Webwinkel keurmerken

Veel consumenten vinden de aanschaf van een product in een webwinkel wat riskant. Ze hebben de winkeleigenaar nooit gezien, in sommige gevallen ontbreekt een huisadres op de site en nadat er geld is overgeboekt moet je maar afwachten of en wanneer het bestelde product wordt opgestuurd.

Om al dan niet terechte zorgen weg te nemen, zijn er tal van keurmerken ontwikkeld die als kwaliteitsgarantie voor webwinkels dienen.

Het aantal beschikbare keurmerken is enorm, en er zit aardig wat kaf tussen het koren. Toch kan een duidelijk zichtbaar keurmerk klanten over de streep trekken als ze twijfelen aan de betrouwbaarheid van je website.

Eisen

Om jezelf aan te kunnen sluiten bij een betrouwbare keurmerkorganisatie, moet je webwinkel aan een behoorlijke lijst met voorwaarden voldoen. Zo is het verplicht om een KvK- en BTW-nummer op de site te vermelden, de algemene voorwaarden moeten via je site kunnen worden ingezien en een klant mag niet voor verrassingen komen te staan als het gaat om de verkoopprijs en verzendkosten.

Allemaal zaken die je volgens de Nederlandse wet toch al op orde dient te hebben, maar waarvan klanten niet altijd weten dat ze verplicht zijn. Doordat de meeste keurmerkorganisaties regelmatig controleren of je aan alles voldoet, kan het logo ervan als waarborg worden beschouwd. Webwinkels die bij controle door de mand vallen, zullen in de regel worden geroyeerd.

Overigens is het opwekken van consumentenvertrouwen via een logo niet de enige activiteit die de meeste keurmerkorganisaties ontplooien. Zo hebben sommige organisaties een onafhankelijke geschillencommissie die bemiddelt als er iets misgaat, en worden aangesloten winkels geholpen bij het creëren van naamsbekendheid.

Ook kunnen keurmerkorganisaties advies bieden bij het optimaliseren van je winkelinrichting, zodat je meer nieuwe klanten trekt en bestaande klanten sneller terugkomen. Aan deze diensten hangt uiteraard een prijskaartje, waarvan de hoogte afhangt van het type abonnement dat je neemt.

De ‘kale’ aansluiting bij een keurmerk kost zo’n zeven à acht euro per maand, maar als je er aanvullende diensten bij wilt, loopt dit bedrag al snel op. De vraag is uiteraard in hoeverre dit een investering is die zichzelf terugbetaalt. ‘Trial and error’ is de enige methode om daar achter te komen; sluit jezelf bijvoorbeeld voor drie maanden aan bij een keurmerkorganisatie en beoordeel vervolgens of je bezoekersaantal flink is gestegen.

Als je je abonnement daarna staakt en het aantal bezoekers zakt na verloop van tijd weer in, weet je dat het keurmerklogo inderdaad een positieve bijdrage heeft geleverd en kun je een nieuw abonnement afsluiten. Hier moet je wat mee experimenteren.

Het is zelfs mogelijk dat het plaatsen van een betrouwbaar ogend logo dat niet van een keurmerkorganisatie is, net zoveel effect heeft. Denk daarbij aan het logo van je betaalsysteem (iDEAL bijvoorbeeld), een andere organisatie waarbij je bent aangesloten (de KvK of je financieel adviseur) of de provider van je serverruimte.

Een aantal van de bedrijven die keurmerken uitschrijven waarmee consumenten het thuiswinkelen als meer betrouwbaar ervaren:

  1. thuiswinkel.org
  2. keurmerk.info
  3. qshops.org
  4. sgr.nl (reisbranche)
  5. stichtingmkbeninternet.nl
  6. mkbok.nl
  7. digikeur.nl
  8. webwinkelkeur.nl