Webwinkel zoekmachine optimalisatie

Webwinkel zoekmachine optimalisatie: je kent ze vast wel: de spam mailtjes van bedrijven die je webwinkel bij duizenden zoekmachines willen aanmelden. Tegen flinke betaling natuurlijk… er zijn in Nederland echter maar twee zoekmachines die er toe doen:

Twee zoekmachines die aan populariteit winnen zijn:

Het is eigenlijk niet nodig om je webwinkel aan te melden bij zoekmachines. Wanneer je links aanvraagt op websites (b.v. startkabel.nl of startpagina.nl ) en de link naar je webwinkel wordt geplaatst, zullen de zoekmachine-robots je webshop vanzelf vinden. Deze zal vervolgens worden opgenomen in de index van de betreffende zoekmachine.

Om te “scoren” in zoekmachines en een hogere positie in de zoekresultaten te krijgen met je webwinkel is het belangrijk om relevante links te verkrijgen op andere websites die gerelateerd zijn aan het thema van je eigen webwinkel.

Om betere resultaten in Google te krijgen is kwaliteit belangrijker geworden dan kwantiteit. Een paar goede links van thema gerelateerde sites worden hoger aangeslagen door de zoekmachines dan vele links van pagina’s die niets met je onderwerp te maken hebben.

Het is ook belangrijk dat je de meta-tags van je webwinkel goed invult. Er wordt vaak gedacht dat sommige deze meta-tags niet meer van belang zijn maar zoekmachines kijken er nog steeds naar.

Het belangrijkste element van deze meta-tags is de title-tag. Deze meta-tag vertelt je bezoekers en de zoekmachines waar je webwinkel (pagina) over gaat. Plaats liever niet de naam van je winkel in de titel omdat de kans groot is dat potentiele bezoekers niet zoeken op een bedrijfsnaam. Wil je de naam er perse inhebben, zet deze dan helemaal achteraan.

Wat zou er dan als eerste moeten staan in je titel? Het antwoord is: keywords, of in het nederlands: zoekwoorden. Het heeft geen zin om je titel vol te proppen met keywords zoals je wel eens ziet op sommige websites. Hoe meer keywords hoe minder zwaar ze wegen!

Gebruik alleen keywords in je meta-tags die ook echt in de tekst staan op je pagina, dit maakt je pagina relevanter voor verschillende zoekmachines. Zoekmachine-robots bezoeken namelijk je site om erachter te komen wat voor inhoud er te vinden is.