Webanalyse

Het is erg interessant om meer te weten over de bezoekers van je webwinkel. Uiteraard is het belangrijk om de bezoekersaantallen en inzicht te krijgen in het effect van je marketinginspanningen.

Daarnaast is het ook handig om bijvoorbeeld te weten welke productpagina’s het vaakst worden bezocht, of bij welk deel van je site de meeste potentiële klanten afhaken. Middels webanalyse kun je dit soort gegevens achterhalen en vervolgens analyseren.

De uitkomsten kun je gebruiken om bijvoorbeeld de structuur van je site aan te passen, marketingactiviteiten te verleggen of een deel van je productaanbod te herzien.

Webanalyse is niet een activiteit die je eens per maand of per jaar uitvoert. Om bruikbare resultaten te verkrijgen, is het een proces dat voortdurend doorgaat.

De toe- of afname van bezoekersaantallen zijn immers minstens zo interessant als de aantallen op zich.

KPI’s

Centraal bij het uitvoeren van een webanalyse staan de zogenaamde Key Performance Indicators, kortweg KPI’s. Dit zijn variabelen aan de hand waarvan je kunt meten in welke mate de bezoekers van je shop datgene doen dat je het liefst zou willen zien.

Je moet dus eerst voor jezelf bepalen welke doelstellingen je hebt. De belangrijkste doelstelling voor een webwinkel is uiteraard dat zoveel mogelijk bezoekers de winkel pas verlaten nadat ze een aankoop hebben afgerond.

De bekendste KPI voor webwinkels is daarom het conversiepercentage, dat aangeeft welk deel van je totaal aantal bezoekers iets afrekent.

Andere interessante KPI’s zijn onder andere de ‘Shop Card Abandonment Rate’ (hoe vaak wordt een winkelmandje gevuld maar niet afgerekend?) of de Visitor To Cart Rate (hoeveel bezoekers vullen überhaupt een winkelmandje?).

Software

Om inzicht te krijgen in de KPI’s die je voor jouw webshop hebt vastgesteld, moet je webanalyse-software gebruiken. De bekendste dienst die je gratis kunt gebruiken, is Google Analytics.

Analytics wordt vaak ingezet om het surfgedrag en de geografische standplaats van klanten in kaart te brengen. Om er gebruik van te maken, hoef je geen ingewikkelde software te installeren; het programma maakt gebruikt van een cookie en van JavaScript om data te verzamelen over het gedrag van je bezoekers.

Door deze gegevens te koppelen aan informatie over een eventuele advertentiecampagne, kun je inzicht krijgen in het effect daarvan. Google Analytics wordt niet door iedereen als bijzonder nauwkeurig bestempeld, maar het geeft een goede indicatie over je bezoekersaantallen en de manier waarop bezoekers in je winkel terecht zijn gekomen.

Doordat het een gratis dienst is, wordt hij veel gebruikt en zijn er talloze gebruikerstips- en adviezen over te vinden op internet. Als blijkt dat Google Analytics niet genoeg mogelijkheden biedt, zijn er nog andere gratis pakketten zoals Piwik, of betaalde pakketten die meer statistische mogelijkheden bieden, zoals OneStat of Snoobi.

Heel duur hoeft het niet te zijn; bij Snoobi hangt de prijs af van je wensen en van het aantal pagina’s waar je informatie over opvraagt, en OneStat werkt met vaste prijzen die beginnen bij 100 euro per jaar.

Voor dat bedrag krijg je niet alleen een licentie, maar ook toegang tot de support- en helpdeskafdeling van de ontwikkelaar van de dienst.