Een webwinkel starten met commerciële software

Wanneer je een webwinkel gaat beginnen, zul je moeten bepalen welke webwinkelsoftware je daarvoor wilt gebruiken. Daarin heb je twee opties: commerciële software of open source. Als je heel technisch bent en verstand hebt van programmeren kies je voor open source-software, zoals Magento, WooCommerce of OpenCart. Deze pakketten kun je gratis downloaden en op een server installeren. De software wordt onderhouden door een community van ontwikkelaars en programmeurs. Doordat je zelf de bronbestanden van het programma kunt bewerken is echt alles mogelijk. Een ander belangrijk voordeel is natuurlijk dat je er gratis gebruik van kunt maken. Het belangrijkste nadeel is dat er behoorlijk wat technische kennis nodig is om met deze software een  functionele webwinkel te bouwen en te onderhouden.

Ben je minder technisch en op zoek naar een gebruiksvriendelijk programma om je webwinkel mee te beginnen? Dan is commerciële webwinkelsoftware de beste optie. Tegenwoordig draait vrijwel alle commerciële webwinkelsoftware volledig online en hoef je dus geen programma aan te schaffen en op je computer te installeren. Je meldt je simpelweg aan via de website van een aanbieder en vervolgens kun je via je browser inloggen in het CMS (content-managementsysteem) en beginnen met het inrichten en vormgeven van je webwinkel.

Aanbieders commerciële webwinkelsoftware

Er zijn onderhand aardig wat bedrijven die commerciële webwinkelsoftware online aanbieden. Vaak worden de programma’s onderverdeeld in verschillende pakketten die oplopen in prijs en mogelijkheden. De bekendste aanbieders zijn Shoppagina, Mijnwebwinkel, Lightspeed en Shopify. Deze onderscheiden zich van elkaar op grond van de mogelijkheden en kosten.

Shoppagina richt zich vooral op starters en biedt een zeer compleet pakket met alle mogelijkheden, functies en koppelingen om een geslaagde webwinkel te beginnen. In combinatie met de zeer vriendelijke prijs (vanaf € 9,50 per maand) en het feit dat de pakketten per direct per maand opzegbaar zijn maakt Shoppagina het meest interessant voor de ambitieuze webwinkelier.

Mijnwebwinkel is vooral interessant voor mensen die een webshop als hobby willen uitbaten. Zij bieden namelijk een gratis pakket zonder eigen domeinnaam en met zeer beperkte mogelijkheden. Hiermee kun je echter prima uit de voeten als je geen grote plannen hebt maar bijvoorbeeld de webwinkel naast je vaste baan wilt runnen.

Lightspeed richt zich duidelijk op de grootzakelijke markt. Met prijzen vanaf € 49 per maand en een minimale contractduur van een jaar is deze partij eigenlijk alleen interessant als je zeker weet dat jouw webshop een gegarandeerd succes zal worden. Houd er ook rekening mee dat je voor iedere extra koppeling of functie extra moet betalen. Wil je bijvoorbeeld een mooie slideshow op de homepage dan kost dat € 19,95 per maand extra en voor de mogelijkheid een contactformulier toe te voegen betaal je € 6,95 per maand. Op deze manier ben je dus per maand beduidend meer kwijt dan het maandtarief voor de software.

Shopify is een interessante optie als je internationale plannen hebt. Deze Amerikaanse aanbieder biedt veel mogelijkheden voor de internationale markt maar is duidelijk minder geschikt voor een webwinkel die zich richt op de Nederlandse markt. Daarnaast is het systeem volledig Engelstalig en moet je, net als bij Lightspeed, voor iedere functie of koppeling apart betalen. Houd er dus wederom rekening mee dat je enkele tientallen euro’s meer per maand kwijt bent dan de $ 30 voor het basispakket.

De beste webwinkelsoftware

Welke software het beste past bij jouw plannen en budget kun je het alleen bepalen aan de hand van een wensenlijst. Door een lijst op te stellen met alle benodigde functionaliteiten en koppelingen kun je heel eenvoudig de verschillende pakketten met elkaar vergelijken en een weloverwogen beslissing maken. Wil jij bijvoorbeeld een webwinkel zonder voorraad beginnen? Dan vallen de aanbieders die geen koppeling hebben met de gewenste dropshipper vanzelf af. Wil jij de vrije hand qua vormgeving? Dan kies je voor een programma dat over veel verschillende templates of uitgebreide opmaakmogelijkheden beschikt. Verder kun je denken aan handige koppelingen met diensten als Google Analytics, SendCloud, MailChimp, Admarkt, AdWords, boekhoudpakketten etc.

Tot slot speelt je budget natuurlijk een grote rol. Als beginnende webwinkelier beschik je vaak niet over een enorm budget. Daarnaast kun je ook beter investeren in voorraad en promotie dan in software. Breng de kosten van de diverse aanbieders van commerciële software in kaart en zet deze af tegen de functies en mogelijkheden en kies het pakket dat het beste aansluit bij zowel je wensen als je begroting.

Gebruiksvriendelijkheid

Naast de mogelijkheden is de gebruiksvriendelijkheid een belangrijke overweging in de keuze van de juiste software. Zeker als je weinig ervaring hebt met internet en content-managementsystemen is het verstandig om te kiezen voor een programma dat eenvoudig is te beheren. Ook als je wel enige ervaring hebt met het bouwen van webshops en websites is dit een belangrijke factor. De gebruiksvriendelijkheid draagt namelijk flink bij aan de snelheid waarmee je de webwinkel inricht en vormgeeft.

Welk webwinkelsoftware is het meest gebruiksvriendelijk?

Deze vraag kan eigenlijk niet worden beantwoord. Alle aanbieders beweren natuurlijk dat hun systeem het makkelijkst is om te beheren. Daar kun je dus niet op afgaan. De enige manier om hier een goed beeld van te krijgen is door zelf te ervaren hoe gebruiksvriendelijk een programma is. De meeste aanbieders bieden een gratis variant of een proefperiode waarin je kennis kunt maken met de software. Als je op grond van je wensenlijst een aanbieder hebt geselecteerd is het raadzaam om de software uit te proberen. Vraag een demo-account aan en ga ermee aan de gang. Plaats enkele producten inclusief beschrijvingen en afbeeldingen. Plaats een testbestelling en handel deze af. Op deze manier ervaar je zelf of je makkelijk met dit systeem kunt werken.

Lees ook alles over een webwinkel huren.