzendkosten. Het is meermaals aangetoond dat dit leidt tot minder omzet omdat bezoekers afhaken tijdens het bestelproces. Kies dus voor een vast tarief en verhoog de productprijs. In het begin zal je dit een beetje moeten gokken omdat je nog niet weet hoeveel je gaat verkopen. Controleer na enige tijd of je uitkomt met het berekende tarief of dat je dit moet verhogen of misschien zelfs kunt verlagen.

Vermeld de verzendkosten zo duidelijk mogelijk

Wettelijk gezien moeten de exacte verzendkosten bij de klant bekend zijn voordat hij een artikel aan het winkelwagentje toevoegt. Wanneer je een variabel tarief hanteert is dat natuurlijk niet mogelijk. Je kunt wel vermelden ‘Verzendkosten vanaf € 0,90’. Daarmee zijn de exacte kosten niet duidelijk maar heeft de klant wel een goede indicatie. Probeer in ieder geval zo zoveel mogelijk onduidelijkheid te voorkomen. Onduidelijkheid leidt er namelijk altijd toe dat bezoekers de bestelling niet afronden. Dit fenomeen wordt ook wel aangeduid met de term ‘verlaten winkelwagentjes’ en moet je natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen.

Gratis verzending aanbieden

Je kunt ook overwegen gratis verzending aan te bieden. Dat is een sterk unique selling point en daarmee ben je de concurrentie altijd een stap voor en weet je zeker dat je klanten niet zullen vallen over de verzendkosten. Je kunt dit goed gebruiken in al je reclame-campagnes en het zal door bezoekers als bijzonder sympathiek worden ervaren.

Het zal in de praktijk vaak lastig zijn om de verzendkosten volledig te verrekenen in de verkoopprijs. In dat geval kun je alsnog de verzendkosten inzetten om de verkoop te stimuleren. Door gratis verzending vanaf een bepaald bedrag aan te bieden kun je namelijk het gemiddelde orderbedrag verhogen. Stel je rekent € 2,50 verzendkosten en je merkt dat het gemiddelde orderbedrag uitkomt op € 20. Dan is het slim om gratis verzending aan te bieden vanaf € 25. Je zult merken dat het gemiddelde orderbedrag gaat stijgen. Klanten zijn dol op cadeautjes en gratis verzending wordt gezien als een cadeautje. Wanneer klanten een bestelling samenstellen die rond € 20 uitkomt dan zullen de meesten op zoek gaan naar een extra item om uit te komen op € 25. Op deze manier zet je de verzendkosten slim in om meer omzet te genereren.

Goedkoop pakketten versturen

De verzendkosten vormen voor iedere webwinkel een grote kostenpost. Daarom is het slim om zoveel mogelijk te besparen op de kosten die je betaalt voor het verzenden van de bestellingen. Als je nog geen enorme aantallen verzendt is het ook lastig om een direct contract met grote verzendpartijen als PostNL, DHL of DPD af te sluiten. Gelukkig zijn er verschillende oplossingen. Zo kun je gebruikmaken van inkooporganisaties als SendCloud of Shops United. Via deze partijen kun je als zakelijk gebruiker tegen een gereduceerd tarief pakketten verzenden via vervoerders als PostNL, DHL, DPD en Fadello.

Door heel veel kleine bedrijven aan te sluiten zijn deze bedrijven goed voor een enorm zendvolume. Op deze manier krijgen zij korting op het tarief en kunnen zij hun klanten weer een gunstiger tarief aanbieden. De bedragen verschillen per aanbieder en vervoerder maar voor de verzending van een pakket tot 30kg binnen Nederland betaal je ongeveer € 5. Op die manier kun je flink besparen je verzendkosten.

Via onderstaande link kun jij je webwinkel bij beide partijen aanmelden. Zij zullen reageren met een gepast voorstel en kun jij kiezen voor de partij die het beste bij je past.

Aanmelden goedkoop pakket versturen >>

Brievenbuspost

Verstuur je vooral per brievenbuspost dan ben je aangewezen op de standaardtarieven van PostNL. Je kunt hierop besparen door in één keer heel veel postzegels in te kopen. Als dan volgend jaar het tarief weer wordt verhoogd dan kun jij nog voor het huidige tarief versturen. Sinds de invoering van postzegels met waarde 1, 2, 3 etc. zijn deze altijd geldig. Op deze manier kun je dus in de toekomst besparen op de verzendkosten.

Een andere tip voor het verzenden van brievenbuspost is de digitale postzegel. Als je in het bezit bent van een Dymo labelprinter kun je via deze site direct je postzegels printen. Je stort simpelweg een tegoed en kunt direct je postzegels printen. Zo kom je nooit postzegels tekort en het ziet er ook nog eens bijzonder professioneel uit.