Je webwinkel promoten via affiliate marketing

Om je webshop onder een breder publiek bekend te maken, kun je familie en vrienden vragen of ze een link naar je webwinkel op hun website willen plaatsen. Alle beetjes helpen uiteraard, maar zo’n actie zet weinig zoden aan de dijk omdat het bereik ervan te beperkt is. Door met affiliates te werken zet je het concept om in een professionele variant.

Prestatiegericht systeem

Affiliates zijn website-eigenaren die een advertentie op hun site plaatsen die naar jouw webwinkel linkt. Doordat mensen op de betreffende link klikken, worden ze doorgestuurd naar je webwinkel, waarna ze er hopelijk iets kopen. Dat klinkt als een sympathiek systeem, maar affiliate marketing is een commerciële uitvinding waar een prestatiegerichte betaalstructuur aan vast hangt.

Als webshopeigenaar betaal je namelijk een bedrag voor iedere bezoeker die via de affiliate in je winkel terechtkomt (CPL – Cost Per Lead) en voor iedere bezoeker die er dan ook nog wat koopt (CPS – Cost Per Sale). Op die manier, betaal je als webshophouder dus alleen voor het resultaat.

Klikt er niemand op de banner van een affiliate, dan kost het je ook geen geld. Althans: als je zelf aan de slag gaat met affiliates. De meeste webwinkels sluiten zich echter aan bij een affiliate-netwerk, zodat ze er zelf niet naar om hoeven te kijken.

Uitbesteden

Als beginnend winkelhouder zit je in een lastige positie, als je met affiliate marketing aan de slag wilt. Enerzijds mis je wellicht de tijd, het inzicht en het netwerk om zelf affiliates te zoeken en er contracten mee te onderhouden, anderzijds zijn de meeste affiliatebureaus die het voor je kunnen regelen niet geïnteresseerd in kleine marktpartijen.

Als je een beetje rond zoekt, vind je echter een beperkt aantal bedrijven dat ook met kleine, startende webwinkels in zee gaat. Als je daarvoor kiest, biedt dat verschillende voordelen. Zo kun je gebruikmaken van een uitgebreid netwerk aan affiliates, hoef je zelf de complexe administratie ervan niet bij te houden (denk aan het aantal leads en sales en de commissie die ervoor moet worden betaald) en meestal hoef je de banners en het promotiemateriaal dat op de affiliate-sites wordt geplaatst, niet zelf te ontwikkelen.

Zonder dat je er veel voor hoeft te doen, is het zo dus mogelijk om het bezoekersaantal van je webwinkel op te schroeven, hopelijk met meer omzet als gevolg. Voor die diensten betaal je uiteraard een bedrag aan het bedrijf dat dit regelt, en de kosten kunnen aardig oplopen.

Naast een startbedrag en abonnementskosten betaal je niet alleen CPL- en CPS-commissie aan de affiliates maar ook aan het bedrijf dat jou op dit netwerk heeft aangesloten.

Zelf doen?

Door zelf aan te slag te gaan met affiliate-software, kun je een hoge kostenpost vermijden, maar vergis je niet in wat er bij een affiliate-programma komt kijken. Je zult zelf een gedegen boekhouding bij moeten houden, je eigen banners en promo-materiaal moeten ontwikkelen, je moet het affiliate-pakket zelf op je hostingserver installeren er ervoor zorgen dat de software up-to-date is en probleemloos blijft werken.

Bedenk daarom goed of je hier genoeg tijd voor hebt en of er de kennis voor in huis is. Als je het vermoeden hebt dat je de kosten van het inhuren van een affliate-bureau snel terugverdient via een omzetverhoging, lijkt de keuze snel gemaakt.