Waar moet je op letten bij je mobiele checkout

Ondanks dat het merendeel van je mobiele verkeer zich in de orientatiefase bevindt en daardoor een veel lagere conversiekans heeft dan het verkeer via desktop of tablet, stijgt het aantal aankopen dat via een mobiel device wordt afgesloten gestaag. Uiteraard is het daarom belangrijk dat je webwinkel ook enigszins toonbaar is op mobiel (responsive webwinkels passen zich wel aan aan het formaat van je mobiel, maar hebben meestal minder functionaliteit), maar om echt verkopen te realiseren moet vooral de mobiele checkout goed zijn. Waar moet je dus op letten bij je mobiele checkout van je webwinkel?

1. Formulieren
Omdat het checkout formulier op een mobiel veel kleiner is dan op een PC, kan een gebruiker vaak niet heel het formulier zien. Het is daarom voor een mobiele checkout belangrijk dat de velden in het formulier duidelijke labels hebben, waarbij dit op een desktop vaak logisch is, omdat het geheel te zien is, moet iedere bezoeker ieder veld begrijpen, ongeacht waar hij/zij zicht bevindt in het checkout.

2. Inloggevens
In veel standaard checkouts is het mogelijk om in te loggen, zodat de gegevens van de klant automatisch worden ingeladen in de checkout. Omdat de opties om in te loggen of af te rekenen als gast vaak

3. Inline help
In de checkout van je webwinkel moet je klant behoorlijk wat gegevens invullen. Op je desktop heb je daarom de mogelijkheid om boven of onder de checkout te vermelden waarom je klant al deze informatie moet invullen. Omdat in de mobiele checkout de tekst boven en onder vaak niet of nauwelijks te zien is, adviseren wij om inline help aan te bieden in de checkout. Geef duidelijk in ieder veld aan, waarom dit nodig is en geef je klanten de mogelijkheid om contact met je op te nemen.

4. Optimaliseer voor je checkout voor Touch keyboard
De meeste mobiele telefoons hebben specifieke touch functionaliteit op hun keyboard. De bekendste hiervan zijn autocorrect en autocapitalize. Om te verkomen dat je klanten fouten maken door een dergelijke functionaliteit van hun device, is het aan te raden om altijd de autocorrect=”off” en autocapitalize=”off” aan te zetten in je mobiele checkout. Hierdoor zullen de gegevens van je klant niet verkeerd worden doorgegeven zonder dat dit hun schuld is of dat zij gefrustreerd afhaken.

5. Auto-detect zo veel mogelijk
Omdat het typen op een mobiel vaak langzaam en foutgevoelig is, raden we aan om zoveel mogelijk gebruik te maken van auto-detect en auto-complete. Dit kan je vaak oplossen door open tekstvelden te vervangen door dropdown velden, waarin klant de antwoorden kan selecteren.

Samenvattend moet je bij een mobiele checkout goed in de gaten hebben dat je klanten beperkte mogelijkheden hebben op hun scherm. Neem daarom een business kaartje in je gedachten. Dit is ook niet groot en bevat de meest noodzakelijk informatie in een duidelijk overzicht.

Mocht ondanks bovenstaande tips het nog steeds vaak mis gaan met de conversies op je mobiel, raden wij aan om je klanten de mogelijkheid te geven om hun winkelmandje door te sturen naar hun e-mailadres. Dit geeft hen de mogelijkheid om thuis, op een desktop of tablet, de bestelling af te maken. Daarnaast biedt het je de mogelijkheid om met een Shopping Cart Abandoned programma je klanten te herinneren aan het feit dat zijn hun bestelling later nog af moeten maken. Dit kan eventueel gepaard gaan met een additionele korting of incentive om zodoende de klant over de streep te trekken om zijn  of haar bestelling te doen.

Uit onderzoek blijkt dat bovenstaande aanpak veel effect heeft op de conversie van je webwinkel. Grote webwinkels zijn hierdoor in staat 80% meer orders te realiseren. Bovenstaande aanpak loont dus zeker de moeite.

Succes!