Zoekmachine optimalisatie is een continu proces voor iedere webwinkel

Zoekmachineoptimalisatie is een voortdurend proces, dus ook al heb je op dit gebied al inspanning geleverd, moet je regelmatig opnieuw door je webwinkel heen te lopen. Blijf je je webwinkel niet optimaliseren, dan behouden je concurrenten hun mooie positie en zakt die van jou. Maar waar moet je nu op letten:

1. Toon ratings in de Google-zoekresultaten
Verzamel een aantal klantbeoordelingen en zet deze score op iedere pagina van je webwinkel. In Magento voldoet de standaard productreview-functionaliteit . Google toont deze score in de zoekresultaten als sterren. Doordat je zoekresultaat visueel meer opvalt, klikken meer bezoekers op jouw zoekresultaat en verhoog je je doorklikratio.

2. Beperk het aantal geïndexeerde pagina’s: noindex, nofollow
Een handicap die Magento standaard heeft is dat alle cataloguspagina’s, gecombineerd met actieve filters van bezoekers, worden geïndexeerd. Je vindt dus zowel de pagina ‘/zonnebrillen/aviator’ in de zoekresultaten terug als de pagina ‘/zonnebrillen/aviator?color=23′ en ‘/zonnebrillen/aviator?color=23&price=200-300′. Afgezien van het feit dat deze url’s voor zowel bezoekers als zoekmachines slecht leesbaar zijn, verspreid je op deze manier de linkjuice (zoekmachine-autoriteit) over een groot aantal irrelevante pagina’s. Zonde, want zo scoren andere belangrijke pagina’s dus minder goed in de zoekresultaten. Je kunt dus beter pagina’s met actieve filters op ‘NOINDEX’ en ‘NOFOLLOW’ instellen.

3. Vernieuw je sitemap.xml
In Magento kun je een sitemap genereren die alle canonical-producturl’s bevat van de producten die je op voorraad hebt. Zorg ervoor dat je cron-jobs draaien zodat de sitemap automatisch iedere dag vernieuwd wordt. Je kunt de sitemap het beste op de standaardlocatie aanbieden – www.domeinnaam.nl/sitemap.xml – want dit is de plaats waar veel SEO-tools zoeken. Draai je echter meerdere storeviews op je Magento-configuratie, dan kun je via Catalogus > Google Sitemap > Sitemap Toevoegen een unieke locatie voor deze sitemaps aangeven. Als je het slim aanpakt, kun je met een RewriteRule in het .htaccess-bestand (root van je webwinkel) vervolgens domeinnaam.nl/sitemap.xml redirecten naar domeinnaam.nl/sitemap-domeinnaam.nl.xml:

4. Maak metabeschrijvingen aantrekkelijk
Een eenvoudig door te voeren maar slimme optimalisatie, is het aantrekkelijker maken van metabeschrijvingen door hierin je usp’s op te nemen. Een metabeschrijving van een cms-pagina wijzig je in je Magento-webwinkel door te navigeren naar CMS > Pagina’s: Meta Gegevens, die van een categoriepagina wijzig je via Catalogus > Beheer categorieën: Algemene informatie.

5. Maak url’s leesbaar en kort(er)
De paginaurl’s van Magento zijn opgebouwd uit categorieën en de filters die een bezoeker heeft gebruikt. Bedenk dus dat de url-key van een categorie op tientallen pagina’s in de Google-resultaten terug komt en dus zo informatief mogelijk moet te zijn.

6. Maak unieke productbeschrijvingen
Veel webwinkels bieden een assortiment producten aan dat voor een groot deel overeenkomt met dat van hun leverancier(s). Ze vullen het productaanbod niet handmatig, maar zetten het via een geautomatiseerde productimport- of product-datasynchronisatie in het systeem. Ze nemen de productbeschrijvingen van de leverancier één op één over, waardoor de content op productpagina’s niet uniek is. Alle andere klanten van deze leverancier gebruiken namelijk dezelfde productomschrijvingen.

7. Zorg voor een positieve pagespeed-score
Google kijkt naast de totale laadtijd van pagina’s naar de frontend-optimalisatietechnieken die zijn toegepast om de downloadtijd van pagina’s te verkorten. Een makkelijke manier om te testen of je pagina’s genoeg geoptimaliseerd zijn, is Google’s online Pagespeed tool. Optimaliseren kan door cache-headers toe te voegen, PHP te comprimeren, scripts samen te voegen en te comprimeren en afbeeldingen te optimaliseren.

8. Blog over gerelateerde onderwerpen
Een blog is een mooie tool om de juiste bezoekers naar je webwinkel toe te trekken. Je hoeft niet alleen over je producten en diensten-aanbod te schrijven, maar je kunt ook interessante gerelateerde topics uit het nieuws of media gebruiken als inspiratie. De kans is groot dat er op dat onderwerp, bijvoorbeeld vanwege de actualiteit, extra zoekverkeer is.

9. Koppel je webwinkel aan vergelijkingssites
Niet direct een zoekmachine-optimalisatie maar wel erg interessant, is het koppelen van je webwinkel aan vergelijkingssites als Kieskeurig, Miinto, Tweakers, Beslist, Google Shopping en Bol. Door je productassortiment op te nemen in deze webwinkels, vergroot je het aantal bezoekers op je webwinkel en verhoog je de bekendheid van je producten en webwinkel. Integratie met Bol kan zelfs direct voor meer omzet zorgen. Een goede module daarvoor is de Koongo Connector. Je feed wordt automatisch ververst en bevat relevante productinformatie als producttitel, beschrijving, prijs en de actuele voorraadstatus.