Welke prijsstrategie hanteer je in jouw webwinkel?

Een belangrijk onderdeel van het stappenplan voor het beginnen van een webwinkel, is het bepalen op welke manier je de prijzen van de producten bepaalt. Er zijn veel verschillende strategieën met elk zijn voor- en nadelen. Welke prijsstrategie jij het beste kunt hanteren is afhankelijk van allerlei factoren zoals concurrentie, kosten en de leverancier van je producten.

Prijs op basis van kosten

De meeste webwinkels passen een prijsstrategie toe die gebaseerd is op de kosten voor het maken of inkopen van een product. Bovenop de kosten wordt dan een vastgestelde winstmarge opgeteld en de uitkomst daarvan wordt in de webshop als verkoopprijs gehanteerd. Hoe je de verkoopprijs berekent op basis van je kosten lees je in dit artikel!

Prijs op basis van de concurrentie

Een andere manier is het ‘kopiëren’ van de prijs die concurrenten vragen voor hetzelfde product. Dit is riskant, omdat je niet altijd zeker kunt weten of de competitie goed onderzoek heeft gedaan om tot hun prijzen te komen. Bovendien zou het kunnen dat concurrerende webshops de producten voor een lagere inkoopprijs kunnen krijgen, waardoor ze ook met een lagere verkoopprijs hun winstmarge halen.

Prijs op basis van leverancier

In sommige gevallen worden door webwinkels prijzen toegepast die door groothandels of fabrikanten worden aangeraden. Deze partijen mogen namelijk advies- of maximale verkoopprijzen stellen voor hun producten. Vaste of minimumprijzen zijn overigens bij wet verboden, ook al gebeurt dat soms wel. Adviesprijzen van leveranciers kunnen een handig uitgangspunt zijn voor het bepalen van je prijzen, maar hou wel altijd rekening met je marges.

Prijs op basis van waarde

Een goede en op lange termijn effectieve manier om je prijzen te bepalen, is onderzoek doen naar wat klanten je producten waard vinden. Door hierop je prijzen aan te passen, zullen klanten sneller tevreden zijn, beperk je het aantal retourzendingen en is de kans groter dat ze in de toekomst vaker bij je webwinkel bestellen. Deze prijsstrategie is dus het meest gunstig als je een vaste klantenkring wilt opbouwen!

Een 9 doet wonderen

Producten met een 9 erin verwerkt leveren een hogere conversie op, vaak zelfs als ze duurder zijn dan hetzelfde product zónder dat getal in de prijs. Een artikel met een prijs van €19 zal in het algemeen zelfs vaker worden besteld dan wanneer hetzelfde artikel voor bijvoorbeeld €17 wordt verkocht. Het is slim om dit toe te passen bij de producten in je webwinkel die de beste marges hebben. De overige producten geef je dan een andere prijs, waardoor de producten met een 9 erin beter zullen converteren!